447
دانشنامه قرآن و حديث 12

فصل هفتم : انسان هاى با بركت

7 / 1

پيامبران

قرآن

«گفته شد : اى نوح! با ايمنى از سوى ما و بركت هايى بر تو ، بر امّت هايى از كسانى كه با تو اَند ، فرود آى ، و امّت هايى هستند كه به زودى ، آنان را برخوردار مى كنيم ، سپس از ما عذابى دردناك به آنان مى رسد» .

«گفتند : آيا از كار خدا تعجّب مى كنى؟ رحمت و بركت هاى خدا بر شما خاندان باد! همانا او ستوده و شكوهمند است» .

«و بر او و بر اسحاق، بركت داديم و از فرزندان آن دو ، [كسانى] نيكوكار ، و [كسانى ]آشكارا ستمگر به خويشتن بودند» .

«چون [موسى] نزد آن (كوه طور) آمد ، ندا داده شد كه : هر كه در آن آتش ، و هر كه اطراف آن است ، بركت يافته است ، ۱ و خدا ، پروردگار جهانيان ، منزّه است»

1.. مقصود از «بركت يافته است» ، «يافتن خيرِ بسيار» است . «به كسى بركت داد» ، يعنى : «خير فراوان به او رساند» . در سوره طه در باره همين جاى داستان آمده است : «چون نزد آن آتش آمد ، نداد داده شد : اى موسى! منم پروردگارت . پس كفش خود را از پاى برون آور . تو در وادىِ مقدّس طُوى هستى و من ، تو را برگزيده ام . پس به آنچه وحى مى شود ، گوش فرا بده» (طه : آيه ۱۱ ـ ۱۳) . از اين ، بر مى آيد كه مقصود از كسى كه پيرامون آتش است ، موسى عليه السلام است يا او و كسان ديگرى كه پيرامون آتش بودند . و بركت يافته بودن او ، برگزيده شدنِ او پس از تقديس اوست (الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱۵ ص ۳۴۲) .


دانشنامه قرآن و حديث 12
446

الفصل السابع : اُناس ذوو بركة

7 / 1

الأَنبِياء عليهم السّلام

الكتاب

«قِيلَ يَانُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِّنَّا وَ بَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَ عَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ» . ۱

«قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ» . ۲

«وَبَارَكْنَا عَلَيْهِ وَ عَلَى إِسْحَاقَ وَ مِن ذُرِّيَّتِهِمَا مُحْسِنٌ وَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ مُبِينٌ» . ۳

«فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِىَ أَن بُورِكَ مَن فِى النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَهَا وَ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» . ۴

1.هود : ۴۸ .

2.هود : ۷۳ .

3.الصافّات : ۱۱۳ .

4.النمل : ۸ . وقوله تعالى : «فَلَمَّا جَآءَهَا نُودِىَ أَن بُورِكَ مَن فِى النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَهَا وَ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»أي فلمّا أتى النار وحضر عندها نودي أن بورك ... إلخ . والمراد بالمباركة : إعطاء الخير الكثير ، يقال : باركه وبارك عليه وبارك فيه ، أي ألبسه الخير الكثير وحباه به ، وقد وقع في سورة طه في هذا الموضع من القصّة قوله : «فَلَمَّا أَتَـلـهَا نُودِىَ يَـمُوسَى * إِنِّى أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى * وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى» (طه : ۱۱ ـ ۱۳) . ويستأنس منه أنّ المراد بمن حول النار موسى ، أو هو ممّن حول النار ، ومباركته : اختياره بعد تقديسه (الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۵ ص ۳۴۲) .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194205
صفحه از 587
پرینت  ارسال به