223
دانشنامه قرآن و حديث 8

۲۸۷.امام كاظم عليه السلام :ايمان ، داراى حالات و درجات و طبقات و مراتبى است . درجه اى از آن ، كامل و در نهايتِ كمال است ، درجه اى ناقص و در نهايتِ نقص است و درجاتى [ميان اين دو] كه يكى بر ديگرى فزونى دارد .

ر . ك : بحار الأنوار : ج 69 ص 201 ـ 211 (در بيان اين كه ايمان ، قابل كاهش و افزايش هست يا نه)
و الميزان فى تفسير القرآن : ج 18 ص 259 (سخنى در باره ايمان و افزايش آن) .

5 / 2

پايين ترين درجه ايمان

۲۸۸.الكافىـ به نقل از سُلَيم بن قيس ـ :مردى نزد على ـ كه درود خدا بر او باد ـ آمد و گفت : كمترين چيزى كه بنده به سبب آن مؤمن است ، چيست؟ ...
امام عليه السلام به او فرمود : «پرسيدى ؛ اكنون پاسخ را درياب : كمترين چيزى كه بنده به سبب آن مؤمن است ، اين است كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ خود را به او بشناسانَد و او به طاعتش گردن نهد ، و پيامبرش صلى الله عليه و آله را به او بشناساند و او به فرمان بردارى از وى اقرار كند ، و امام و حجّت خود در زمين و گواه خويش بر خَلقش را به او بشناساند و او به فرمان بردارى از وى اقرار كند» .
من به ايشان گفتم : اى امير مؤمنان ! اگر چه غير از آنچه فرمودى ، ديگر چيزها را نشناسد؟
فرمود : «آرى ، [به شرط آن كه] هر گاه به او امر يا نهى شود ، اطاعت كند» .


دانشنامه قرآن و حديث 8
222

۲۸۷.الإمام الكاظم عليه السلام :إنَّ الإِيمانَ حالاتٌ ودَرَجاتٌ وطَبَقاتٌ ومَنازِلُ ، فَمِنهُ التّامُّ المُنتَهى تَمامُهُ ، ومِنهُ النّاقِصُ المُنتَهى نُقصانُهُ ، ومِنهُ الزّائِدُ الرّاجِحُ زِيادَتُهُ. ۱

راجع : بحار الأنوار : ج 69 ص 201 ـ 211 (في بيان أنّ الإيمان هل يقبل الزيادة والنقصان أم لا؟)
و الميزان في تفسير القرآن : ج 18 ص 259 (كلام في الإيمان و ازدياده) .

5 / 2

أدنى دَرَجاتِ الإِيمانِ

۲۸۸.الكافي عن سليم بن قيس :سَمِعتُ عَلِيّا صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ يَقولُ ـ وأتاهُ رَجُلٌ فَقالَ لَهُ : ما أدنى ما يَكونُ بِهِ العَبدُ مُؤمِنا؟ ... فَقالَ لَهُ : قَد سَأَلتَ فَافهَمِ الجَوابَ ـ : أمّا أدنى ما يَكونُ بِهِ العَبدُ مُؤمِنا أن يُعَرِّفَهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى نَفسَهُ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ ، ويُعَرِّفَهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ ، ويُعَرِّفَهُ إمامَهُ وحُجَّتَهُ في أرضِهِ وشاهِدَهُ عَلى خَلقِهِ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ .
قُلتُ لَهُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ وإن جَهِلَ جَميعَ الأَشياءِ إلّا ما وَصَفتَ ؟
قالَ : نَعَم ، إذا اُمِرَ أطاعَ وإذا نُهِيَ انتَهى. ۲

1.الكافي : ج ۲ ص ۳۹ ح ۷ عن حمّاد بن عمرو النصيبي ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۴ عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۲۳ ح ۶ .

2.الكافي : ۲ ص ۴۱۴ ح ۱ ، كتاب سُليم بن قيس : ج ۲ ص ۶۱۵ ح ۸ ، دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۱۳ كلاهما نحوه ، بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۱۶ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 8
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 188170
صفحه از 545
پرینت  ارسال به