267
دانشنامه قرآن و حديث 10

۷۸۳.امام زين العابدين عليه السلامـ به شمارى از يارانش ـ :اى گروه اصحاب من! شما را به آخرت سفارش مى كنم و به دنيا سفارشتان نمى كنم ؛ زيرا خود بِدان سفارش شده ايد و بِدان آزمنديد و به دامن آن، چنگ افكنده ايد .
اى گروه اصحاب من! دنيا سراى گذر است و آخرت ، سراى ماندن . پس، از گذرگاه خود براى قرارگاهتان توشه بر گيريد و پرده هاى خود را در پيشگاه كسى كه رازهايتان بر او پوشيده نيست ، مَدَريد و دل هاى خود را از دنيا بيرون كنيد ، پيش از آن كه كالبدهايتان از آن بيرون رود .

۷۸۴.مشكاة الأنوارـ به نقل از عمرو بن سعيد بن هلال ـ :من و گروهى به خدمت امام باقر عليه السلام رسيديم . ايشان فرمود : «شما نمونه ميانه باشيد، كه تندرونده ، به سوى شما بر مى گردد و واپس مانده ، به شما مى پيوندد . اى شيعه خاندان محمّد! عمل كنيد ۱ كه به خدا سوگند ، ميان ما و خدا هيچ خويشاوندى و ما را بر خداوند، حجّتى نيست و جز با طاعت ، به خداوند، نزديك نتوان شد . كسى كه فرمان بردار [خدا] باشد ، ولايت ما او را سود مى بخشد و كسى كه نافرمان باشد ، ولايت ما او را سودى نمى بخشد» .
ايشان سپس رو به ما كرد و فرمود : «مغرور نشويد و [در كار و عمل] ، سستى مورزيد» .
من گفتم : نمونه ميانه چيست؟
فرمود : «نمى بينيد كه وقتى وارد بر خانواده اى مى شويد، به طرف وسط جايگاه مى رويد وآن را ترجيح مى دهيد» .

۷۸۵.الكافىـ به نقل از جابر ـ :امام باقر عليه السلام به من فرمود : «اى جابر! آيا كسى را كه ادّعاى تشيّع مى كند ، همين كافى است كه دَم از محبّت ما خاندان زَنَد؟! به خدا سوگند ، شيعه ما نيست ، مگر آن كسى كه از خدا پروا كند و او را فرمان برد .
اى جابر! اينان شناخته نمى شوند ، مگر با فروتنى و خشوع و امانتدارى و بسيار به ياد خدا بودن و روزه دارى و گزاردن نماز و نيكى به پدر و مادر و رسيدگى به همسايگان تهى دست و مستمند و بدهكاران و يتيمان، و راستگويى و تلاوت قرآن و در باره مردمْ چيزى جز خوبى نگفتن و اين كه در همه چيز ، امانتدارِ معاشران خود باشند» .
گفتم : اى پسر پيامبر خدا! امروزه ما هيچ كس را با اين صفات سراغ نداريم .
فرمود : «اى جابر! زنهار كه عقايد [باطل] گوناگون ، تو را به بيراهه بكشاند! آيا همين بس است كه فردى بگويد : من على را دوست دارم و او را ولىّ خود مى دانم ؛ امّا با اين حال ، در كار [آخرت] كوشا نباشد؟! اگر بگويد : من پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را دوست دارم ـ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه بهتر از على عليه السلام است ـ ؛ امّا از روش او پيروى نكند و به سنّت وى رفتار ننمايد ، محبّتش به پيامبر ، او را هيچ سودى نمى رساند . پس ، از [كيفرِ ]خدا بترسيد و براى [رسيدن به ]آنچه نزد خداست ، كار كنيد . خدا با هيچ كس خويشاوندى ندارد . محبوب ترينِ بندگان نزد خداى عز و جل [و گرامى ترين آنان در پيشگاه او ]پرهيزگارترين و فرمان بردارترينِ آنان است .
اى جابر! به خدا سوگند كه جز با طاعت ، به خداى ـ تبارك و تعالى ـ نزديك نتوان شد و ما بَراتِ آزادى [از دوزخ ، براى كسى ]نداريم و هيچ كس را بر خداوند ، حجّتى نيست . هر كه فرمان بردار خدا باشد ، همو دوست ماست و هر كه نافرمانى خدا كند ، همو دشمن ماست و ولايت و دوستى ما ، جز با عمل و پارسايى به دست نمى آيد» .

1.در نسخه بحار الأنوار، «بدانيد» آمده است.


دانشنامه قرآن و حديث 10
266

۷۸۳.الإمام زين العابدين عليه السلامـ لِجَماعَةٍ مِن أصحابِهِ ـ :معاشِرَ أصحابي ، اُوصيكُم بِالآخِرَةِ ولَستُ اُوصيكُم بِالدُّنيا ، فَإِنَّكُم بِها مُستَوصَونَ وعَلَيها حَريصونَ وبِها مُستَمسِكونَ .
معاشِرَ أصحابي ، إنَّ الدُّنيا دارُ مَمَرٍّ وَالآخِرَةَ دارُ مَقَرٍّ ، فَخُذوا مِن مَمَرِّكُم لِمَقَرِّكُم ، ولا تَهتِكوا أستارَكُم عِندَ مَن لا يَخفى عَلَيهِ أسرارُكُم ، وأخرِجوا مِنَ الدُّنيا قُلوبَكُم قَبلَ أن تَخرُجَ مِنها أبدانُكُم . ۱

