121
دانشنامه قرآن و حديث 10

۵۶۹.الأمالى، صدوقـ به نقل از عبد العظيم بن عبد اللّه حسنى ـ :بر سَرورم [امام هادى ]على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام وارد شدم . چون مرا ديد ، فرمود : «اى ابو القاسم! خوش آمدى . تو به راستى، دوستدار مايى» .
گفتم : اى فرزند پيامبر خدا! مى خواهم دينم را بر شما عرضه كنم تا اگر پسنديده است ، تا هنگام ديدار خداوند عز و جل بر آن پايدارى ورزم .
امام عليه السلام فرمود : «عرضه كن ، اى ابو القاسم!» .
گفتم : من اعتقاد دارم كه خداوند متعال، يكى است و چيزى مانند او وجود ندارد و از دو حدّ ابطال و تشبيه، بيرون است . نه جسمى دارد و نه صورتى و نه عَرَضى و نه جوهرى ؛ بلكه اوست كه به اجسام ، جسميّت و به صورت ها تصوير مى بخشد و عَرَض ها و جوهرها را مى آفريند و پروردگار و مالك و آفريننده و پديد آورنده هر پديده اى است ، و اين كه محمّد ، بنده و فرستاده او ، خاتم پيامبران است و تا روز رستاخيز ، پيامبرى پس از او نخواهد بود و آيين او، آيين پايانى است كه تا روز قيامت ، آيينى پس از آن نخواهد بود .
من معتقدم امام و جانشين و ولىّ امر پس از او، امير مؤمنان ، على بن ابى طالب، سپس حسن، سپس حسين سپس على بن الحسين، سپس محمّد بن على، سپس جعفر بن محمّد، سپس موسى بن جعفر، سپس على بن موسى، سپس محمّد بن على عليهم السلام و سپس تويى ، اى سَرورم!
امام هادى عليه السلام فرمود : «و پس از من، فرزندم حسن، جانشين من خواهد بود ؛ ولى جانشينِ او در ميان مردم چگونه خواهد بود؟» .
گفتم : چگونه خواهد بود، سَرورم؟
فرمود : «شخصِ او ديده نمى شود و روا نيست نامش برده شود تا خروج كند و زمين را همان گونه كه از ظلم و ستم آكنده شده ، از داد و عدل بياكند» .
گفتم : بِدان اقرار مى كنم . من معتقدم كه دوستدار آنها، دوستدار خدا و دشمن آنها، دشمن خداست . فرمانبرى از آنها، فرمانبرى از خدا و سركشى از آنها، سركشى از خداست . اعتقاد دارم كه معراج، حق است و سؤال و جواب در قبر، حق است و بهشت، حق است و دوزخ، حق است و رستاخيز، حق است و ترديدى در آن نيست و خداوند، هر آن كه را در گور خفته ، بر خواهد انگيخت .
اعتقاد دارم كه فرايض واجب پس از ولايت، نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و امر به معروف و نهى از منكرند .
امام هادى عليه السلام فرمود : «اى ابو القاسم! به خدا سوگند ، اين، همان دينى است كه خداوند براى بندگانش برگزيده است . بر آن، پايدار باش . خداوند ، تو را در دنيا و آخرت بر اين عقيده استوار، پايدار بدارد!» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
120

