111
دانشنامه قرآن و حديث 9

۹۲.علل الشرائع ـبه نقل از جميل بن درّاج ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : قربانت گردم ! معناى اين سخن خداوند عز و جل كه : «من ، جن و اِنس را نيافريدم ، مگر براى اين كه مرا بپرستند» ، چيست ؟
فرمود : «يعنى آنها را براى پرستش [و بندگى] آفريد» .

۹۳.علل الشرائعـ به نقل از جميل بن درّاج ـ :از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل پرسيدم كه : «من جن و انس را نيافريدم ، مگر براى اين كه مرا بپرستند» .
فرمود : «آنها را براى پرستيدن آفريد» .
گفتم : خاص يا عام ؟
فرمود : «نه ، عام» .

۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چه بد بنده اى است آن بنده اى كه براى عبادت ، آفريده شده باشد و زندگى زودگذر دنيوى ، او را از آخرت ، باز دارد !

۹۵.امام على عليه السلام :[خداوند ،] آنچه را كه خواست بياغازد، آغازيد ، و آنچه را كه خواست هست كند ، از پرى و آدمى، هست كرد تا بدين وسيله ، پروردگارىِ او را بشناسند و از او فرمان بَرَند .

۹۶.امام على عليه السلام :اى بندگان خدا ! از خدا پروا بداريد و بدان سو رويد كه شما را براى آن آفريد ، و از او كه شما را از خويشتن بر حذر داشته است ، چنان كه بايد و شايد ، بترسيد ، و با طلبيدن وعده راستين او [از طريق انجام دادن طاعات و عبادات] و پرهيز از هراس قيامتش [به وسيله باز ايستادن از گناهان] ، كارى كنيد كه سزاوار آن چيزى شويد كه براى شما آماده ساخته است .

۹۷.امام على عليه السلامـ در هنگام فرا خواندن مردم به جهادـ :خداوند ، شما را به دين خويش ، مفتخر ساخت و براى پرستش خود ، شما را آفريد . پس در گزاردن حقّ او ، با تمام توان بكوشيد .


دانشنامه قرآن و حديث 9
110

۹۲.علل الشرائع عن جميلِ بن درَّاج :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : جُعِلتُ فِداكَ ، ما مَعنى قَولِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ : «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاءِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» فَقالَ : خَلَقَهُم لِلعِبادَةِ . ۱

۹۳.علل الشرائع عن جميل بن درّاج عن الإمام الصادق عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ : «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاءِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»۲ قالَ : خَلَقَهُم لِلعِبادَةِ ، قُلتُ : خاصَّةً أم عامَّةً ؟ قالَ : لا بَل عامَّةً . ۳

۹۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :بِئسَ العَبدُ عَبدٌ خُلِقَ لِلعِبادَةِ فَأَلهَتهُ العاجِلَةُ عَنِ الآجِلَةِ . ۴

۹۵.الإمام عليّ عليه السلام :اِبتَدَأَ ما أرادَ ابتِداءَهُ ، وأنشَأَ ما أرادَ إنشاءَهُ ، عَلى ما أرادَ مِنَ الثَّقَلَينِ الجِنِّ وَالإِنسِ ، لِيَعرِفوا بِذلِكَ رُبوبِيَّتَهُ وتَمَكَّنَ فيهِم طاعَتُهُ . ۵

۹۶.عنه عليه السلام :فَاتَّقُوا اللّهَ عِبادَ اللّهِ جِهَةَ ما خَلَقَكُم لَهُ ، وَاحذَروا مِنهُ كُنهَ ۶ ما حَذَّرَكُم مِن نَفسِهِ ، وَاستَحِقّوا مِنهُ ما أعَدَّ لَكُم بِالتَّنَجُّزِ لِصِدقِ ميعادِهِ ، وَالحَذَرِ مِن هَولِ مَعادِهِ . ۷

۹۷.عنه عليه السلامـ وهُوَ يَدعُو النّاسَ إلَى الجِهادِ ـ :إنَّ اللّهَ قَد أكرَمَكُم بِدينِهِ ، وخَلَقَكُم لِعِبادَتِهِ ، فَأَنصِبوا ۸ أنفُسَكُم في أداءِ حَقِّهِ . ۹

1.علل الشرائع : ص ۱۴ ح ۱۱ ، بحارالأنوار : ج ۵ ص ۳۱۴ ح ۶ .

2.الذاريات : ۵۶ .

3.علل الشرائع : ص ۱۴ ح ۱۲ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۶۴ ح ۸۳ عن يعقوب بن سعيد وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۱۴ ح ۷ .

4.النوادر للراوندي : ص ۱۴۵ ح ۱۹۸ عن الإمام عليّ عليه السلام ، جامع الأحاديث للقمّي : ص ۶۲ ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۲۰۱ ح ۳۱ .

5.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۲ ح ۷ عن الحارث الأعور ، التوحيد : ص ۳۳ ح ۱ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۲۶۶ ح ۱۴ .

6.كُنهُ الأمرِ : حَقيقتُه (النهاية : ج ۴ ص ۲۰۶ «كنه») .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۶۰ ح ۶۱۰۱ .

8.النُّصبُ والنَّصَبُ : التَّعَبُ (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۸۰۷ «نصب») .

9.وقعة صفّين : ص ۱۱۲ عن أبي روق ، بحارالأنوار : ج ۳۲ ص ۴۰۴ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۳ ص ۱۸۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 133912
صفحه از 611
پرینت  ارسال به