309
دانشنامه قرآن و حديث 11

فصل يكم : شناخت بخل و تنگ نظرى

1 / 1

معناى بخل و تنگ نظرى

الف ـ ضدّ سخاوتمندى

۱.امام صادق عليه السلامـ در بيان لشكريان خِرد ـ :و [ از ديگر لشكريان خِرد ، ] بخشندگى است كه ضدّ آن ، بخل است.

ب ـ افزون بر صرفه جويى (ميانه روى)

۲.امام عسكرى عليه السلام :براى سخاوتمندى ، اندازه اى است كه اگر از آن فزون تر شود ، آن ، زياده روى است ؛ و براى دورانديشى (احتياط) ، اندازه اى است كه اگر از آن فزون تر شود ، آن ، ترسويى است ؛ و براى صرفه جويى ، اندازه اى است كه اگر از آن فزون تر شود ، آن ، بخل است.

۳.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :فرق بين صرفه جويى با بخل ، اين است كه: در صرفه جويى، انسان آنچه را در دستش دارد ، نگه مى دارد ، چون نمى خواهد با درخواست كردن، آزادى و آبروى خويش را از بين ببرد. بنا بر اين ، به جا خرج مى كند و در برابر آنچه ضرورتى ندارد (نيازهاى غيرضرور) ، شكيبايى مى ورزد و اندكْ احسانش را با گشاده رويىِ بسيار ، همراه مى كند و در دوستى كردن زياده روى نمى كند ؛ زيرا مى ترسد كه دارايى اش به كلّى از بين برود. امّا بخيل، احسانى را كه به او مى شود ، جبران نمى كند و به كسى كه سزاوارِ عطاى بسيار است ، حتّى اندك هم عطا نمى كند و براى [رفع] اندكْ گرفتارى خود ، خوارى بسيار را به جان مى خرد.


دانشنامه قرآن و حديث 11
308

الفصل الأوّل : التعرّف على البخل والشح

1 / 1

مَعنَى البُخلِ وَالشُّحِّ

أ ـ ضِدُّ السَّخاءِ

۱.الإمام الصادق عليه السلامـ في بَيانِ جُنودِ العَقلِ ـ :وَالسَّخاءُ وضِدُّهُ البُخلُ . ۱

ب ـ ما زادَ الاِقتِصادَ

۲.الإمام العسكري عليه السلام :إنَّ لِلسَّخاءِ مِقدارا فَإِن زادَ عَلَيهِ فَهُوَ سَرَفٌ ، ولِلحَزمِ مِقدارا ، فَإِن زادَ عَلَيهِ فَهُوَ جُبنٌ ، ولِلاِقتِصادِ مِقدارا ، فَإِن زادَ عَلَيهِ فَهُوَ بُخلٌ . ۲

۳.الإمام عليّ عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ :الفَرقُ بَينَ الاِقتِصادِ وَالبُخلِ : أنَّ الاِقتِصادَ تَمَسُّكُ الإِنسانِ بِما في يَدِهِ خَوفا عَلى حُرِّيَّتِهِ وجاهِهِ مِنَ المَسأَلَةِ ؛ فَهُوَ يَضَعُ الشَّيءَ مَوضِعَهُ ، ويَصبِرُ عَمّا لا تَدعو ضَرورَةٌ إلَيهِ ، ويَصِلُ صَغيرَ بِرِّهِ بِعَظيمِ بِشرِهِ ؛ ولا يَستَكثِرُ مِنَ المَوَدّاتِ خَوفا مِن فَرطِ الإِجحافِ ۳ بِهِ ، وَالبَخيلُ لا يُكافِئُ عَلى ما يُسدى ۴ إلَيهِ ، ويَمنَعُ أيضا اليَسيرَ مَنِ استَحَقَّ الكَثيرَ ، ويَصبِرُ لِصَغيرِ ما يَجري عَلَيهِ عَلى كَثيرٍ مِنَ الذِّلَّةِ . ۵

1.الكافي : ج ۱ ص ۲۳ ح ۱۴ ، الخصال : ص ۵۹۱ ح ۳ ، علل الشرائع : ص ۱۱۵ ح ۱۰ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۶۲۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۴۳ ح ۱۴۸۵ كلّها عن سماعة بن مهران ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۱۱ ح ۷ .

2.الدرّة الباهرة : ص ۴۳ ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۴۰۷ ح ۱۱۵ .

3.أجحفَتْ له : أذهَبَت مالَهُ ، وأفقرته الحاجة (تاج العروس : ج ۱۲ ص ۱۰۶ «جحف») .

4.أسدى : وأولى وأعطى بمعنى (النهاية : ج ۲ ص ۳۵۶ «سدى») .

5.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۸۳ ح ۲۳۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332966
صفحه از 586
پرینت  ارسال به