۵۶۹.الأمالي للصدوق عن عبد العظيم بن عبد اللّه الحسنيّ :دَخَلتُ عَلى سَيِّدي عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ ابنِ موسَى بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهم السلام ، فَلَمّا بَصُرَ بي قالَ لي : مَرحَبا بِكَ يا أبَا القاسِمِ ، أنتَ وَلِيُّنا حَقّا .
قالَ : فَقُلتُ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ ، إنّي اُريدُ أن أعرِضَ عَلَيكَ ديني ، فَإِن كانَ مَرضِيّا ثَبَتُّ عَلَيهِ حَتّى ألقَى اللّهَ عز و جل .
فَقالَ : هاتِ يا أبَا القاسِمِ .
فَقُلتُ : إنّي أقولُ : إنَّ اللّهَ تَعالى واحِدٌ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ ، خارِجٌ مِنَ الحَدَّينِ : حَدِّ الإِبطالِ وحَدِّ التَّشبيهِ ، وإنَّهُ لَيسَ بِجِسمٍ ولا صورَةٍ ولا عَرَضٍ ولا جَوهَرٍ ، بَل هُوَ مُجَسِّمُ الأَجسامِ ومُصَوِّرُ الصُّوَرِ ، وخالِقُ الأَعراضِ وَالجَواهِرِ ، ورَبُّ كُلِّ شَيءٍ ومالِكُهُ وخالِقُهُ وجاعِلُهُ ومُحدِثُهُ .
وأنَّ مُحَمَّدا صلى الله عليه و آله عَبدُهُ ورَسولُهُ خاتَمُ النَّبِيّينَ ، فَلا نَبِيَّ بَعدَهُ إلى يَومِ القِيامَةِ ، وأنَّ شَريعَتَهُ خاتِمَةُ الشَّرائِعِ فَلا شَريعَةَ بَعدَها إلى يَومِ القِيامَةِ .
وأقولُ : إنَّ الإِمامَ وَالخَليفَةَ ووَلِيَّ الأَمرِ بَعدَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ، ثُمَّ الحَسَنُ ، ثُمَّ الحُسَينُ ، ثُمَّ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ موسَى بنُ جَعفَرٍ ، ثُمَّ عَلِيُّ بنُ موسى ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ أنتَ يا مَولايَ .
فَقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : ومِن بَعدِيَ الحَسَنُ ابني ، فَكَيفَ لِلنّاسِ بِالخَلَفِ مِن بَعدِهِ ؟
قالَ : فَقُلتُ : وكَيفَ ذاكَ يا مَولايَ ؟
قالَ : لِأَ نَّهُ لا يُرى شَخصُهُ ، ولا يَحِلُّ ذِكرُهُ بِاسمِهِ ، حَتّى يَخرُجَ فَيَملَأَ الأَرضَ قِسطا وعَدلاً كَما مُلِئَت ظُلما وجَورا . قال : فَقُلتُ : أقرَرتُ .
وأقولُ : إنَّ وَلِيَّهُم وَلِيُّ اللّهِ ، وعَدُوَّهُم عَدُوُّ اللّهِ ، وطاعَتَهُم طاعَةُ اللّهِ ، ومَعصِيَتَهُم مَعصِيَةُ اللّهِ .
وأقولُ : إنَّ المِعراجَ حَقٌّ ، وَالمُساءَلَةَ فِي القَبرِ حَقٌّ ، وإنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ ، وَالنّارَ حَقٌّ ، وَالصِّراطَ حَقٌّ ، وَالميزانَ حَقٌّ ، وإنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيبَ فيها ، وإنَّ اللّهَ يَبعَثُ مَن فِي القُبورِ .
وأقولُ : إنَّ الفَرائِضَ الواجِبَةَ بَعدَ الوَلايَةِ : الصَّلاةُ ، وَالزَّكاةُ ، وَالصَّومُ ، وَالحَجُّ ، وَالجِهادُ ، وَالأَمرُ بِالمَعروفِ وَالنَّهيُ عَنِ المُنكَرِ .
فَقالَ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ عليه السلام : يا أبَا القاسِمِ ، هذا وَاللّهِ دينُ اللّهِ الَّذِي ارتَضاهُ لِعِبادِهِ ، فَاثبُت عَلَيهِ ثبَّتَكَ اللّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا وفِي الآخِرَةِ . ۱

1.الأمالي للصدوق : ص ۴۱۹ ح ۵۵۷ ، كمال الدين : ص ۳۷۹ ح ۱ ، التوحيد : ص ۸۱ ح ۳۷ ، كفاية الأثر : ص ۲۸۲ ، روضة الواعظين : ص ۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۴۱۲ ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 116574
صفحه از 594
پرینت  ارسال به