67
دانشنامه قرآن و حديث 12

۱۶۱.امام حسن عليه السلام :روزى امير مؤمنان ، مرا شادمان ديد. فرمود: «اى حسن ! شادمانى مى كنى؟ ! چگونه اى آن گاه كه پدرت را كُشته ببينى ؟ يا چگونه اى آن گاه كه بنى اميّه ، بر سرِ كار بيايند؟ و فرمان روايشان ، آن مرد گشادهْ حلقومِ فراخْ روده است كه هر چه مى خورَد ، سير نمى شود ، در حالى مى ميرد كه نه در آسمان ، ياورى دارد ، و نه در زمين، كسى را كه او را معذور بدارد. سپس بر غرب و شرق عالم ، استيلا مى يابد. بندگان ، سر در طاعت او فرود مى آورند و حكومتش به درازا مى كشد. شيوه هاى بدعت آميز و گم راه ساز ، بنياد مى نهد و حق و سنّت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را مى ميرانَد . بيت المال را ميان دوستان و پيروانش تقسيم مى كند و كسانى را كه به آن سزاوارترند ، از آن ، محروم مى گردانَد. در حكومت او ، مؤمن ، خوار و ناتوان است، و در سلطنتش ، نابه كاران ، نيرومندند. دارايى ها را به انحصار طرفداران خود در مى آورد و بندگان خدا را به بردگى مى گيرد. در حكومت او ، حق از ميان مى رود و باطل ، حاكم مى شود و نيكان ، لعنت مى شوند . هر كه با او بر سرِ حق ، مخالفت كند ، كشته مى شود، و هر كه در باطل از او پيروى كند ، پاداش مى يابد.

۱۶۲.امام على عليه السلامـ در نامه اش به معاويه ـ :شگفتا! چه سخت به بدعت هاى دلخواه خويش، و پيمودن راهِ سرگشتگى ، چسبيده اى !

۱۶۳.امام على عليه السلامـ در توصيف سپاهيان معاويه در جنگ صِفّين ـ :آنها، در حقيقت، پيكرهايى بى جان اند ، با دل هايى لرزان [ و پريشان ] ، آراسته به ظاهرِ دروغينِ زيانكاران. دسته اى از مَلَخان اند كه باد صبا آنها را آورده است . مجموعه اى است كه تارِ آن ، شيطان و پودش ، گم راهى است و منادى بدعت ، آنان را فرا خوانده، و در آنهاست سستىِ باطل و لاف زنىِ فزونخواه .

۱۶۴.امام حسن عليه السلامـ در پاسخ معاويه كه بعد از پيمان صلح به ايشان گفت: از فضيلت ما سخن بگو ـ :به جانم سوگند كه ما ، نشانه هاى هدايت و مناره هاى پرهيزگارى هستيم ؛ امّا تو ـ اى معاويه ـ ، يكى از كسانى هستى كه سنّت ها را ميرانْد و بدعت ها را زنده ساخت و بندگان خدا را به بردگى بُرد و دين خدا را به بازى گرفت .


دانشنامه قرآن و حديث 12
66

۱۶۲.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابٍ لَهُ إلى مُعاوِيَةَ ـ :فَسُبحانَ اللّهِ! ما أشَدَّ لُزومَكَ لِلأَهواءِ المُبتَدِعَةِ وَالحَيرَةِ المُتَّبَعَةِ . ۱

۱۶۳.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ جَيشِ مُعاوِيَةَ في وَقعَةِ صِفّينَ ـ :إنَّما هِيَ جُثَثٌ ماثِلَةٌ ، فيها قُلوبٌ طائِرَةٌ ، مُزَخرَفَةٌ بِتَمويهِ الخاسِرينَ ، ورِجلُ جَرادٍ زَفَّت بِهِ ريحُ صَبا ، ولَفيفٌ سَداهُ الشَّيطانُ ، ولَحمَتُهُ الضَّلالَةُ ، وصَرَخَ بِهِم ناعِقُ البِدعَةِ ، وفيهِم خَوَرُ ۲ الباطِلِ وضَحضَحَةُ ۳ المُكاثِرِ . ۴

۱۶۴.الإمام الحسن عليه السلامـ حينَ قالَ لَهُ مُعاوِيَةُ بَعدَ الصُّلحِ : اُذكُر فَضلَنا ـ :لَعَمري إنّا لَأَعلامُ الهُدى ومَنارُ التُّقى ، ولكِنَّكَ يا مُعاوِيَةُ مِمَّن أبارَ ۵ السُّنَنَ ، وأحيَا البِدَعَ ، وَاتَّخَذَ عِبادَ اللّهِ خَوَلاً ، ودينَ اللّهِ لَعِبا . ۶

1.نهج البلاغة : الكتاب ۳۷ ، الإحتجاج : ج ۱ ص ۴۲۸ ح ۹۲ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۹۸ ح ۴۰۳ .

2.خَارَ يَخورُ : إذا ضعفت قوّته ووهت (النهاية : ج ۲ ص ۸۷ «خور») .

3.الضَحْضَحَةُ : جري السراب (تاج العروس : ج ۴ ص ۱۳۴ «ضحح») .

4.تفسير فرات : ص ۴۳۲ ح ۵۶۹ عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۶۰۶ ح ۴۷۸ .

5.البَوَارُ : الهلاك (النهاية : ج ۱ ص ۱۶۱ «بور») .

6.تحف العقول : ص ۲۳۳ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۴۲ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194371
صفحه از 587
پرینت  ارسال به