83
دانشنامه قرآن و حديث 11

۱۳۰۰.تفسير العيّاشىـ به نقل از ابو عبيده ـ :امام باقر عليه السلام فرمود : «هر كه ما را دوست بدارد ، او از ما اهل بيت است» .
به ايشان گفته شد : اى پسر پيامبر خدا! از شماست؟!
فرمود : «به خدا سوگند ، از ماست . آيا نشنيده اى اين سخن ابراهيم را كه : «پس هر كه از من پيروى كند ، او از من است» ؟!» .

۱۳۰۱.امام باقر عليه السلام :از پدرم شنيدم كه مى فرمود : «... هر يك از شما كه پرهيزگار و درستكار باشد ، او از ما اهل بيت است» . به ايشان گفته شد : اى پسر پيامبر خدا! از شماست؟!
فرمود : «آرى ، از ماست . آيا نشنيده اى اين سخن خداى عز و جل را كه : «و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد ، از آنان خواهد بود» و اين سخن ابراهيم را كه : «پس هر كه از من پيروى كند ، او از من است» ؟!» .

۱۳۰۲.معانى الأخبارـ به نقل از صالح بن عباد، از حسن بن موسى وشّاى بغدادى ـ :من در خراسان در مجلس على بن موسى الرضا عليهماالسلامبودم و زيد بن موسى (برادر امام) نيز حضور داشت. او رو به عدّه اى از مجلسيان كرده بود و بر آنان فخر مى فروخت و مى گفت : ما چنين و چنانيم .
امام رضا عليه السلام كه مشغول سخن گفتن براى عدّه اى ديگر بود ، سخنان زيد را شنيد. رو به او كرد و فرمود : «اى زيد! آيا اين سخن سبزى فروشانِ كوفه تو را مغرور ساخته است كه مى گويند : فاطمه ، دامن خود را پاك نگه داشت و از اين رو ، خداوند، آتش را بر ذريّه او حرام كرد؟! به خدا سوگند كه اين ، فقط اختصاص به حسن و حسين و فرزندى دارد كه از شكم او زاييده شده باشد ؛ امّا اين كه موسى بن جعفر ، خدا را اطاعت كند و روزها روزه بگيرد و شب ها را به عبادت گذرانَد و تو معصيت خدا كنى و سپس در روز قيامت، يك سان باشيد ، در اين صورت ، تو نزد خداى عز و جلعزيزتر از او خواهى بود! على بن الحسين عليه السلام مى فرمود : براى نيكوكار ما ، دو بهره از پاداش است و براى بدكردار ما ، دو برابر، عذاب » .
امام عليه السلام سپس رو به من كرد و فرمود : «اى حسن! اين آيه : «قالَ يا نُوحُ اِنَّهُ لَيْسَ مِنْ اَهْلِكَ اِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» را چگونه قرائت مى كنيد؟» .
گفتم : بعضى ها آن را «إِنَّه عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» [به وصف «غير» براى «عمل»] قرائت مى كنند و برخى ديگر ، «إنَّهُ عَمَلُ غَيْرِ صالحٍ» [به اضافه «عمل» به «غير»] مى خوانند . پس كسى كه «إِنَّه عَمَلُ غَيْرِ صالحٍ» (به اضافه) قرائت مى كند ، او را از فرزندى نوح نفى مى كند .
امام عليه السلام فرمود : «هرگز! او فرزند نوح بود ؛ امّا چون خداى عز و جل را نافرمانى كرد ، خداوند، او را از پدرش نفى كرد . همين طور ، هر يك از ما اهل بيت كه خداى عز و جل را نافرمانى كند ، از ما نيست و تو نيز چنانچه خداوند را فرمان برى ، از ما اهل بيت هستى» .

ر . ك: همين دانش نامه : ج 10 ص 123 (اهل بيت عليهم السلام / فصل پنجم : مكتب اهل بيت عليهم السلام / ويژگى شيعيان اهل بيت عليهم السلام ) .


