441
دانشنامه قرآن و حديث 10

۱۰۲۵.امام على عليه السلام :هر كه خدا را دوست داشته باشد ، پيامبر را نيز دوست مى دارد و هر كه پيامبر را دوست داشته باشد ، ما را نيز دوست مى دارد و هر كه ما را دوست داشته باشد ، شيعيان ما را نيز دوست دارد .

۱۰۲۶.امام صادق عليه السلام :هر كه دوستدار ما را دوست بدارد ، هر آينه ما را دوست داشته است .

9 / 5 ـ 3

دشمن داشتنِ دشمن اهل بيت عليهم السلام

۱۰۲۷.الأمالى، طوسىـ به نقل از صالح بن ميثم تمّار ـ :در كتاب [پدرم] ميثم رضى الله عنه ديدم كه مى گويد : شبى را در خدمت امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام بوديم . به ما فرمود : «هيچ بنده اى نيست كه خداوند ، دلش را براى ايمان، صاف [و خالص] كرده باشد ، مگر اين كه محبّت ما را در قلبش احساس مى كند و هيچ بنده اى نيست كه خداوند از او در خشم [و ناخشنود] باشد ، مگر اين كه در قلبش نسبت به ما احساس بغض مى كند . بنا بر اين ، ما از اين كه مؤمن ، دوستمان مى دارد ، شاد مى شويم و دشمنىِ كسى را كه با ما بغض مى ورزد ، مى دانيم . دوستدار ما، از رحمت خداوند ـ كه به واسطه محبّت ما هر روز ، انتظار آن را مى كشد ـ ، شادمان است و دشمن ما بناى خود را در لبه پرتگاهى در حال ريزش، پى ريزى مى كند و گويى اين لبه او را در آتش دوزخ فرو مى افكند و گويى درهاى رحمت به روى اهل رحمت، گشوده شده اند . پس گوارا باد اهل رحمت را رحمتشان و مايه نابودى باد جايگاه اهل دوزخ براى آنها !
هر بنده اى كه خداوند ، در دل او خيرى قرار داده باشد ، هرگز در دوست داشتن ما كوتاهى نمى كند و كسى كه دشمن ما را دوست بدارد ، هيچ گاه ما را دوست نخواهد داشت . اين دو با هم در يك قلب جمع نمى شوند و «خدا براى هيچ مردى در درونش دو دل ننهاده است» كه با يكى عدّه اى را دوست بدارد و با ديگرى، دشمن آنها را . كسى كه ما را دوست مى دارد ، اين محبّت به ما را همچون زر نابى كه در آن ناخالصى نيست ، خالص مى گرداند .
ماييم برگزيدگان [خدا] و پيشتازان ما [به سوى حوض كوثر] ، پيشتازان پيامبران اند . من وصىّ اوصيا هستم . من حزب خدا و پيامبر او هستم و آن گروه سركش و ياغى، حزب شيطان اند . پس هر كه دوست دارد حال خود را در باره محبّت ما بداند ، دلش را بيازمايد ؛ اگر در آن ، نسبت به كسى كه مردم را بر ضد ما مى شوراند ، احساس دوستى كرد ، بداند كه خدا و جبرئيل و ميكائيل ، دشمن او هستند و خداوند ، دشمن كافران است» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
440

۱۰۲۵.الإمام عليّ عليه السلام :مَن أحَبَّ اللّهَ أحَبَّ النَّبِيَّ ، ومَن أحَبَّ النَّبِيَّ أحَبَّنا ، ومَن أحَبَّنا أحَبَّ شيعَتَنا . ۱

