43
دانشنامه قرآن و حديث 9

۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، آدم را از مُشتى [خاك] كه از همه جاى زمين برداشت ، آفريد . از اين رو ، فرزندان آدم ، متناسب با خاك زمين ، پديد آمدند : برخى از آنها سرخ اند ، برخى سفيد ، برخى سياه ، برخى آميزه اى از اين رنگ ها ، برخى نرم ، برخى خشن ، برخى پاك ، و برخى ناپاك .

۳۲.امام على عليه السلام :آدم ، از اديم (پوسته) زمين كه در آن ، [خاك] پاك و خوب و بد وجود دارد ، آفريده شد . بنا بر اين ، تو همه اين ويژگى ها را در فرزندان او مى بينى : خوب و بد .

۳۳.امام على عليه السلامـ در پاسخ پرسش از علّت نام گذارى آدم و حوّا به اين نام ها ـ :آدم ، آدم ناميده شد ؛ چون از اَديم زمين آفريده شد ، بدين سان كه خداوند متعال ، جبرئيل عليه السلام را فرستاد و به او فرمود كه از اديم (پوسته) زمين ، چهار قسمت خاك برايش بياورد : خاكى سفيد ، خاكى سرخ ، خاكى قهوه اى و خاكى سياه ، و اين خاك ها را از قسمت هاى نرم و درشت زمين بردارد . سپس به او فرمود كه چهار نوع آب برايش بياورد : آب شيرين ، آب شور ، آب تلخ ، و آب گنديده . آن گاه به او فرمود كه آب ها را روى خاك بريزد ، و خداوند با دست [قدرت] خويش ، آنها را به هم آميخت ، به طورى كه از خاك ، نه چيزى اضافه آمد كه به آب نياز داشته باشد ، و نه از آب ، چيزى زياد آمد كه به خاك نياز داشته باشد . پس آب شيرين را در [قسمت ]گلوى او قرار داد ، و آب شور را در چشمانش ، و آب تلخ را در گوش هايش و آب گنديده را در بينى اش .
حوّا نيز حوّا ناميده شده ؛ چون از حيوان (موجود زنده) آفريده شد .


دانشنامه قرآن و حديث 9
42

۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ خَلَقَ آدَمَ مِن قَبضَةٍ قَبَضَها مِن جَميعِ الأَرضِ ، فَجاءَ بَنو آدمَ عَلى قَدرِ الأَرضِ ؛ جاءَ مِنهُمُ الأَحمَرُ وَالأَبيَضُ وَالأَسوَدُ وبَينَ ذلِكَ ، وَالسَّهلُ وَالحَزنُ ۱ وَالخَبيثُ وَالطَّيِّبُ . ۲

۳۲.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ آدَمَ خُلِقَ مِن أديمِ الأَرضِ ؛ فيهِ الطَّيِّبُ وَالصّالِحُ وَالرَّديءُ ، فَكُلَّ ذلِكَ أنتَ راءٍ في وُلدِهِ ؛ الصّالِحَ وَالرَّدِيءَ . ۳

۳۳.عنه عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ عَن وَجهِ تَسمِيَةِ آدَمَ وحَوّاءَ ـ :سُمِّيَ آدَمُ آدَمَ لِأَ نَّهُ خُلِقَ مِن أديمِ الأَرضِ ، وذلِكَ أنَّ اللّهَ تَعالى بَعَثَ جَبرَئيلَ عليه السلام وأمَرَهُ أن يَأتِيَهُ مِن أديمِ الأَرضِ بِأَربَعِ طيناتٍ : طينَةٍ بَيضاءَ ، وطينَةٍ حَمراءَ ، وطينَةٍ غَبراءَ ، وطينَةٍ سَوداءَ ، وذلِكَ مِن سَهلِها وحَزنِها . ثُمَّ أمَرَهُ أن يَأتِيَهُ بِأَربَعِ مِياهٍ : ماءٍ عَذبٍ ، وماءٍ مِلحٍ ، وماءٍ مُرٍّ ، وماءٍ مُنتِنٍ . ثُمَّ أمَرَهُ أن يُفرِغَ الماءَ فِي الطّينِ ، وأدَمَهُ اللّهُ بيَدِهِ ۴ فَلَم يَفضُل شَيءٌ مِنَ الطّينِ يَحتاجُ إلَى الماءِ ، ولا مِنَ الماءِ شَيءٌ يَحتاجُ إلَى الطّينِ . فَجَعَلَ الماءَ العَذبَ في حَلقِهِ ، وجَعَلَ الماءَ المالِحَ في عَينَيهِ ، وجَعَلَ الماءَ المُرَّ في اُذُنَيهِ ، وجَعَلَ الماءَ المُنتِنَ في أنفِهِ .
وإنَّما سُمِّيَت حَوّاءُ حَوّاءَ لِأَ نَّها خُلِقَت مِنَ الحَيَوانِ . ۵

1.الحَزنُ : المكانُ الغَليظُ الخَشِنُ (النهاية : ج ۱ ص ۳۸۰ «حزن») .

2.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۲۲ ح ۴۶۹۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۱۴۱ ح ۱۹۵۹۹ ، صحيح ابن حبان : ج ۱۴ ص ۲۹ ح ۶۱۶۰ ، السنن الكبرى : ج ۹ ص ۶ ح ۱۷۷۰۸ كلّها عن أبي موسى الأشعري ، كنزالعمّال : ج ۶ ص ۱۲۸ ح ۱۵۱۲۶ ؛ التبيان في تفسير القرآن : ج ۱ ص ۱۳۶ .

3.تاريخ الطبري : ج ۱ ص ۹۱ ، تفسير الطبري : ج ۱ الجزء ۱ ص ۲۱۴ كلاهما عن عمرو بن ثابت عن أبيه عن جدّه ، كنزالعمّال : ج ۶ ص ۱۶۲ ح ۱۵۲۲۷ .

4.قال الجوهريّ : الأدم : الاُلفة والاتّفاق ، يقال : آدم اللّه بينهما أي أصلح وألّف ، وكذلك أدم اللّه بينهما ، فعل وأفعل بمعنى، انتهى، واليد هنا بمعنى القدرة (بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۱۰۲) .

5.علل الشرائع : ص ۲ ح ۱ ، بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۱۰۲ ح ۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 134036
صفحه از 611
پرینت  ارسال به