235
دانشنامه قرآن و حديث 10

۷۳۶.تفسير العيّاشىـ به نقل از محمّد بن عيسى بن زياد ـ :در ديوان ابن عَبّاد بودم و ديدم كه از نامه اى نسخه بر مى دارند . در باره آن پرسش كردم . گفتند : نامه امام رضاست از خراسان به پسرش . از آنها خواستم آن را به من بدهند . آنها نامه را به من دادند . در آن، چنين آمده بود : «به نام خداوند بخشنده مهربان. خداوند ، عُمر تو را دراز گردانَد و از دشمنت پناهت دهد! فرزندم! پدرت فدايت باد! آنچه را لازم مى دانستم ، براى تو بيان كردم ، در حالى كه زنده و تن درستم، به اميد آن كه خداوند ، با صله دادنِ تو به نزديكانت و وابستگان موسى و جعفر ـ كه خداوند از آن دو، خشنود باد ـ بر تو منّت نهد... . خداوند مى فرمايد : «كيست آن كس كه به [بندگانِ] خدا وامى نيكو دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد؟ و خداست كه [در معيشت بندگان،] تنگنا و گشايش پديد مى آورد و به سوى او باز گردانده مى شويد» و نيز مى فرمايد : «بر توانگر است كه از دارايى خود، انفاق كند و هر كه روزى اش تنگ شده است ، [در همان حد] از آنچه خداوند به او داده است ، انفاق كند» و خداوند ، به تو گشايش فراوان [ در روزى ]داده است...» .

۷۳۷.الكافىـ به نقل از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطى ـ :نامه امام رضا عليه السلام به امام جواد عليه السلام را خواندم . در آن، چنين آمده بود : «اى ابو جعفر! به من خبر رسيده است كه هر گاه [براى خروج] بر مركب خود سوار مى شوى ، اطرافيان ، تو را از در پشتى بيرون مى برند . اين از تنگ نظرى آنهاست تا مبادا كسى از تو به خير رسد . به حقّم بر تو ، مى خواهم كه رفت و آمدت ، از درِ اصلى باشد و هر گاه [براى خروج] بر مركبْ سوار مى شوى، با خود ، طلا و نقره داشته باشى و كسى از تو چيزى نخواهد ، مگر آن كه بدو عطا كنى، و اگر يكى از عموهايت خواهان نيكىِ تو بدو شد ، كمتر از پنجاه دينار به او نده و بيشتر از اين مبلغ را خود دانى و اگر يكى از عمّه هايت خواهان نيكى تو بدو شد ، كمتر از بيست و پنج دينار به او نده . من مى خواهم با اين كار ، خداوند، تو را رفعت بخشد . انفاق كن و از پروردگار ، بيم فقر نداشته باش» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
234

۷۳۶.تفسير العياشي عن محمّد بن عيسى بن زياد :كُنتُ في ديوانِ ابنِ عَبّادٍ فَرَأيتُ كِتابا يُنسَخُ ، سَأَلتُ ۱ عَنهُ فَقالوا : كِتابُ الرِّضا إلَى ابنِهِ عليهماالسلاممِن خُراسانَ ، فَسَأَلتُهُم أن يَدفَعوهُ إلَيَّ فَدَفَعوهُ إلَيَّ ، فَإِذا فيهِ : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، أبقاكَ اللّهُ طَويلاً وأعاذَكَ مِن عَدُوِّكَ يا وَلَدي فِداكَ أبوكَ ، قَد فَسَّرتُ لَكَ ما لي وأنَا حَيٌّ سَوِيٌّ رَجاءَ أن يَمُنَّكَ اللّهُ بِالصِّلَةِ لِقَرابَتِكَ ولِمُوالي موسى وجَعفَرٍ رَضِيَ اللّهُ عَنهُما ... ، قالَ اللّهُ : «مَن ذَا الَّذي يُقرِضُ اللّهَ قَرضًا حَسَنًا فَيُضاعِفَهُ لَهُ أضعافًا كَثيرَةً»۲ وقالَ : «لِيُنفِق ذو سَعَةٍ مِن سَعَتِهِ ومَن قُدِرَ عَلَيهِ رِزقُهُ فَليُنفِق مِمّا آتاهُ اللّهُ»۳ وقَد أوسَعَ اللّهُ عَلَيكَ كَثيرا ... . ۴

۷۳۷.الكافي عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر البزنطي :قَرَأتُ كِتابَ أبِي الحَسَنِ الرِّضا إلى أبي جَعفَرٍ عليهماالسلام : يا أبا جَعفَرٍ ، بَلَغَني أنَّ المَوالِيَ إذا رَكِبتَ أخرَجوكَ مِنَ البابِ الصَّغيرِ ، فَإِنَّما ذلِكَ مِن بُخلٍ مِنهُم لِئَلّا يَنالَ مِنكَ أحَدٌ خَيرا ، وأسأَلُكَ بِحَقّي عَلَيكَ لا يَكُن مَدخَلُكَ ومَخرَجُكَ إلّا مِنَ البابِ الكَبيرِ ، فَإِذا رَكِبتَ فَليَكُن مَعَكَ ذَهَبٌ وفِضَّةٌ ، ثُمَّ لا يَسأَلُكَ أحَدٌ إلّا أعطَيتَهُ ، ومَن سَأَلَكَ مِن عُمومَتِكَ أن تَبِرَّهُ فَلا تُعطِهِ أقَلَّ مِن خَمسينَ دينارا وَالكَثيرُ إلَيكَ ، ومَن سَأَلَكَ مِن عَمّاتِكَ فَلا تُعطِها أقَلَّ مِن خَمسَةٍ وعِشرينَ دينارا وَالكَثيرُ إلَيكَ ، إنّي إنَّما اُريدُ بِذلِكَ أن يَرفَعَكَ اللّهُ ، فَأَنفِق ولا تَخشَ مِن ذِي العَرشِ إقتارا . ۵

1.كذا في المصدر ، وفي البرهان «فسألت» وهو الأصحّ .

2.البقرة : ۲۴۵ .

3.الطلاق : ۷ .

4.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۳۱ ح ۴۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۰ ص ۱۰۳ ح ۱۸ .

5.الكافي : ج ۴ ص ۴۳ ح ۵ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۸ ح ۲۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۰۹ ح ۱۳۶۹ ، الدرّ النظيم : ص ۶۹۲ ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۴۵۲ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۵۰ ص ۱۰۲ ح ۱۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 116956
صفحه از 594
پرینت  ارسال به