65
دانشنامه قرآن و حديث 10

۴۸۵.الكافىـ به نقل از حارث بن مغيره ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «بدون ترديد ، من به آنچه در آسمان ها و زمين و بهشت و دوزخ است و آنچه تحقّق يافته و تحقّق خواهد يافت ، آگاهى دارم».
ايشان سپس لحظه اى درنگ كرد و چون ديد اين سخن بر شنوندگان گران آمده ، فرمود : «اين را من از كتاب خداوند عز و جل يافته ام؛ چرا كه خداوند مى فرمايد : در آن ، بيان هر چيزى هست» .

۴۸۶.امام صادق عليه السلام :من ، فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هستم . من از كتاب خدا آگاهى دارم ؛ كتابى كه آغاز آفرينش و آنچه تا روز رستاخيز وجود مى يابد و خبر آسمان ها و زمين و بهشت و دوزخ و خبر گذشته و حال ، در آن نهفته است . اينها را مانندِ كف دستم مى شناسم . خداوند مى فرمايد : در آن (قرآن)، بيان هر چيزى هست.

۴۸۷.امام رضا عليه السلام :آيا چنين نيست كه خداوند مى فرمايد : «او داناى غيب است و غيب خود را بر هيچ كس آشكار نمى سازد ، مگر بر آن پيامبرى كه از او خشنود باشد» ؟ و پيامبر صلى الله عليه و آله است كه خدا از او خشنود است و ما وارثان آن پيامبريم؛ همو كه خداوند ، او را بر هر چه از غيبش خواست ، آگاه نمود و او ما را از آنچه بوده و تا روز رستاخيز خواهد بود ، آگاه كرده است .

۴۸۸.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به نقل از عبد اللّه بن محمّد هاشمى ـ :روزى بر مأمون وارد شدم . او مرا نشاند و هر كه را نزدش بود ، بيرون كرد . سپس دستور داد خوراك بياورند و با هم غذايى خورديم و عطر زديم . سپس دستور داد پرده اى بياويزند . پرده آويخته شد . او به يكى از كسانى كه در اين سوى پرده بودند ، روى كرد و گفت : بر آن كه در توس خفته ، براى ما مرثيه اى نخواندى! در اين هنگام من شروع كردم و چنين خواندم :
سيراب باد توس و آن كه در آن اقامت دارد و از خاندان مصطفى است و براى ما اندوه گذارده است !
او گريست و به من گفت : اى عبد اللّه ! آيا خانواده من و خانواده تو ، مرا سرزنش مى كنند كه ابو الحسن رضا را به رياست منصوب كردم؟! به خدا سوگند ، به تو حديثى مى گويم كه از آن شگفت زده مى شوى : روزى خدمت او رسيدم و گفتم : فدايت گردم! پدران تو: موسى بن جعفر و جعفر بن محمّد و محمّد بن على و على بن الحسين، از آنچه بود و تا روز قيامت خواهد بود ، آگاهى داشتند و تو جانشين و وارث ايشان هستى و علم آنها نزد توست . اينك ، مرا به تو نيازى افتاده است .
گفت : «نيازت را بگو» .
گفتم : اين «زاهريه» دل مرا ربوده است و هيچ يك از كنيزكانم را بر او مقدّم نمى دارم . او بارها از من حامله شده است ؛ ولى هر بار جنين را سقط مى كند . او هم اينك ، بار ديگر حامله است . مرا به راهى ره نمون كن كه او را درمان كند و او سلامت خويش را باز يابد .
گفت : «از سقط آن نترس . او سلامت خود را مى يابد و كودكى مى زايد كه شبيه ترين مردم به مادر خود است و در دست راستش انگشت كوچك زائدى دارد كه آويزان نيست و در پاى چپش انگشت كوچك زائدى دارد كه آن هم آويزان نيست» .
با خود گفتم : گواهى مى دهم كه خداوند بر هر چيزى تواناست . زاهريه ، همان گونه كه رضا براى من توصيف كرده بود ، فرزندى به دنيا آورد كه شبيه ترينِ مردم به مادر خود بود و در دست راستش انگشت كوچك زائدى بود كه آويزان نبود ، چنان كه در پاى چپش نيز انگشت كوچك زائدى داشت كه آويزان نبود . پس چه كسى مرا براى منصوب كردن او به رياست، نكوهش مى كند؟!


