345
دانشنامه قرآن و حديث 11

ج ـ احاديثى كه با لفظ «شُحّ (تنگ نظرى)» و «بخل» ويا در معناى آن دو، وارد شده است

۸۷.علل الشرائعـ به نقل از ابو بصير ـ :به امام باقر عليه السلام گفتم : آيا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از بخل [ به خدا ]پناه مى برد؟
فرمود: «آرى ، اى ابا محمّد ! در هر بام و شام. ما نيز از بخل ، به خدا پناه مى بريم. خداوند مى فرمايد: «هر كس از تنگ نظرى نفْس خود ، نگه داشته شود ، ايشان ، همان رستگاران اند » .
از سرانجام بخل ، برايت بگويم ؟ قوم لوط ، اهل آبادى اى بودند كه نسبت به غذا ، حريص و بخيل بودند و همين بخل ، به پيدايش دردى بى درمان در شهوت جنسى آنان انجاميد» .
گفتم : به چه چيز انجاميد؟
فرمود: «آبادى قوم لوط ، بر سرِ راه كاروان هاى شام و مصر ، قرار داشت و كاروانيان ، در شهر آنان فرود مى آمدند و لوطيان ، از آنها پذيرايى مى كردند و با بالا گرفتن اين وضع، قوم لوط به سبب بخل و خِسّتى كه داشتند، به ستوه آمدند و اين بخل ، كارشان را به آن جا كشاند كه هر گاه مسافرى در آبادىِ آنان فرود مى آمد ، او را بى سيرت مى كردند ، بدون آن كه اين كارشان از روى شهوت باشد ؛ بلكه بدان سبب اين عمل را با ميهمان انجام مى دادند تا از نزد آنان برود .
بدين سان، كار آنان در آبادى ، شايع شد و كاروانيان ، از آنها دورى مى كردند . اين چنين بود كه بخل ، بلايى بر سرشان آورد كه ديگر نمى توانستند آن را از خود ، دور سازند، بدون آن كه ميلى به اين كار داشته باشند، و كارشان به جايى رسيد كه از مردان شهرها ، تقاضاى اين عمل را مى كردند و در برابر آن به آنها مزد هم مى دادند» .
امام عليه السلام سپس فرمود: «پس چه دردى بدتر و فرجامش زيانبارتر و نزد خداوند متعال ، زشت تر از بخل است؟!» .

۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى گروه انصار !... شما در زمان جاهليت، آن گاه كه خدا را نمى پرستيديد، به يتيمان رسيدگى مى كرديد و از اموالتان مى بخشيديد و به در راه ماندگان ، كمك مى نموديد، و اكنون كه خداوند با نعمت اسلام و پيامبرش ، شما را رَهين منّت خويش ساخته است ، اموالتان را نگه مى داريد، در صورتى كه به اِزاى آنچه آدمى زاده اى و حيوانى يا پرنده اى بخورد، مزدى [از جانب خدا] است.


دانشنامه قرآن و حديث 11
344

ج ـ ما رُوِيَ بِلَفظِهِما أو في مَعناهُما

۸۷.علل الشرائع عن أبي بصير :قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَتَعَوَّذُ مِنَ البُخلِ ؟ فَقالَ : نَعَم يا أبا مُحَمَّدٍ في كُلِّ صَباحٍ ومَساءٍ ، ونَحنُ نَتَعَوَّذُ بِاللّهِ مِنَ البُخلِ ، يَقولُ اللّهُ : «وَ مَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»۱ وسَاُخبِرُكَ عَن عاقِبَةِ البُخلِ .
إنَّ قَومَ لوطٍ كانوا أهلَ قَريَةٍ أشِحّاءَ عَلَى الطَّعامِ فَأَعقَبَهُمُ البُخلُ داءً لا دَواءَ لَهُ في فُروجِهِم .
فَقُلتُ : وما أعقَبَهُم ؟
فَقالَ : إنَّ قَريَةَ قَومِ لوطٍ كانَت عَلى طَريقِ السَّيّارَةِ إلَى الشّامِ ومِصرَ ، فَكانَتِ السَّيّارَةُ تَنزِلُ بِهِم فَيُضَيِّفونَهُم ، فَلَمّا كَثُرَ ذلِكَ عَلَيهِم ضاقوا بِذلِكَ ذَرعا بُخلاً ولُؤما ، فَدَعاهُمُ البُخلُ إلى أن كانوا إذا نَزَلَ بِهِمُ الضَّيفُ فَضَحوهُ مِن غَيرِ شَهوَةٍ بِهِم إلى ذلِكَ ، وإنَّما كانوا يَفعَلونَ ذلِكَ بِالضَّيفِ حَتّى يُنكَلَ ۲ النّازِلُ عَنهُم ، فَشاعَ أمرُهُم فِي القَريَةِ وحَذِرَهُمُ النّازِلَةُ ، فَأَورَثَهُمُ البُخلُ بَلاءً لا يَستَطيعونَ دَفعَهُ عَن أنفُسِهِم مِن غَيرِ شَهوَةٍ لَهُم إلى ذلِكَ ، حَتّى صاروا يَطلُبونَهُ مِنَ الرِّجالِ فِي البِلادِ ويُعطونَهُم عَلَيهِ الجُعلَ ۳ .
ثُمَّ قالَ : فَأَيُّ داءٍ أدأى مِنَ البُخلِ ، ولا أضَرُّ عاقِبَةً ولا أفحَشُ عِندَ اللّهِ تَعالى ؟! ۴

۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا مَعشَرَ الأَنصارِ... كُنتُم فِي الجاهِلِيَّةِ إذ لا تَعبُدونَ اللّهَ، تَحمَلونَ الكَلَّ ۵ وتَفعَلونَ في أموالِكُمُ المَعروفَ ، وتَفعَلونَ إلَى ابنِ السَّبيلِ ، حَتّى إذا مَنَّ اللّهُ عَلَيكُم بِالإِسلامِ وَمَنّ عَلَيكُم بِنَبِيِّهِ ، إذ أنتُم تُحَصِّنونَ أموالَكُم ، وفيما يَأكُلُ ابنُ آدَمَ أجرٌ ، وفيما يَأكُلُ السَّبُعُ أوِ الطَّيرُ أجرٌ . ۶

1.الحشر : ۹ .

2.النَّكْلُ : هو المنع والتنحية عمّا يريد (النهاية : ج ۵ ص ۱۱۶ «نكل») .

3.الجُعْلُ : وهو الاُجرة على الشيء (النهاية : ج ۱ ص ۲۷۶ «جعل») .

4.علل الشرائع : ص ۵۴۸ ح ۴ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۴۵ ح ۲۶ ، قصص الأنبياء للراوندي : ص ۱۱۸ ح ۱۱۸ وليس فيه ذيله من «ثمّ قال» وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۲ ص ۱۴۷ ح ۱ .

5.الكَلُّ : الثِقلُ ، العيال ، اليتيم (المصباح المنير : ص ۵۳۸ «الكل») .

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۴۸ ح ۷۱۸۳ ، المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۳۳ ح ۲۳۷۹ نحوه وكلاهما عن جابر بن عبد اللّه ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۳۸۷ ح ۱۶۱۸۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332963
صفحه از 586
پرینت  ارسال به