دانشنامه قرآن و حديث 11
82

۱۳۰۰.تفسير العياشي عن أبي عبيدة :قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : مَن أحَبَّنا فَهُوَ مِنّا أهلَ البَيتِ . قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، مِنكُم ؟ ! قالَ : مِنّا وَاللّهِ ، أما سَمِعتَ قَولَ إبراهيمَ عليه السلام : «فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى» ! ۱

۱۳۰۱.الإمام الباقر عليه السلام :سَمِعتُ أبي رِضوانُ اللّهِ عَلَيهِ يَقولُ : ... مَنِ اتَّقى مِنكُم وأصلَحَ فَهُوَ مِنّا أهلَ البَيتِ . قيلَ لَهُ : مِنكُم يَابنَ رَسولِ اللّهِ ؟ ! قالَ : نَعَم مِنّا ، أما سَمِعتَ قَولَ اللّهِ عز و جل : «وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ»۲ ، وقَولَ إبراهيمَ عليه السلام : «فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى» ! ۳

۱۳۰۲.معاني الأخبار عن صالح بن حمّاد عن الحسن بن موسى الوشّاء البغداديّ :كُنتُ بِخُراسانَ مَعَ عَلِيِّ بنِ موسَى الرِّضا عليه السلام في مَجلِسِهِ ، وزَيدُ بنُ موسى حاضِرٌ قَد أقبَلَ عَلى جَماعَةٍ فِي الَمجلِسِ يَفتَخِرُ عَلَيهِم ويَقولُ : نَحنُ ونَحنُ ، وأبُو الحَسَنِ عليه السلام مُقبِلٌ عَلى قَومٍ يُحَدِّثُهُم ، فَسَمِعَ مَقالَةَ زَيدٍ فَالتَفَتَ إلَيهِ فَقالَ : يا زَيدُ ، أغَرَّكَ قَولُ بَقّالِي الكوفَةِ : إنَّ فاطِمَةَ أحصَنَت فَرجَها فَحَرَّمَ اللّهُ ذُرِّيَّتَها عَلَى النّارِ ؟! وَاللّهِ ، ما ذلِكَ إلّا لِلحَسَنِ وَالحُسَينِ ووُلدِ بَطنِها خاصَّةً ، فَأَمّا أن يَكونَ موسَى بنَ جَعفَرٍ عليه السلام يُطيعُ اللّهَ ويَصومُ نَهارَهُ ويَقومُ لَيلَهُ وتَعصيهِ أنتَ ، ثُمَّ تَجيئانِ يَومَ القِيامَةِ سَواءً ؟! لَأنتَ أعَزُّ عَلَى اللّهِ عز و جل مِنهُ ! إنَّ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام كانَ يَقولُ : لُِمحسِنِنا كِفلانِ مِنَ الأَجرِ ولِمُسيئِنا ضِعفانِ مِنَ العَذابِ .
وقالَ الحَسَنُ الوَشّاءُ : ثُمَّ التَفَتَ إلَيَّ فَقالَ : يا حَسَنُ ، كَيفَ تَقرَؤون هذِهِ الآيَةَ : «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ»۴ ؟ فَقُلتُ : مِنَ النّاسِ مَن يَقرَأُ : «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ» ومِنهُم مَن يَقرَأُ «إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ»۵ ، فَمَن قَرَأَ : «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ» نَفاهُ عَن أبيهِ ، فَقالَ عليه السلام : كَلّا ، لَقَد كانَ ابنَهُ ولكِن لَمّا عَصَى اللّهَ عز و جلنَفاهُ اللّهُ عَن أبيهِ ، كَذا مَن كانَ مِنّا لَم يُطِعِ اللّهَ عز و جلفَلَيسَ مِنّا ، وأنتَ إذا أطَعتَ اللّهَ فَأَنتَ مِنّا أهلَ البَيتِ . ۶

راجع : هذه الموسوعة : ج 10 ص 122 (اهل البيت عليهم السلام / الفصل الخامس : مذهب أهل البيت عليهم السلام / صفة شيعتهم) .

1.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۳۱ ح ۳۲ ، نزهة الناظر : ص ۱۳۴ ح ۱۹ عن أبان بن تغلب عن الإمام الحسين عليه السلام نحوه .

2.المائدة : ۵۱ .

3.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۶۲ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۳۱ ح ۳۳ ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۴۷۷ ح ۱۳۷۸ كلاهما عن محمّد الحلبي نحوه .

4.هود : ۴۶ .

5.في مجمع البيان : ج ۵ ص ۲۵۱ قرأ الكسائيّ ويعقوب وسهل إنّه «عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ» على الفعل ، ونصب «غير» والباقون «عَمَلٌ» اسم مرفوع منوّن و «غير» بالرفع .

6.معاني الأخبار : ص ۱۰۶ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۳۲ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۲۳۰ ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334143
صفحه از 586
پرینت  ارسال به