99
دانشنامه قرآن و حديث 12

1 / 4

آنچه در باره نقش ابدال در حكومت امام مهدى عليه السلام روايت شده است

۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چون زمان ظهور قائم ، فرا مى رسد ، منادى اى از آسمان ، ندا مى دهد كه : «اى مردم! دوران حكومت زورگويان بر شما ، به سر آمد و بهترين فرد امّت محمّد ، بر سرِ كار آمد. پس ره سپار مكّه شويد» .
از اين هنگام، نجيبان ، از مصر ، ره سپار مى شوند، و ابدال ، از شام، و عِصابه ها ۱ از عراق. پارسايان شب و شيرانِ روزند و دل هايشان ، چونان پولاد است و در ميان رُكن و مقام ، با او (قائم) بيعت مى كنند.

۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :با مُردن خليفه اى، اختلاف ، ايجاد مى شود . پس مردى از اهالى مدينه ، به مكّه مى گريزد. در آن جا ، شمارى از مردم مكّه نزدش مى آيند و او را به زور ، بيرون مى آورند و ميان رُكن و مقام ، با وى بيعت مى كنند. پس سپاهى از شام به سوى او اعزام مى شود ؛ امّا بيابان ميان مكّه و مدينه ، آنها را در كام خود فرو مى بَرَد. چون مردم ، اين حادثه را مى بينند، ابدال شام و عِصابه هاى عراق ، نزد او مى آيند و با او بيعت مى كنند.

1.. واژه «عصائب» ـ كه در متن عربى حديث آمده است ـ ، جمع «عِصابه»، به معناى گروهى از مردم از ده تا چهل نفر است... مراد ، گرد آمدن آنها براى جنگ هايى است كه در عراق ، رُخ مى دهد. به قولى ، مراد ، جماعتى از زُهّاد هستند كه آنها را «عصائب» ناميده اند ؛ چون در كنار ابدال و نجبا آمده است .


دانشنامه قرآن و حديث 12
98

1 / 4

ما رُوِيَ في دَورِ الأَبدالِ في حُكومَةِ الإِمامِ المَهدِيِّ عليه السّلام

۱۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا كانَ عِندَ خُروجِ القائِمِ يُنادي مُنادٍ مِنَ السَّماءِ : أيُّهَا النّاسُ قُطِعَ عَنكُم مُدَّةُ الجَبّارينَ ، ووَلِيَ الأَمرَ خَيرُ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ ، فَالحَقوا بِمَكَّةَ .
فَيَخرُجُ النُّجَباءُ مِن مِصرَ ، وَالأَبدالُ مِنَ الشّامِ ، وعَصائِبُ ۱ العِراقِ ؛ رُهبانٌ بِاللَّيلِ ، لُيوثٌ بِالنَّهارِ ، كَأَنَّ قُلوبَهُم زُبَرُ الحَديدِ ، فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ . ۲

۱۳.عنه صلى الله عليه و آله :يَكونُ اختِلافٌ عِندَ مَوتِ خَليفَةٍ ، فَيَخرُجُ رَجُلٌ مِن أهلِ المَدينَةِ هارِبا إلى مَكَّةَ ، فَيَأتيهِ ناسٌ مِن أهلِ مَكَّةَ فَيُخرِجونَهُ وهُوَ كارِهٌ فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ ، ويُبعَثُ إلَيهِ بَعثٌ مِنَ الشّامِ فَيُخسَفُ بِهِمُ البَيداءَ بَينَ مَكَّةَ وَالمَدينَةِ ، فَإِذا رَأَى النّاسُ ذلِكَ أتاهُ أبدالُ الشّامِ وعَصائِبُ أهلِ العِراقِ فَيُبايِعونَهُ . ۳

1.العصائب : جمع عِصابة ، وهم الجماعة من الناس من العشرة إلى الأربعين ، ولا واحد لها من لفظها ... أراد أنّ التجمّع للحروب يكون بالعراق . وقيل : أراد جماعة من الزهّاد سمّاهم بالعصائب ؛ لأنّه قرنهم بالأبدال والنجباء (النهاية : ج ۳ ص ۲۴۳ «عصب») .

2.الاختصاص : ص ۲۰۸ عن حذيفة ، بحارالأنوار : ج ۵۲ ص ۳۰۴ ح ۷۳ .

3.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۱۰۷ ح ۴۲۸۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۲۱۶ ح ۲۶۷۵۱ ، صحيح ابن حبّان : ج۱۵ ص ۱۵۸ ح ۶۷۵۷ ، مسند أبي يعلى : ج ۱۲ ص ۳۷۰ ح ۶۹۴۰ ، مسند ابن راهويه : ج ۴ ص ۱۷۰ ح ۱۹۵۴ كلّها عن اُمّ سلمة ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۲۶۵ ح ۳۸۶۶۸ ؛ كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۶۹ عن اُمّ سلمة ، بحارالأنوار : ج ۵۱ ص ۸۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194168
صفحه از 587
پرینت  ارسال به