دانشنامه قرآن و حديث 10
64

۴۸۵.الكافي عن الحارث بن المغيرة :قالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : إنّي لَأَعلَمُ ما فِي السَّماواتِ وما فِي الأَرضِ ، وأعلَمُ ما فِي الجَنَّةِ ، وأعلَمُ ما فِي النّارِ ، وأعلَمُ ما كانَ وما يَكونُ .
ثُمَّ مَكَثَ هُنَيئَةً فَرَأى أنَّ ذلِكَ كَبُرَ عَلى مَن سَمِعَهُ مِنهُ ، فَقالَ : عَلِمتُ ذلِكَ مِن كِتابِ اللّهِ عز و جل ، إنَّ اللّهَ عز و جل يَقولُ : فيهِ تِبيانُ كُلِّ شَيءٍ ۱ . ۲

۴۸۶.الإمام الصادق عليه السلام :قَد وَلَدَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وأنَا أعلَمُ كِتابَ اللّهِ وفيهِ بَدءُ الخَلقِ ، وما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ ، وفيهِ خَبَرُ السَّماءِ وخَبَرُ الأَرضِ ، وخَبَرُ الجَنَّةِ وخَبَرُ النّارِ ، وخَبَرُ ما كانَ وخَبَرُ ما هُوَ كائِنٌ ، أعلَمُ ذلِكَ كَما أنظُرُ إلى كَفّي ، إنَّ اللّهَ يَقولُ : فيهِ تِبيانُ كُلِّ شَيءٍ . ۳

۴۸۷.الإمام الرضا عليه السلام :أوَلَيسَ اللّهُ يَقولُ : «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ»۴ ؟ فَرَسولُ اللّهِ عِندَ اللّهِ مُرتَضىً ، ونَحنُ وَرَثَةُ ذلِكَ الرَّسولِ الَّذي أطلَعَهُ اللّهُ عَلى ما شاءَ مِن غَيبِهِ ، فَعَلَّمَنا ما كانَ وما يَكونُ إلى يَومِ القِيامَةِ . ۵

۴۸۸.عيون أخبار الرضا عليه السلام عن عبد اللّه بن محمّد الهاشميّ :دَخَلتُ عَلَى المَأمونِ يَوما ، فَأَجلَسَني وأخرَجَ مَن كانَ عِندَهُ ، ثُمَّ دَعا بِالطَّعامِ فَطَعِمنا ، ثُمَّ طَيَّبَنا ، ثُمَّ أمَرَ بِسِتارَةٍ فَضُرِبَت ، ثُمَّ أقبَلَ عَلى بَعضِ مَن كانَ فِي السِّتارَةِ فَقالَ : بِاللّهِ لَمّا رَثَيتَ لَنا مَن بِطوسَ ! فَأَخَذتُ أقولُ :


