45
دانشنامه قرآن و حديث 9

۳۴.امام على عليه السلام :[خداوند] عز و جل چون زمينش را آماده ساخت و فرمانش را روان داشت ، آدم عليه السلام را به عنوان مخلوق برتر خود برگزيد و او را نخستين آفريده خود [از نوع انسان ]قرار داد .

۳۵.امام على عليه السلامـ در بيان آفرينش آدم عليه السلام ـ :سپس خداوند سبحان ، از قسمت هاى سخت و نرم زمين ، و شيرين و شور آن ، قدرى خاك برداشت و بر آن ، آب ريخت تا خالص شد ، و آن را با رطوبت بياميخت تا آن كه سفت شد . آن گاه از آن ، پيكره اى آفريد داراى دنده ها و مُهره ها و اندام ها و بندها ، و مدّتى مشخّص و زمانى معلوم ، آن را نگاه داشت تا اين كه خشك شد و به هم جوشيد ، و چون سفال ، سخت شد .
آن گاه از روح خود در آن دميد . پس انسانى شد داراى ذهن هايى كه آنها را به حركت در مى آورد ، و انديشه اى كه آن را به كار مى گيرد ... ، آميخته با سرشتى به رنگ هاى گوناگون و چيزهاى همانند يكديگر ، و حالاتى متضاد ، و اَخلاطى ناساز ، از قبيل گرمى و سردى ، و رطوبت و خشكى .

۳۶.امام على عليه السلام :[خداوند] چون آفرينش آنچه را در آسمان هاست ، به پايان رسانيد و در آن هنگام ، زمين ، خالى [از سكنه] بود و هيچ كس در آن نبود ، به فرشتگان فرمود : «من در زمين ، جانشينى خواهم آفريد . فرشتگان گفتند : آيا در آن ، كسى را مى آفرينى كه در آن ، تباهى مى كند و خون مى ريزد ، در حالى كه ما تو را تسبيح و ستايش مى گوييم و تقديست مى كنيم؟ خدا فرمود : من چيزى مى دانم كه شما نمى دانيد» .
پس خداوند ، جبرئيل عليه السلام را فرستاد و او از اديم (لايه رويين) زمين ، مُشتى خاك بر گرفت و آن را با آب شيرين و شور ، خمير كرد ، و پيش از آن كه در او جان بدمد ، طبايع را در آن ، تركيب كرد . بنا بر اين ، آدم را از خاك اديم زمين آفريد . از اين رو ، آدم نام گرفت ؛ زيرا چون با آب خمير شد ، به رنگ اديم (خاك) در آمد .


دانشنامه قرآن و حديث 9
44

۳۴.عنه عليه السلام :فَلَمّا مَهَدَ أرضَهُ ، وأنفَذَ أمرَهُ ، اختارَ آدَمَ عليه السلام خِيَرَةً مِن خَلقِهِ ، وجَعَلَهُ أوَّلَ جِبِلَّتِهِ ۱ . ۲

۳۵.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ خَلقِ آدَمَ عليه السلام ـ :ثُمَّ جَمَعَ سُبحانَهُ مِن حَزنِ الأَرضِ وسَهلِها ، وعَذبِها وسَبَخِها ، تُربَةً سَنَّها ۳ (سَنّاها) بِالماءِ حَتّى خَلَصَت ، ولاطَها ۴ بِالبَلَّةِ حَتّى لَزَبَت ۵ ، فَجَبَلَ مِنها صورَةً ذاتَ أحناءٍ ۶ ووُصولٍ ، وأعضاءٍ وفُصولٍ ، أجمَدَها حَتَّى استَمسَكَت ، وأصلَدَها حَتّى صَلصَلَت ۷ ، لِوَقتٍ مَعدودٍ وأمَدٍ مَعلومٍ .
ثُمَّ نَفَخَ فيها مِن رُوحهِ فَمَثُلَت (فَتَمَثَّلَت) إنسانا ذا أذهانٍ يُجيلُها ، وفِكَرٍ يَتَصَرَّفُ بِها ... مَعجونا بِطينَةِ الأَلوانِ المُختَلِفَةِ ، وَالأَشباهِ المُؤتَلِفَةِ ، وَالأَضدادِ المُتَعادِيَةِ ، وَالأَخلاطِ المُتَبايِنَةِ ، مِنَ الحَرِّ وَالبَردِ ، وَالبَلَّةِ وَالجُمودِ . ۸

۳۶.عنه عليه السلام :فَلَمَّا استَكمَلَ خَلقَ ما فِي السَّماواتِ ، وَالأَرضُ يَومَئِذٍ خالِيَةٌ لَيسَ فيها أحَدٌ قالَ لِلمَلائِكَةِ : «إِنِّى جَاعِلٌ فِى الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّى أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»۹ .
فَبَعَثَ اللّهُ جَبرَئيلَ عليه السلام فَأَخَذَ مِن أديمِ الأَرضِ قَبضَةً فَعَجَنَهُ بِالماءِ العَذبِ وَالمالِحِ ، ورَكَّبَ فيهِ الطَّبائِعَ قَبلَ أن يَنفُخَ فيهِ الرّوحَ ، فَخَلَقَهُ مِن أديمِ الأَرضِ ، فَلِذلِكَ سُمِّيَ آدَمَ لِأَنَّهُ لَمّا عُجِنَ بِالماءِ استَأدَمَ . ۱۰

1.الجِبِلُّ : الخَلقُ (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۶۸ «جبل») .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۳۲۸ ح ۱۷ .

3.سَنَنتُ الماء : صَبَبتُه صَبّا سهلاً (المصباح المنير : ص ۲۹۲ «سنن») .

4.لاطَها : أي خَلَطَها وَعَجنَها (غريب الحديث : ج ۳ ص ۳۸۴ «لوط») .

5.لَزَبَت : أي لَصَقَت وَلَزَمَت (النهاية : ج ۴ ص ۲۸۴ «لزب») .

6.الأحَناءُ : الجَوانِبُ (الصحاح : ج ۶ ص ۲۲۲۱ «حنا») .

7.الصَلصَالُ : الطين اليابس الذي لم يُطبَخ ، إذا نُقِرَ به صَوَّتَ كما يُصوِّت الفَخّار (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۰۴۴ «صلصل») .

8.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۱۲۲ ح ۵۶ .

9.البقرة : ۳۰ .

10.تفسير فرات : ص ۱۸۶ ح ۲۳۵ عن الإمام الحسن عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۵۷ ص ۹۳ ح ۷۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا؛آژير،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 134034
صفحه از 611
پرینت  ارسال به