225
دانشنامه قرآن و حديث 8

۲۸۹.معانى الأخبارـ به نقل از حفص كُناسى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : كمترين چيزى كه بنده به سبب آن مؤمن باشد ، چيست؟
فرمود : «اين كه گواهى دهد معبودى جز خداوند يگانه نيست و محمّد صلى الله عليه و آله ، بنده و فرستاده اوست و به طاعت ، اقرار كند و امام زمانش را بشناسد . هر گاه چنين كند ، او مؤمن است» .

ر . ك : همين دانش نامه : ج 6 ص 329 (سخنى در باره وجوب معرفت امام عصر عليه السلام و هشدار نسبت به عدم معرفت او) .

5 / 3

بالاترين درجه ايمان

۲۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اسلام ، پلّه اوّل است . ايمان ، يك پلّه بالاتر از آن است . تقوا يك پلّه بالاتر از ايمان است و يقين ، يك پلّه بالاتر از تقواست .

۲۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بالاترين مرتبه ايمان ، يك درجه است كه هر كس به آن درجه برسد ، برنده و پيروز شده است ، و آن ، اين است كه باطن او به آن حد از پاكى برسد كه هر گاه آشكار شود ، باكى نداشته باشد و هر گاه پوشيده بماند ، از عاقبت آن ( / از كيفر خدا بر آن) بيم نداشته باشد .

۲۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :برترين درجه ايمان ، اين است كه بدانى خداوند ، همه جا با توست .

۲۹۳.امام على عليه السلام :نهايت ايمان ، يقين است .

۲۹۴.امام على عليه السلام :برترين مرتبه ايمان ، يقين نيكو داشتن است .


دانشنامه قرآن و حديث 8
224

۲۸۹.معاني الأخبار عن حفص الكناسي :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : ما أدنى ما يَكونُ بِهِ العَبدُ مُؤمِنا ؟ قالَ : يَشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ ، وأنَّ مُحَمَّدا عَبدُهُ ورَسولُهُ ، ويُقِرُّ بِالطّاعَةِ ويَعرِفُ إمامَ زَمانِهِ ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ فَهُوَ مُؤمِنٌ . ۱

راجع: موسوعة معارف الكتاب والسنة: ج4 ص199 (دراسة حول أحاديث التّحذير من الموت على غير معرفة الإمام).

5 / 3

أعلى دَرَجاتِ الإِيمانِ

۲۹۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الإِسلامُ دَرَجَةٌ، وَالإِيمانُ فَوقَ الإِسلامِ دَرَجَةٌ، وَالتَّقوى فَوقَ الإِيمانِ دَرَجَةٌ، وَاليَقينُ فَوقَ التَّقوى دَرَجَةٌ. ۲

۲۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ أعلى مَنازِلِ الإِيمانِ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ ، مَن بَلَغَ إلَيها فَقَد فازَ وظَفِرَ ، وهُوَ أن يَنتَهِيَ بِسَريرَتِهِ فِي الصَّلاحِ إلى أن لا يُبالِيَ بِها إذا ظَهَرَت ، ولا يَخافَ عُقباها ۳ إذَا استَتَرَت . ۴

۲۹۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ أفضَلَ الإِيمانِ أن تَعلَمَ أنَّ اللّهَ مَعَكَ حَيثُما كُنتَ . ۵

۲۹۳.الإمام عليّ عليه السلام :غايَةُ الإِيمانِ الإِيقانُ. ۶

۲۹۴.عنه عليه السلام :أفضَلُ الإِيمانِ ، حُسنُ الإِيقانِ. ۷

1.معاني الأخبار : ص ۳۹۳ ح ۴۱ ، بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۱۶ ح ۱ .

2.الفردوس : ج ۱ ص ۱۱۵ ح ۳۹۰ عن عبد اللّه الرومي .

3.في بحار الأنوار وتنبيه الخواطر «عقابها» .

4.عدّة الداعي : ص ۲۱۴ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۱۷ ، بحارالأنوار : ج ۷۱ ص ۳۶۹ ح ۱۹ .

5.المعجم الأوسط : ج ۸ ص ۳۳۶ ح ۸۷۹۶ ، شعب الإيمان : ج ۱ ص ۴۷۰ ح ۷۴۱ نحوه ، مسند الشاميين : ج ۱ ص ۳۰۵ ح ۵۳۵ ، حلية الأولياء : ج ۶ ص ۱۲۴ الرقم ۳۵۹ ، تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۳۵ كلها عن عبادة بن الصامت ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۳۷ ح ۶۶ .

6.غرر الحكم : ج ۴ ص ۳۶۸ ح ۶۳۴۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۷ ح ۵۸۷۶ .

7.غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۹۷ ح ۲۹۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۳ ح ۲۴۸۳ وفيه «اليقين» بدل «الايقان» .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 8
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 188157
صفحه از 545
پرینت  ارسال به