سَقيًا بِطوسَ ومَن أضحى بِها قَطَنا۶مِن عِترَةِ المُصطَفى أبقى لَنا حَزَنًا
قالَ : ثُمَّ بَكى ، وقالَ لي : يا عَبدَ اللّهِ ، أيَلومُني أهلُ بَيتي وأهلُ بَيتِكَ أن نَصَبتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا عَلَما ؟! فَوَاللّهِ لَاُحَدِّثُكَ بِحَديثٍ تَتَعَجَّبُ مِنهُ . جِئتُهُ يَوما فَقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ ، إنَّ آباءَكَ موسَى بنَ جَعفَرٍ ، وجَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ ، ومُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ ، وعَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام كانَ عِندَهُم عِلمُ ما كانَ وما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ ، وأنتَ وَصِيُّ القَومِ ووارِثُهُم ، وعِندَكَ عِلمُهُم ، وقَد بَدَت لي إلَيكَ حاجَةٌ . قالَ : هاتِها . فَقُلتُ : هذِهِ الزّاهِرِيَّةُ خطتني ۷ ، ولا اُقَدِّم عَلَيها مِن جَوارِيَّ ، قَد حَمَلَت غَيرَ مَرَّةٍ وأسقَطَت ، وهِيَ الآنَ حامِلٌ ، فَدُلَّني عَلى ما تَتَعالَجُ بِهِ فَتَسلَمُ .
فَقالَ : لا تَخَف مِن إسقاطِها ، فَإِنَّها تَسلَمُ وتَلِدُ غُلاما أشبَهَ النّاسِ بِاُمِّهِ ، ويَكونُ لَهُ خِنصِرٌ زائِدَةٌ في يَدِهِ الُيمنى لَيسَت بِالمُدَلّاةِ ، وفي رِجلِهِ اليُسرى خِنصِرٌ زائِدَةٌ لَيسَت بِالمُدَلّاةِ . فَقُلتُ في نَفسي : أشهَدُ أنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ .
فَوَلَدَتِ الزّاهِرِيَّةُ غُلاما أشبَهَ النّاسِ بِاُمِّهِ ، في يَدِهِ الُيمنى خِنصِرٌ زائِدَةٌ لَيسَت بِالمُدَلّاةِ ، وفي رِجلِهِ اليُسرى خِنصِرٌ زائِدَةٌ لَيسَت بِالمُدَلّاةِ ، عَلى ما كانَ وَصَفَهُ لِيَ الرِّضا ، فَمَن يَلومُني عَلى نَصبي إيّاهُ عَلَما ؟! ۸

1.يشير عليه السلام بالمعنى إلى قوله تعالى : «تِبيانًا لِكُلِّ شَيءٍ» (النحل : ۸۹) .

2.الكافي : ج ۱ ص ۲۶۱ ح ۲ ، بصائر الدرجات : ص ۱۲۸ ح ۵ و ۶ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۲۴۹ عن العلاء بن سيابة نحوه ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۱۰۳ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۱۱ ح ۸ ، وراجع : تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۶۶ ح ۵۶ وكشف الغمّة : ج ۲ ص ۴۱۸ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۶۱ ح ۸ ، بصائر الدرجات : ص ۱۹۷ ح ۲ كلاهما عن عبد الأعلى بن أعين ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۹۸ ح ۶۸ ؛ ينابيع المودّة : ج ۱ ص ۸۰ ح ۲۰ عن عبد الأعلى بن أعين وراجع : تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۶۶ ح ۵۶ .

4.الجنّ : ۲۶ و ۲۷ .

5.الخرائج والجرائح : ج ۱ ص ۳۴۳ ح ۶ ، الثاقب في المناقب : ص ۱۸۹ ح ۱۷۱ كلاهما عن محمّد بن الفضل الهاشميّ ، بحار الأنوار : ج ۴۹ ص ۱۷۵ ح ۱ .

6.قَطَنَ : أي أقام به وتوطنّ (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۳۴۳ «قطن») .

7.كذا في عيون أخبار الرضا عليه السلام ، والصحيح «حَظِيَّتي» كما في الغيبة للطوسي . يقال : حَظِيت المرأة عند زوجها ... : أي سَعِدت ودنت من قلبه وأحبّها (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۱۸۵ «حظا») .

8.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۲۳ ح ۴۳ ، الغيبة للطوسي : ص ۷۴ ح ۸۱ عن محمّد بن عبد اللّه بن الحسن الأفطس ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۳۳۳ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۹ ص ۲۹ ح ۲ ، وراجع : الثاقب في المناقب : ص ۴۸۶ ح ۴۱۵ والدر النظيم : ص ۶۸۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 116634
صفحه از 594
پرینت  ارسال به