413
دانشنامه قرآن و حديث 12

۱۱۷.امام باقر عليه السلام :قناعت، لذّت زندگى است.

۱۱۸.امام صادق عليه السلام :هر كه به روزىِ قسمت شده قانع باشد، از اندوه و رنج و خستگى ، آسوده مى گردد. هر چه قناعت كم[ تر ] شود، خواستن و آزمندى افزوده مى گردد . آزمندى و خواستن دنيا، ريشه هاى هر بدى اى هستند و آزمندِ دنياخواه، از دوزخ نمى رهَد، مگر آن كه از اين خصلت[ ها] توبه كند.

۱۱۹.امام رضا عليه السلام :قناعت ، افزون بر خويشتندارى و حفظ منزلت [ خويش ] ، بار افزونخواهى و بندگى در برابر دنياداران را از دوش انسان ، بر مى دارد .
راه قناعت را جز دو كس نمى پويند : آن كه به اندك مى سازد تا به پاداش آخرت برسد و آن بزرگوارى كه خود را از مردم فرومايه، كنار مى كشد .

5 / 10

رضايت ۱

۱۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كسى روزى اى دارد كه ناچار به او خواهد رسيد. پس هر كه به آن راضى شود ، برايش پُربركت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر كه به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود . روزى، در پى انسان است ، آن گونه كه اجلش در پى اوست.

۱۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند متعال، بنده اش را با آنچه به او مى دهد، مى آزمايد . پس هر كه به قسمت خدا راضى باشد، خداوند به آنچه داده، بركت و وسعت مى بخشد و هر كه به آن راضى نباشد، بركت نخواهد يافت.

1.. مقصود از اين عنوان ، راضى بودن انسان از تقدير خداوند (مانند آنچه در احاديث ۱۲۰ و ۱۲۱ آمده) و يا راضى بودن خداوند متعال از انسان است (مانند آنچه در حديث ۱۲۲ آمده است) .


دانشنامه قرآن و حديث 12
412

۱۱۷.الإمام الباقر عليه السلام :القَناعَةُ لَذَّةُ العَيشِ . ۱

۱۱۸.الإمام الصادق عليه السلام :مَن قَنِعَ بِالمَقسومِ استَراحَ مِنَ الهَمِّ وَالكَربِ وَالتَّعَبِ ، وكُلَّما نَقَصَ مِنَ القَناعَةِ زادَ فِي الرَّغبَةِ وَالطَّمَعِ . وَالطَّمَعُ وَالرَّغبَةُ فِي الدُّنيا أصلانِ لِكُلِّ شَرٍّ ، وصاحِبُهُما لا يَنجو مِنَ النّارِ إلّا أن يَتوبَ عَن ذلِكَ . ۲

۱۱۹.الإمام الرضا عليه السلام :القَناعَةُ تَجمَعُ إلى صِيانَةِ النَّفسِ وعِزِّ القَدرِ طَرحَ ۳ مُؤَنِ الاِستِكثارِ وَالتَّعَبُّدِ لِأَهلِ الدُّنيا . ولا يَسلُكُ طَريقَ القَناعَةِ إلّا رَجُلانِ : إمّا مُتَقَلِّلٌ يُريدُ أجرَ الآخِرَةِ ، أو كَريمٌ مُتَنَزِّهٌ عَن لِئامِ النّاسِ . ۴

5 / 10

الرِّضا

۱۲۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ لِكُلِّ امرِئٍ رِزقا هُوَ يَأتيهِ لا مَحالَةَ ، فَمَن رَضِيَ بِهِ بورِكَ لَهُ فيهِ ووَسِعَهُ ، ومَن لَم يَرضَ بِهِ لَم يُبارَك لَهُ فيهِ ولَم يَسَعهُ ؛ إنَّ الرِّزقَ لَيَطلُبُ الرَّجُلَ كَما يَطلُبُهُ أجلُهُ . ۵

۱۲۱.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ يَبتَلي عَبدَهُ بِما أعطاهُ ، فَمَن رَضِيَ بِما قَسَمَ اللّهُ عز و جل لَهُ بارَكَ اللّهُ لَهُ فيهِ ووَسِعَهُ ، ومَن لَم يَرضَ لَم يُبارِك لَهُ . ۶

1.تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۳۲۱ .

2.مصباح الشريعة : ص ۱۸۴ .

3.كذا ، وفي سائر المصادر : «وطرح» .

4.نثر الدرّ : ص ۳۶۱ ، العدد القويّة : ص ۲۹۷ ح ۲۶ وفيه «متعبّد» بدل «متقلّل» ، نزهة الناظر : ص ۱۲۸ ح ۹ وفيه «متعلّل» بدل «متقلّل» ، أعلام الدين : ص ۳۰۷ وفيه من «لا يسلك طريق ... إمّا متعبّد ...» ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۳۴۹ ح ۶ وص ۳۵۳ ح ۹ .

5.أعلام الدين : ص ۳۴۲ عن ابن عمر ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۱۸۵ ح ۱۰ ؛ كنزالعمّال : ج ۱ ص ۱۱۴ ح ۵۳۶ نقلاً عن الديلمي عن ابن عبّاس نحوه .

6.مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۲۸۲ ح ۲۰۳۰۱ ، شُعَب الإيمان : ج ۲ ص ۱۲۱ ح ۱۳۵۳ نحوه وكلاهما عن أبي العلاء بن الشخير عن رجل من بني سليم وج ۷ ص ۱۲۵ ح ۹۷۲۵ عن أحمد بن سليم ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۳۹۰ ح ۷۰۹۰ وراجع : المعجم الأوسط : ج ۸ ص ۱۸۹ ح ۸۳۶۲ وحلية الأولياء : ج ۲ ص ۲۱۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194182
صفحه از 587
پرینت  ارسال به