353
دانشنامه قرآن و حديث 11

۱۰۲.امام على عليه السلام :مال [ و ثروت ] را چيزى جز بخل ، باقى نمى گذارد، و شخص بخيل ، [ در آخرت ] بازخواست و سرزنش مى شود.

۱۰۳.امام على عليه السلام :دينارِ شخص بخيل، [همانند] سنگ است ! ۱

۱۰۴.امام على عليه السلام :آيا جز فقيرى را مى بينى كه از فقر ، در رنج است، يا ثروتمندى را كه نعمت خدا را كفران كرده، يا بخيلى را كه براى افزودن بر دارايى خويش ، نسبت به حقّ خداوند ، بخل مى ورزد، يا سركشى را كه گويى گوشش از شنيدن پند و اندرزها ، كَر است ؟ !

2 / 3

نهى از بخل

قرآن

«و [بخشش و] بزرگوارى كردن نسبت به يكديگر را فراموش مكنيد كه خداوند ، به آنچه انجام مى دهيد ، بيناست».

«و سرمايه داران و فراخ دولتان ، نبايد از دادنِ [مال] به خويشاوندان و تهى دستان و مهاجرانِ در راه خدا ، دريغ ورزند ، و بايد عفو كنند و گذشت نمايند. مگر دوست نداريد كه خداوند ، بر شما ببخشايد ؟! و خداوند ، آمرزنده مهربان است».

حديث

۱۰۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چنان روزگارِ سختى بر مردمان خواهد رسيد كه هر كس ، آنچه را [از مال و دارايى] دارد ، با چنگ و دندان خود ، نگه مى دارد و بخشيدن به يكديگر را فراموش مى كنند، در حالى كه خداوند عز و جل فرموده است: «و [ بخشش و ]بزرگوارى نسبت به يكديگر را فراموش مكنيد» .

1.. يعنى از دارايى اش استفاده نمى كند؛ زيرا آن را گِرد مى آورد و در آنچه به سود اوست ، خرج نمى نمايد . در اين صورت ، فرقى ميان دينار و سنگ نيست .


دانشنامه قرآن و حديث 11
352

۱۰۲.الإمام عليّ عليه السلام :لا يُبقِي المالَ إلَا البُخلُ ، وَالبَخيلُ مُعاقَبٌ مَلومٌ . ۱

۱۰۳.عنه عليه السلام :دينارُ البَخيلِ حَجَرٌ ۲ . ۳

۱۰۴.عنه عليه السلام :هَل تُبصِرُ إلّا فَقيرا يُكابِدُ ۴ فَقرا ، أو غَنِيّا بَدَّلَ نِعمَةَ اللّهِ كُفرا ، أو بَخيلاً اتَّخَذَ البُخلَ بِحَقِّ اللّهِ وَفرا ، أو مُتَمَرِّدا كَأَنَّ بِاُذُنِهِ عَن سَمعِ المَواعِظِ وَقرا ۵ . ۶

2 / 3

النَّهيُ عَنِ البُخلِ

الكتاب

«وَلَا تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ » . ۷

«وَ لَا يَأْتَلِ أُوْلُواْ الْفَضْلِ مِنكُمْ وَ السَّعَةِ أَن يُؤْتُواْ أُوْلِى الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَ الْمُهَاجِرِينَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ لْيَعْفُواْ وَلْيَصْفَحُواْ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ » . ۸

الحديث

۱۰۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ عَضوضٌ ۹ يَعَضُّ كُلُّ امرِئٍ عَلى ما في يَدَيهِ ، ويَنسَونَ الفَضلَ بَينَهُم ، قالَ اللّهُ عز و جل : «وَلَا تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» . ۱۰

1.غرر الحكم : ج ۶ ص ۴۱۶ ح ۱۰۸۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۳ ح ۱۰۰۷۹ .

2.أي لا يستفيد منه ، لأنّه يجمعه ولا يصرفه فيما ينفعه ، فلا فرق بين ديناره والحجر (هامش المصدر) .

3.المواعظ العدديّة : ص ۵۶ .

4.كابدتُ الأمر : إذا قاسيت شدّته (الصحاح : ج ۲ ص ۵۳۰ «كبد») .

5.الوَقْرُ : ثِقلُ السمع (النهاية : ج ۵ ص ۲۱۳ «وقر») .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۹ ، غرر الحكم : ج ۶ ص ۲۰۶ ح ۱۰۰۴۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۱ ح ۹۳۰۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۱۰۸ ح ۸ .

7.البقرة : ۲۳۷ .

8.النُّور : ۲۲ . ويَأتَلِ : هو يفتعل من ألوت ، وقيل : هو من : آليتُ : حلفت (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۸۴ «إلى») .

9.العَضُوضُ : الزمن الشديد الكَلِب (تاج العروس : ج ۱۰ ص ۱۰۰ «عضض») .

10.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۲۶ ح ۴۱۴ عن ابن أبي حمزة عن الإمام الباقر عليه السلام ، الكافي : ج ۵ ص ۳۱۰ ح ۲۸ عن معاوية بن وهب عن الإمام الصادق عليه السلام ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۱۸ ح ۸۰ عن أبي أيوب عن الإمام الصادق عليه السلام ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۴۵ ح ۱۶۸ عن داود بن سليمان الفرّاء عن الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام عليّ عليهم السلام وفيه «المؤمن» بدل «كل امرئ» و «لم يؤمن بذلك» بدل «وينسون الفضل بينهم» ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۴۱۳ ح ۲۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334113
صفحه از 586
پرینت  ارسال به