355
دانشنامه قرآن و حديث 11

۱۰۶.امام على عليه السلام :زمانى چنان سخت بر مردم خواهد رسيد كه توانگر ، آنچه را در اختيار دارد ، با چنگ و دندان نگه مى دارد ، در حالى كه به چنين كارى فرمان نيافته است ؛ [بلكه برعكس] خداوند متعال فرموده است: «و [بخشش و ]بزرگوارى كردن نسبت به يكديگر را فراموش مكنيد» .

۱۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه نعمتى به تو روزى شد ، پنهانش مدار، و هر گاه از تو درخواست شد ، دريغ مَوَرز.

2 / 4

بر حذر داشتن از «دريغ ورزيدن كالاهاى خانه»

قرآن

«واى بر نمازگزاران؛ آنان كه از نمازشان غافل اند ، آنان كه ريا مى كنند و از دادن كالاهاى خانه [ به ديگران ] ، خوددارى مى ورزند ! ». ۱

حديث

۱۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس كالاهاى خانه اش را از همسايه اش دريغ ورزد [و به او عاريت ندهد] ، خداوند روز قيامت ، خير خود را از او دريغ مى ورزد و وى را به خودش وا مى گذارد؛ و كسى كه خداوند ، او را به خود وا بگذارد ، چه بد روز و حالى خواهد داشت !

1.. واژه «ماعون» ـ كه در متن آيه آمده ـ ، نام جامعى است براى اثاث خانه ، مانند ديگ و تيشه و امثال آن. قماش خانه، كالاى خانه، اثاث، كارفرماى خانه و رخت خانه. در سخن خداوند متعال : «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ» ، ماعون ، به هر چيزى كه به ديگرى در رفع نيازى از نيازهاى زندگى كمك كند ، مانند قرضى كه بدهى، احسانى كه انجام دهى ، و كالاهاى خانه كه به عاريه به كسى بدهى ، گفته مى شود . ديگر معانى متفرّقه آن كه در سخنان اهل بيت عليهم السلام در تفسير اين واژه آمده ، همگى به همين معنا باز مى گردند .


دانشنامه قرآن و حديث 11
354

۱۰۶.الإمام عليّ عليه السلام :سَيَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ عَضوضٌ ، يَعَضُّ المُوسِرُ عَلى ما في يَدَيهِ ولَم يُؤمَر بِذلِكَ ، قالَ اللّهُ تَعالى : «وَلَا تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» . ۱

۱۰۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا رُزِقتَ فَلا تَخبَأ ، وإذا سُئِلتَ فَلا تَمنَع . ۲

2 / 4

التَّحذيرُ مِن مَنعِ الماعونِ

الكتاب

«فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ * وَ يَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» . ۳

الحديث

۱۰۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن مَنَعَ الماعونَ ۴ جارَهُ ، مَنَعَهُ اللّهُ خَيرَهُ يَومَ القِيامَةِ ووَكَلَهُ إلى نَفسِهِ ، ومَن وَكَلَهُ إلى نَفسِهِ فَما أسوَأَ حالَهُ . ۵

1.سنن أبي داود : ج ۳ ص ۲۵۵ ح ۳۳۸۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۴۶ ح ۹۳۷ ، السنن الكبرى : ج ۶ ص ۲۹ ح ۱۱۰۷۶ ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۱۶۸ ح ۱۰۰۰۸ ؛ نهج البلاغة : الحكمة ۴۶۸ ، خصائص الأئمّة : ص۱۲۴ ، صحيفة الإمام الرضا عليه السلام : ص ۲۷۰ ح ۲ عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله وفيه «لم يؤثر» بدل «لم يؤمر» ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۴۱۸ ح ۳۹ .

2.المستدرك على الصحيحين:ج۴ ص۳۵۲ ح۷۸۸۷، المعجم الكبير:ج۱ ص۳۴۱ ح۱۰۲۱، حلية الأولياء: ج۱ ص۱۵۰ الرقم۲۴، تاريخ دمشق : ج۱۰ ص۴۶۵ ح۲۶۷۱، الفردوس : ج۱ ص۴۳۴ ح۱۷۶۹ وكلّها عن بلال ، كنز العمّال : ج۶ ص۳۸۷ ح۱۶۱۸۳ .

3.۴ . الماعون : ۴ ـ ۷ .

4.الماعون : هو اسم جامع لمنافع البيت ، كالقدر والفأس وغيرهما (النهاية : ج ۴ ص ۳۴۴ «معن») . قوله تعالى : «وَ يَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» الماعونُ كُلُّ ما يُعينُ الغَيرَ في رَفعِ حاجَةٍ مِن حَوائِجِ الحَياةِ ، كَالقَرضِ تُقرِضُهُ ، وَالمَعروفِ تَصنَعُهُ ، ومَتاعِ البَيتِ تُعيرُهُ ، وإلى هذا يَرجِعُ مُتَفَرِّقاتُ ما فُسِّرَ بِهِ في كَلِماتِهِم (الميزان في تفسير القرآن : ج ۲۰ ص ۳۶۸) .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۴ ح ۴۹۶۸ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۱۵ ح ۷۰۷ كلاهما عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۱۴ ح ۲۶۵۵ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله وليس فيه «ومن وكله إلى نفسه» ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۴۶ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334055
صفحه از 586
پرینت  ارسال به