77
دانشنامه قرآن و حديث 10

۵۰۳.الطبقات الكبرىـ به نقل از محمّد بن عمر بن على عليه السلام ـ :به على عليه السلام گفته شد : چگونه است كه در ميان ياران پيامبر صلى الله عليه و آله ، تو بيش از همه حديث مى دانى؟
فرمود : «زيرا هر گاه از او پرسش مى كردم ، مرا آگاه مى ساخت و هر گاه خاموشى مى گزيدم ، او سخن آغاز مى كرد» .

۵۰۴.المناقب، ابن مغازلىـ به نقل از امّ سلمه ـ :جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله و پيامبر صلى الله عليه و آله بر على عليه السلام املا مى كرد .

۵۰۵.امام على عليه السلام :چنين نبود كه همه اصحاب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از ايشان بپرسند و براى فهم آن، كنجكاوى نمايند . حتّى دوست داشتند باديه نشين و غريبى از راه برسد و از ايشان بپرسد تا آنان بشنوند ؛ ولى در اين باب چيزى بر من نگذشت ، مگر اين كه از ايشان پرسيدم و آن را حفظ كردم .

۵۰۶.امام على عليه السلامـ در پاسخ يكى از اصحابش از قبيله كلب، كه گفت : اى امير مؤمنان! خداوند به تو علم غيب عطا فرموده است ، پس از آن كه خنده اى كرد ـ :اى مرد كلبى! آنچه گفتم ، علم غيب نيست ؛ بلكه آموختنى است از صاحب دانش . دانش غيب ، منحصر است به دانستن وقت قيامت و آنچه خداوند سبحان در گفتارش شمرده است : «خداست كه مى داند قيامت چه وقت مى آيد . اوست كه باران مى باراند و از آنچه در رحِم هاست ، آگاه است و هيچ كس نمى داند فردا چه چيز به دست خواهد آورد و كسى نمى داند در كدام زمين خواهد مرد...» . پس خداوند سبحان مى داند آنچه در رحِم هاست، پسر است يا دختر ، زشت است يا نيكو ، بخشنده است يا بخيل ، بدبخت است يا نيك بخت، و مى داند چه كسى هيزمِ آتش دوزخ و چه كسى در بهشت با پيامبران همراه است . پس اينها ـ كه شمرده شد ـ ، علم غيب است كه هيچ كس آن را نمى داند، مگر خدا ؛ ليكن جز اينها علمى هست كه خداوند به پيامبر خود آموخت و او هم به من ياد داد و دعا نمود كه سينه من آن را نگاه دارد و دنده هايم احاطه اش نمايد .


دانشنامه قرآن و حديث 10
76

۵۰۳.الطبقات الكبرى عن محمّد بن عمر بن عليّ عليه السلام :إنَّهُ قيلَ لِعَلِيٍّ عليه السلام : ما لَكَ أكثَرُ أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَديثا ؟ فَقالَ : إنّي كُنتُ إذا سَأَلتُهُ أنبَأَني ، وإذا سَكَتُّ ابتَدَأَني . ۱

۵۰۴.المناقب لابن المغازلي عن اُمّ سلمة :كانَ جَبرَئيلُ يُمِلُّ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، ورَسولُ اللّهِ يُمِلُّ عَلى عَلِيٍّ عليه السلام . ۲

۵۰۵.الإمام عليّ عليه السلام :لَيسَ كُلُّ أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مَن كانَ يَسأَلُهُ ويَستَفهِمُهُ ، حَتّى إن كانوا لَيُحِبّونَ أن يَجيءَ الأَعرابِيُّ وَالطّارِئُ فَيَسأَلَهُ عليه السلام حَتّى يَسمَعوا . وكانَ لا يَمُرُّ بي مِن ذلِكَ شَيءٌ إلّا سَأَلتُهُ عنهُ وحَفِظتُهُ . ۳

۵۰۶.عنه عليه السلامـ لَمّا قالَ لَهُ بَعضُ أصحابِهِ : لَقَد اُعطيتَ يا أميرَ المُؤمِنينَ عِلمَ الغَيبِ ! فَضَحِكَ عَلَيهِ السَّلامُ وقالَ لِلرَّجُلِ ، وكانَ كَلِبيّا ـ :يا أخا كَلبٍ ، لَيسَ هُوَ بِعِلمِ غَيبٍ ، وإنَّما هُوَ تَعَلُّمٌ مِن ذي عِلمٍ . وإنَّما عِلمُ الغَيبِ عِلمُ السّاعَةِ ، وما عَدَّدَهُ اللّهُ سُبحانَهُ بِقَولِهِ : «إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ مَا فِى الْأَرْحَامِ وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ بِأَىِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ...»۴ ، فَيَعلَمُ اللّهُ سُبحانَهُ ما فِي الأَرحامِ مِن ذَكَرٍ أو اُنثى ، وقَبيحٍ أو جَميلٍ ، وسَخِيٍّ أو بَخيلٍ ، وشَقِيٍّ أو سَعيدٍ ، ومَن يَكونُ فِي النّارِ حَطَبا ، أو فِي الجِنانِ لِلنَّبِيّينَ مُرافِقا . فَهذا عِلمُ الغَيبِ الَّذي لا يَعلَمُهُ أحَدٌ إلَا اللّهُ ، وما سِوى ذلِكَ فَعِلمٌ عَلَّمَهُ اللّهُ نَبِيَّهُ فَعَلَّمَنيهِ ، ودَعا لي بِأَن يَعِيَهُ صَدري ، وتَضطَمَّ عَلَيهِ جَوانِحي . ۵

1.الطبقات الكبرى : ج ۲ ص ۳۳۸ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۳۷۸ ، الصواعق المحرقة : ص ۱۲۳ ، تاريخ الخلفاء : ص ۲۰۲ ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۱۲۸ ح ۳۶۴۰۵ ؛ المناقب لابن شهرآشوب : ج ۲ ص ۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۱۶۰ ح ۵۴ .

2.المناقب لابن المغازلي : ص ۲۵۳ ح ۳۰۲ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۰ ، الكافي : ج ۱ ص ۶۴ ح ۱ ، الخصال : ص ۲۵۷ ح ۱۳۱ كلاهما عن سليم بن قيس نحوه ، الإحتجاج : ج ۱ ص ۶۳۱ ح ۱۴۶ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عنه عليهماالسلام ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۳۰ ح ۱۳ ؛ المعيار والموازنة : ص ۳۰۴ .

4.لقمان : ۳۴ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۰۳ ح ۶ ، شرح ابن ميثم على المئة كلمة : ص ۲۴۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 116614
صفحه از 594
پرینت  ارسال به