۱۰۲۶.الإمام الصادق عليه السلام :مَن تَوَلّى مُحِبَّنا فَقَد أحَبَّنا . ۲

9 / 5 ـ 3

بُغضُ عَدُوِّهِم

۱۰۲۷.الأمالي للطوسي عن صالح بن ميثم التّمار رحمه الله :وَجَدتُ في كِتابِ مَيثَمٍ رضى الله عنهيَقولُ : تَمَسَّينا لَيلَةً عِندَ أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بن أبي طالِبٍ عليه السلام ، فَقالَ لَنا : لَيسَ مِن عَبدٍ اِمتَحَنَ اللّهُ قَلبَهُ بِالإِيمانِ إلّا أصبَحَ يَجِدُ مَوَدَّتَنا عَلى قَلبِهِ ، ولا أصبَحَ عَبدٌ مِمَّن سَخَطَ اللّهُ عَلَيهِ إلّا يَجِدُ بُغضَنا عَلى قَلبِهِ ، فَأَصبَحنا نَفرَحُ بِحُبِّ المُؤمِنِ لَنا ، ونَعرِفُ بُغضَ المُبغِضِ لَنا ، وأصبَحَ مُحِبُّنا مُغتَبِطا بِحُبِّنا بِرَحمَةٍ مِنَ اللّهِ يَنتَظِرُها كُلَّ يَومٍ ، وأصبَحَ مُبغِضُنا يُؤَسِّسُ بُنيانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ ، فَكَأَنَّ ذلِكَ الشَّفا قَدِ انهارَ بِهِ في نارِ جَهَنَّمَ ، وكَأَنَّ أبوابَ الرَّحمَةِ قَد فُتِحَت لِأَصحابِ الرَّحمَةِ ، فَهَنيئا لِأَصحابِ الرَّحمَةِ رَحمَتُهُم ، وتَعسا لِأَهلِ النّارِ مَثواهُم . إنَّ عَبدا لَن يُقَصِّرَ في حُبِّنا لِخَيرٍ جَعَلَهُ اللّهُ في قَلبِهِ ، ولَن يُحِبَّنا مَن يُحِبُّ مُبغِضَنا ، إنَّ ذلِكَ لا يَجتَمِعُ في قَلبٍ واحِدٍ و «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِى جَوْفِهِ»۳ يُحِبُّ بِهذا قَوما ويُحِبُّ بالآخَرِ عَدُوَّهُم ، وَالَّذي يُحِبُّنا فَهُوَ يُخلِصُ حُبَّنا كَما يَخلُصُ الذَّهَبُ لا غِشَّ فيهِ .
نَحنُ النُّجَباءُ وأفراطُنا أفراطُ الأَنبِياءِ ، وأنَا وَصِيُّ الأَوصِياءِ ، وأنَا حِزبُ اللّهِ ورَسولِهِ ، وَالفِئَةُ الباغِيَةُ حِزبُ الشَّيطانِ ، فَمَن أحَبَّ أن يَعلَمَ حالَهُ في حُبِّنا فَليَمتَحِن قَلبَهُ ، فَإِن وَجَد فيهِ حُبَّ مَن ألَّبَ ۴ عَلَينا فَليَعلَم أنَّ اللّهَ عَدُوُّهُ وجَبرَئيلُ وميكائيلُ ، وَاللّهُ عَدُوٌّ لِلكافِرينَ . ۵

1.تفسير فرات : ص ۱۲۸ ح ۱۴۶ عن زيد بن حمزة بن محمّد بن عليّ بن زياد القصّار معنعنا ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۱۹۹ ح ۲۱ .

2.المقنعة : ص ۴۸۶ ، المزار للمفيد : ص ۲۰۱ ح ۳ ، المزار الكبير : ص ۴۱ ح ۲۳ كلاهما عن عبد الرحمن بن مسلم ، جامع الأخبار : ص ۹۷ ح ۱۵۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۱۲۴ ح ۳۴ .

3.الأحزاب : ۴ .

4.الالب بالفتح والكسر : القوم يجتمعون على عداوة إنسان وألّبهم : جمّعهم (لسان العرب : ج ۱ ص ۲۱۵ «ألب») .

5.الأمالي للطوسي : ص ۱۴۸ ح ۲۴۳ ، بشارة المصطفى : ص ۸۷ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۱ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۸۳ ح ۲۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 116510
صفحه از 594
پرینت  ارسال به