471
دانشنامه قرآن و حديث 11

1 / 3

آنچه بر رأى و گرايش شخصى ، استوار بوده ، با قرآن و سنّت ،
ناسازگار باشد

۵.امام على عليه السلامـ در پاسخ پرسش از معناى اهل بدعت ـ :اهل بدعت، كسانى هستند كه با فرمان خداى متعال و با كتاب او و پيامبرش ، مخالفت بورزند و بر اساس رأى و گرايش خود ، عمل مى كنند ، هر چند شمارشان بسيار باشد. گروه نخست ايشان ، از ميان رفتند و گروه هايى چند مانده اند كه خداوند ، آنان را نيز در هم خواهد شكست و ريشه آنها را از روى زمين ، بر خواهد كَنْد.

1 / 4

آنچه بر سنّت آشكار و دليل روشن ، استوار نباشد

۶.امام على عليه السلام :مردم ، دو دسته اند: پيرو شريعت، و بدعت گذار كه براى او از جانب خداوند ، نه برهانى از سنّت [پيامبر صلى الله عليه و آله ] است ، و نه پرتوى از حجّت [قرآن].


دانشنامه قرآن و حديث 11
470

1 / 3

مَا اعتُمِدَ عَلَى الرَّأيِ وَالهَوى وخالَفَ الكِتابَ وَالسُّنَّةَ

۵.الإمام عليّ عليه السلامـ عِندَ ما سُئِلَ عَن تَفسيرِ أهلِ البِدعَةِ ـ :وأمّا أهلُ البِدعَةِ فَالمُخالِفونَ لِأَمرِ اللّهِ تَعالى ولِكِتابِهِ ولِرَسولِهِ وَالعامِلونَ بِرَأيِهِم وأهوائِهِم وإن كَثُروا ، وقَد مَضى مِنهُمُ الفَوجُ الأَوَّلُ وبَقِيَت أفواجٌ وعَلَى اللّهِ قَصمُها ۱ وَاستيصالُها عَن جَدَدِ ۲ الأَرضِ ۳ .

1 / 4

ما لَم يُعتَمَد عَلى بُرهانِ السُّنَّةِ وضِياءِ الحُجَّةِ

۶.الإمام علي عليه السلام :إنَّمَا النّاسُ رَجُلانِ : مُتَّبِعٌ شِرعَةً ، ومُبتَدِعٌ بِدعَةً لَيسَ مَعَهُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ بُرهانُ سُنَّةٍ ولا ضِياءُ حُجَّةٍ . ۴

1.في بعض النسخ «قبضها» وفي البحار «فضّها» وقصمه اللّه : أذلّه وأهانه ، وقيل : قرّب موته (المصباح المنير : ص ۵۰۶ «قصمت») .

2.الجدُّ : وجهُ الأرض ويروى الجديد والجدد (تاج العروس : ج ۴ ص ۳۷۷ «جدد») .

3.الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۹۵ ح ۸۳ عن عبد اللّه بن الحسن ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۲۲۲ ح ۱۷۳ ؛ كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۸۴ ح ۴۴۲۱۶ نقلاً عن وكيع عن عبد اللّه بن الحسن وفيه «جدبة» بدل «جدد» .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۷۸ ح ۳۶۵۹ وفيه صدره إلى «بدعة» ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۱۲ ح ۷۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332970
صفحه از 586
پرینت  ارسال به