۷۸۴.مشكاة الأنوار عن عمرو بن سعيد بن هلال :دَخَلتُ عَلى أبي جَعفَرٍ عليه السلام ونَحنُ جَماعَةٌ فَقالَ : كونُوا الـنُّمرُقَةَ الوُسطى يَرجِعُ إلَيكُمُ الغالي ، ويَلحَقُ بِكُمُ التّالي ، وَاعمَلوا يا شيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَاللّهِ ما بَينَنا وبَينَ اللّهِ مِن قَرابَةٍ ولا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ ، ولا يُتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلّا بِالطّاعَةِ ، مَن كانَ مُطيعا نَفَعَتهُ وَلايَتُنا ، ومَن كانَ عاصِيا لَم تَنفَعهُ وَلايَتُنا .
قالَ : ثُمَّ التَفَتَ إلَينا وقالَ : لا تَغتَرّوا ولا تَفتُروا ، قُلتُ : ومَا الـنُّمرُقَةُ الوُسطى ؟ قالَ : ألا تَرَونَ أهلاً تَأتونَ أن تَجعَلوا لِلنَّمَطِ الأَوسَطِ فَضلَهُ . ۲

۷۸۵.الكافي عن جابر ، عن الإمام الباقر عليه السلام ، قال :قالَ عليه السلام لي : يا جابِرُ ، أيَكتَفي مَن يَنتَحِلُ ۳ التَّشَيُّعَ أن يَقولَ بِحُبِّنا أهلَ البَيتِ ؟! فَوَاللّهِ ماشيعَتُنا إلّا مَنِ اتَّقَى اللّهَ وأطاعَهُ ، وما كانوا يُعرَفونَ ، يا جابِرُ ، إلّا بِالتَّواضُعِ وَالتَّخَشُّعِ ، وَالأَمانَةِ وكَثرَةِ ذِكرِ اللّهِ ، وَالصَّومِ وَالصَّلاةِ ، وَالبِرِّ بِالوالِدَينِ ، وَالتَّعاهُدِ لِلجيرانِ مِنَ الفُقَراءِ وأهلِ المَسكَنَةِ وَالغارِمينَ وَالأَيتامِ ، وصِدقِ الحَديثِ وتِلاوَةِ القُرآنِ ، وكَفِّ الأَلسُنِ عَنِ النّاسِ إلّا مِن خَيرٍ ، وكانوا اُمناءَ عَشائِرِهِم فِي الأَشياءِ .
قالَ جابِرٌ : فَقُلتُ : يَا بنَ رَسولِ اللّهِ ، ما نَعرِفُ اليَومَ أحَدا بِهذِهِ الصِّفَةِ .
فَقالَ : يا جابِرُ ، لاتَذهَبَنَّ بِكَ المَذاهِبُ ، حَسبُ الرَّجُلِ أن يَقولَ : اُحِبُّ عَلِيّا وأتَوَلّاهُ ثُمَّ لا يَكونَ مَعَ ذلِكَ فَعّالاً ؟ ! فَلَو قالَ : إنّي اُحِبُّ رَسولَ اللّهِ فَرَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله خَيرٌ مِن عَلِيٍّ عليه السلام ثُمَّ لا يَتَّبِعُ سيرَتَهُ ولا يَعمَلُ بِسُنَّتِهِ ما نَفَعَهُ حُبُّهُ إيّاهُ شَيئا ، فَاتَّقُوا اللّهَ وَاعمَلوا لِما عِندَ اللّهِ ، لَيسَ بَينَ اللّهِ وبَينَ أحَدٍ قَرابَةٌ ، أحَبُّ العِبادِ إلَى اللّهِ عز و جل (وأكرَمُهُم عَلَيهِ) أتقاهُم وأعمَلُهُم بِطاعَتِهِ . يا جابِرُ ، وَاللّهِ ما يُتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ تَبارَكَ وتَعالى إلّا بِالطّاعَةِ ، وما مَعَنا بَراءَةٌ مِنَ النّارِ ولا عَلَى اللّهِ لِأَحَدٍ مِن حُجَّةٍ ، مَن كانَ للّهِِ مُطيعا فَهُوَ لَنا وَلِيٌّ ، ومَن كانَ للّهِِ عاصِيا فَهُوَ لَناعَدُوٌّ ، وما تُنالُ وَلايَتُنا إلّا بِالعَمَلِ وَالوَرَعِ . ۴

1.الأمالي للصدوق : ص ۲۸۹ ح ۳۲۱ عن طاووس اليمانيّ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۴۷ ح ۷ .

2.مشكاة الأنوار : ص ۱۲۱ ح ۲۸۵ ، الكافي : ج ۲ ص ۷۵ ح ۶ عن عمرو بن خالد ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۵۰۲ ح ۱۴۴۰ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۳۶۰ ، نزهة الناظر : ص ۱۶۰ ح ۳۱۶ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۷۸ ح ۳۶ ، وراجع : نهج البلاغة : الحكمة ۱۰۹ .

3.يَنتَحِلُ : إذا ادّعاه لنفسه ، أو إذا انتسب إليه (الصحاح : ج ۵ ص ۱۸۲۶ «نحل») .

4.الكافي : ج ۲ ص ۷۴ ح ۳ ، صفات الشيعة : ص ۹۰ ح ۲۲ ، الأمالي للطوسي : ص ۷۳۵ ح ۱۵۳۵ ، الأمالي للصدوق : ص ۷۲۵ ح ۹۹۱ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۸۵ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۹۷ ح ۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 116984
صفحه از 594
پرینت  ارسال به