51
دانشنامه قرآن و حديث 12

8 / 7

كاستن از تكبيرهاى نماز ميّت

۱۴۴.امام صادق عليه السلام :نماز ميّت ، پنج تكبير دارد. بنا بر اين ، هر كس از آنها بكاهد ، با سنّتْ مخالفت كرده است.

8 / 8

گفتنِ «الصَّلاةُ خيرٌ من النَّوم» در اذان

۱۴۵.المصنّف ، عبد الرزّاقـ به نقل از ابن جَريج ـ :ابن مسلم ، به من خبر داد كه مردى ، از طاووس ـ كه همراه جمعى نشسته بود ـ ، پرسيد: اى ابو عبد الرحمان! از چه زمانى جمله «الصَّلاة خيرٌ من النَّوم» ، گفته شد؟
طاووس گفت: اين جمله ، در دوره پيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفته نشد؛ بلكه پس از رحلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در زمان ابو بكر، بلال ، اين جمله را از مردى كه مؤذّن نبود، شنيد و آن را از او گرفت؛ امّا [خلافت] ابو بكر ، اندكى بيش نپاييد . عمر كه آمد، گفت : «كاش بلال را از اين چيزى كه پديد آورده است، نهى كنيم !» ؛ ولى گويا فراموش كرد كه چنين كند. بنا بر اين ، مردم تا به امروز ، آن را در اذان مى گويند.

۱۴۶.سنن التِّرمِذىـ به نقل از مجاهد ـ :با عبد اللّه بن عمر ، به مسجدى وارد شديم و اذان را در مسجد ، گفته بودند و ما مى خواستيم در آن ، نماز بگزاريم كه مؤذّن ، تثويب ۱ گفت. عبد اللّه بن عمر ، از مسجد خارج شد و گفت: «بيا از نزد اين بدعت گذار برويم!» و در آن مسجد ، نماز نخواند .

۱۴۷.امام كاظم عليه السلام :«الصَّلاة خيرٌ من النَّوم» ، بدعت بنى اميّه است و از اصل اذان نيست.

ر . ك : دانش نامه قرآن و حديث : ج 2 ص 366 (اذان / پژوهشى در باره بندهاى اذان) .

1.. گفتن جمله «الصَّلاة خير من النَّوم» را در اصطلاح ، «تثويب» مى گويند.


دانشنامه قرآن و حديث 12
50

8 / 7

النَّقصُ في تَكبيراتِ الصَّلاةِ عَلَى المَيِّتِ

۱۴۴.الإمام الصادق عليه السلام :الصَّلاةُ عَلَى المَيِّتِ خَمسُ تَكبيراتٍ ، فَمَن نَقَصَ مِنها فَقَد خالَفَ السُّنَّةَ . ۱

ما نصّ على أنّه بدعة

8 / 8

«الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومِ» فِي الأَذانِ

۱۴۵.المصنف لعبد الرزّاق عن ابن جريج :أخبَرَنِي ابنُ مُسلِمٍ أنَّ رَجُلاً سَأَلَ طاووسا جالِسا مَعَ القَومِ ، فَقالَ : يا أبا عَبدِ الرَّحمنِ ! مَتى قيلَ : الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومَ ؟ فَقالَ طاووسُ : أما إنَّها لَم تُقَل عَلى عَهدِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، ولكِن بِلالاً سَمِعَها في زَمانِ أبي بَكرٍ بَعدَ وَفاةِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُها رَجُلٌ غَيرُ مُؤَذِّنٍ فَأَخَذَها مِنهُ ، فَأَذَّنَ بِها ، فَلَم يَمكُث أبو بَكرٍ إلّا قَليلاً ، حَتّى إذا كانَ عُمَرُ قالَ : لَو نَهَينا بِلالاً عَن هذَا الَّذي أحدَثَ ، وكَأَنَّهُ نَسِيَهُ ، فَأَذَّنَ بِهِ النّاسُ حَتَّى اليَومِ . ۲

۱۴۶.سنن الترمذي عن مجاهد :دَخَلتُ مَعَ عَبدِ اللّهِ بنِ عُمَرَ مَسجِدا وقَد اُذِّنَ فيهِ ، ونَحنُ نُريدُ أن نُصَلِّيَ فيهِ ، فَثَوَّبَ المُؤَذِّنُ ، فَخَرَجَ عَبدُ اللّهِ بنُ عُمَرَ مِنَ المَسجِدِ وقالَ : اُخرُج بِنا مِن عِندِ هذَا المُبتَدِعِ ! ولَم يُصَلِّ فيهِ . ۳

۱۴۷.الإمام الكاظم عليه السلام :«الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومِ» بِدعَةُ بَني اُمَيَّةَ ، ولَيسَ ذلِكَ مِن أصلِ الأَذانِ . ۴

راجع : هذه الموسوعة : ج 1 ص 541 (بحث حول فصول الأذان) .

1.الخصال : ص ۶۰۴ ح ۹ عن الأعمش ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۲۳ ح ۱ عن الفضل بن شاذان عن الإمام الرضا عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۲۲۳ ح ۱ .

2.المصنف لعبد الرزاق : ج ۱ ص ۴۷۴ ح ۱۸۲۷ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۵۷ ح ۲۳۲۵۱ .

3.سنن الترمذي : ج ۱ ص ۳۸۱ ح ۱۹۸ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۴ ح ۱۹۹۰ ، المصنف لعبد الرزاق : ج ۱ ص ۴۷۵ ح ۱۸۳۲ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۵۷ ح ۲۳۲۵۰ .

4.الاُصول الستّة عشر : ص ۲۰۵ ح ۱۸۸ عن زيد النرسي ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۲ ح ۷۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194325
صفحه از 587
پرینت  ارسال به