245
دانشنامه قرآن و حديث 9

1 / 1 ـ 2

عايشه

۱۶.صحيح مسلمـ به نقل از عايشه ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله بامدادان [از اتاقش] بيرون رفت ، در حالى كه پوشش پشمى نقشدارى از موى سياه ، بر تن داشت . پس حسن بن على آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله او را در زير آن جاى داد . به دنبال او ، حسين آمد كه پيامبر صلى الله عليه و آله او را نيز در زير آن جاى داد . در پى او فاطمه آمد كه پيامبر صلى الله عليه و آله او را نيز در زير پوشش خود جاى داد و سرانجام، على آمد كه پيامبر صلى الله عليه و آله او را نيز در زير پوشش خود جا داد و سپس فرمود : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» .

۱۷.الأمالى، صدوقـ به نقل از عوّام بن حوشب، از تيمى ـ :بر عايشه وارد شدم و او به ما گفت كه پيامبر خدا را ديده است كه على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را فرا خوانده و فرموده است : «بار خدايا! اينان، اهل بيت من اند . پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» .

۱۸.تاريخ دمشقـ به نقل از جميع بن عمير ـ :با مادرم بر عايشه وارد شديم . مادرم گفت : به من بگو علاقه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نسبت به على چگونه بود؟
عايشه به او گفت : او در ميان مردان ، محبوب ترين كس نزد پيامبر خدا بود . من ديدم كه او را به همراه فاطمه و حسن و حسين، زير جامه خود گرفت و سپس فرمود: «خدايا! اينان، اهل بيت من اند . خدايا! هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» .
من هم پيش رفتم تا سرم را زير جامه كنم ؛ ولى پيامبر صلى الله عليه و آله مرا پس زد . گفتم : اى پيامبر خدا! آيا من از اهل بيت تو نيستم؟ فرمود : «تو در راه درست هستى . تو در راه درست هستى» .


دانشنامه قرآن و حديث 9
244

1 / 1 ـ 2

عائِشَةُ

۱۶.صحيح مسلم عن عائِشَةَ :خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله غَداةً وعَلَيهِ مِرطٌ مُرَحَّلٌ ۱ مِن شَعرٍ أسوَدَ ، فَجاءَ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ فَأَدخَلَهُ ، ثُمَّ جاءَ الحُسَينُ فَدَخَل مَعَهُ ، ثُمَّ جاءَت فاطِمَةُ فَأَدخَلَها ، ثُمَّ جاءَ عَلِيٌّ فَأَدخَلَهُ ، ثُمَّ قالَ : «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» . ۲

۱۷.الأمالي للصدوق عن العوّام بن حوشب عن التّيمي :دَخَلتُ عَلى عائِشَةَ فَحَدَّثَتنا أنَّها رَأت رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله دَعا عَلِيّا وفاطِمَةَ وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهم السلام ، فَقالَ :
اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَيتي فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرا . ۳

۱۸.تاريخ دمشق عن جميع بن عمير۴:تاريخ دمشق عن جميع بن عمير ۵ : دَخَلتُ مَعَ اُمّي عَلى عائِشَةَ ، قالَت : أخبِريني كَيفَ كانَ حُبُّ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَلِيٍّ ؟
فَقالَت عائِشَةُ : كانَ أحَبَّ الرِّجالِ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، لَقَد رَأَيتُهُ وقَد أدخَلَهُ تَحتَ ثَوبِهِ ، وفاطِمَةَ وحَسَنا وحُسَينا ، ثُمَّ قالَ :
اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَيتي ، اللّهُمَّ أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرا .
قالَت : فَذَهَبتُ لِاُدخِلَ رَأسي فَدَفَعَني ، فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، أوَلَستُ مِن أهلِكَ ؟ قالَ : إنَّكِ عَلى خَيرٍ ، إنَّكِ عَلى خَيرٍ . ۶

1.مِرط مُرحَّل: إزار خزٍّ فيه عَلَم، وسمّي مُرَحَّلاً لِما عليه من تصاوير رَحْل وما ضاهاه (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۲۷۸ «رحل») .

2.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۸۸۳ ح ۲۴۲۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۵۹ ح ۴۷۰۷ نحوه ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۲۱۲ ح ۲۸۵۸ ، الإقبال : ج ۲ ص ۳۵۰ ، الطرائف : ص ۱۲۳ ح ۱۸۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۲۸۱ .

3.الأمالي للصدوق : ص ۵۵۹ ح ۷۴۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۲۱۰ ح ۱۰ .

4.في تاريخ دمشق «عمير بن جميع» وهو تصحيف ، وأثبتنا الصواب الموافق لما في باقي المصادر ، والذي ضبطه ابن حجر في تهذيب التهذيب : ج ۱ ص ۴۴۹ الرقم ۱۱۳۹ بقوله: «جميع بن عمير التيميّ الكوفيّ» روى عن عائشة ، وروى عنه العوّام بن حوشب .

5.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۲۶۰ ، تفسير الثعلبي : ج ۸ ص ۴۳ ، شواهد التنزيل : ج ۲ ص ۶۲ ح ۶۸۴ كلاهما عن مجمع و ص ۶۱ ح ۴۸۲ ؛ مجمع البيان : ج ۸ ص ۵۵۹ ، العمدة : ص ۴۰ ح ۲۳ كلاهما عن مجمع وكلّها نحوه .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 134212
صفحه از 611
پرینت  ارسال به