521
دانشنامه قرآن و حديث 11

۶۷.امام باقر عليه السلام :هيچ كس نيست ، مگر آن كه براى او [در آغاز] جوش و خروشى است ، و [سرانجام ،] سكون و آرامشى است. آن كه آرامش و سكونش به سبب سنّت باشد ، هدايت يافته است ، و آن كه آرامش و سكونش به سبب بدعت باشد ، گم راه گشته است.

ز ـ بر دوش كشيدن بار گناه خود و پيروانش

قرآن

«تا روز قيامت ، بار گناهان خود را بر دوش مى كِشند ، و نيز بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته ، آنان را گم راه مى سازند . آگاه باشيد كه چه بد بارى را مى كِشند !» .

«و قطعا بارهاى گرانِ خودشان و بارهاى گران [ديگران] را بر بارهاى گران خود ، بر خواهند گرفت ؛ و مسلّما روز قيامت ، از آنچه به دروغ بر مى بستند ، پرسيده خواهند شد».

حديث

۶۸.امام على عليه السلام :از منفورترين مردمان نزد خداى عز و جل ، دو مَردند: مردى كه خداوند ، او را به خود ، وا نهاده است و در نتيجه، از راه راست ، منحرف گشته و به گفتار بدعت ، دل بسته است . از روزه و نماز ، دَم مى زند ؛ ليكن كسانى را كه فريفته او گشته اند ، به گم راهى در مى افكند. از راه راستِ پيشينيانش ، به در رفته است و كسانى را كه از او پيروى مى كنند، چه در زمان حياتش و چه پس از مرگش، گم راه مى سازد . بار گناهان ديگران [و پيروانش ]را به دوش مى كِشد، و گروگانِ گناه خويش نيز هست .


دانشنامه قرآن و حديث 11
520

۶۷.الإمام الباقر عليه السلام :ما مِن أحَدٍ إلّا ولَهُ شِرَّةٌ وفَترَةٌ ، فَمَن كانَت فَترَتُهُ إلى سُنَّةٍ فَقَدِ اهتَدى ، ومَن كانَت فَترَتُهُ إلى بِدعَةٍ فَقَد غَوى . ۱

ز ـ حَملُ وِزرِهِ و وِزرِ مَن تَبِعَهُ

الكتاب

«لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ» . ۲

«وَ لَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَ أَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَ لَيُسْئلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ» . ۳

الحديث

۶۸.الإمام علي عليه السلام :إنَّ مِن أبغَضِ الخَلقِ إلَى اللّهِ عز و جل لَرَجُلَينِ : رَجُلٌ وَكَلَهُ اللّهُ إلى نَفسِهِ ، فَهُوَ جائِرٌ ۴ عَن قَصدِ ۵ السَّبيلِ ، مَشعوفٌ ۶ بِكَلامِ بِدعَةٍ ، قَد لَهِجَ بِالصَّومِ وَالصَّلاةِ ، فَهُوَ فِتنَةٌ لِمَنِ افتَتَنَ بِهِ ، ضالٌّ عَن هَديِ مَن كانَ قَبلَهُ ، مُضِلٌّ لِمَنِ اقتَدى بِهِ في حَياتِهِ وبَعدَ مَوتِهِ ، حَمّالُ خَطايا غَيرِهِ ، رَهنٌ بِخَطيئَتِهِ . ۷

1.الكافي : ج ۱ ص ۷۰ ح ۱۰ عن جابر ، مشكاة الأنوار : ص ۲۶۶ ح ۷۸۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۱۱ ح ۲ .

2.النحل : ۲۵ .

3.العنكبوت : ۱۳ .

4.الجائرُ من الناس : هو الذي يمنع من التزام ما يأمر به الشرع (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۲۱۱ «جار») .

5.القَصْدُ : استقامة الطريق (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۶۷۲ «قصد») .

6.في نهج البلاغة : «مشغوف» . قال العلّامة المجلسي قدس سره : «في بعض النسخ بالغين المعجمة ، وفي بعضها بالمهملة ، وبهما قرئ قوله تعالى : «قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا» (يوسف : ۳۰) . وعلى الأوّل معناه : دخل حبّ كلام البدعة شغاف قلبه أي حجابه ، وقيل سويداءه . وعلى الثاني : غلبه حبّه وأحرقه ، فإنّ الشعف بالمهملة شدّة الحبّ وإحراقه القلب» (مرآة العقول : ج ۱ ص ۱۸۷) .

7.الكافي : ج ۱ ص ۵۵ ح ۶ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۱ ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۷ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۶۲۱ ح۱۴۳ وفيهما «دعاء ضلالة» بدل «قد لهج بالصوم والصلاة» ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۵۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 332935
صفحه از 586
پرینت  ارسال به