343
دانشنامه قرآن و حديث 8

۵۰۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[صاحبِ] ايمان ، ترسان است . ۱

۵۰۳.امام على عليه السلام :مؤمن ، خويشتندار و قانع و وارسته و پارساست .

۵۰۴.امام على عليه السلام :مؤمن در هنگام توانگرى ، خويشتندار است و از دنيا وارسته .

ك ـ و اين چند ويژگى

۵۰۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نشانه مؤمن ، اين است كه مهربان و فهيم و باحياست .

۵۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در بيان نشانه هاى مؤمن ـ :بدانيد كه هر كس داراى شش خصلت باشد ، از مؤمنان است : كسى كه راست گفتار باشد ، به وعده اش عمل كند ، امانتدار باشد ، به پدر و مادرش نيكى كند ، صله رحم به جا آورد ، و از گناهش آمرزش بطلبد . چنين كسى ، مؤمن است .

۵۰۷.تنبيه الخواطرـ به نقل از عايشه ـ :از پيامبر خدا پرسيدم : مؤمن به چه چيزى شناخته مى شود؟
فرمود : «به وقارش و نرمىِ گفتارش و راستگويى اش» .

۵۰۸.امام على عليه السلام :نشانه ايمان ، اين است كه اگر در جايى راست گفتن ، به زيان تو و دروغ
گفتن ، به سودت بود ، راستگويى را بر دروغگويى ترجيح دهى و بيشتر از عملت ( /عِلمت) ، سخن نگويى و در سخن گفتن در باره ديگران ، پرواى خدا داشته باشى .

1.سيّد رضى رحمه الله در ذيل اين حديث مى گويد : در اين سخن ، مَجاز به كار رفته است ؛ زيرا يك كلمه آن محذوف و مقدّر است . گويا پيامبر خدا فرموده است : «صاحب ايمان ، ترسان است» ، چنان كه عرب مى گويد : «الباب لئيم ؛ در ، فرومايه است» ؛ يعنى كسى كه درِ خانه اش به روى ميهمانان بسته است . مراد ، اين است كه شخص باايمان ، به سبب ايمان و يقينى كه دارد ، از دست زدن به گناه و معصيت مى ترسد و مانند انسان منحرف و گم راه و مُنحط ، بى محابا مرتكب گناه نمى شود . [ در لسان العرب، ذيل اين حديث آمده است: «هَيوب» ، فَعول به معناى مفعول است، يعنى مردم از اهل ايمان مى ترسند ؛ چون آنان از خدا ، ترس و خوف دارند. و به قولى: فعول به معناى فاعل است ، يعنى مؤمن از گناهان و معاصى مى ترسد و از آنها دورى مى كند. ترجمه حديث بر پايه شرح سيّد رضى صورت گرفته است .]


دانشنامه قرآن و حديث 8
342

۵۰۲.عنه صلى الله عليه و آله :الإِيمانُ هَيوبٌ ۱ . ۲

۵۰۳.الإمام عليّ عليه السلام :المُؤمِنُ عَفيفٌ مُقتَنِعٌ مُتَنَزِّهٌ مُتَوَرِّعٌ . ۳

۵۰۴.عنه عليه السلام :المُؤمِنُ عَفيفٌ فِي الغِنى مُتَنَزِّهٌ عَنِ الدُّنيا . ۴

ك ـ تِلكَ الخِصالُ

۵۰۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أمّا عَلامَةُ المُؤمِنِ فَإِنَّهُ يَرؤُفُ ويَفهَمُ ويَستَحيي . ۵

۵۰۶.عنه صلى الله عليه و آلهـ في عَلائِمِ المُؤمِنِ ـ :ألا مَن كانَ فيهِ سِتُّ خِصالٍ فَإِنَّهُ مِنهُم ؛ مَن صَدَقَ حَديثُهُ ، وأنجَزَ وَعدَهُ ، وأدّى أمانَتُهُ وبَرَّ والِدَيهِ ، ووَصَلَ رَحِمَهُ ، وَاستَغفَرَ مِن ذَنبِهِ ، فَهُوَ مُؤمِنٌ . ۶

۵۰۷.تنبيه الخواطر عن عائشه :سَأَلتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله : بِمَ يُعرَفُ المُؤمِنُ ؟ قالَ : بِوَقارِهِ ولينِ كَلامِهِ وصِدقِ حَديثِهِ . ۷

۵۰۸.الإمام عليّ عليه السلام :عَلامَةُ ۸ الإِيمانِ أن تُؤثِرَ الصِّدقَ حَيثُ يَضُرُّكَ ، عَلَى الكَذِبِ حَيثُ
يَنفَعُكَ ، وألّا يَكونَ في حَديثِكَ فَضلٌ عَن عَمَلِكَ (عِلمِكَ) وأن تَتَّقِيَ اللّهَ في حَديثِ غَيرِكَ . ۹

1.قال الشريف الرضي رحمه الله في ذيل الحديث : وفي هذا الكلام مجاز ، لأنّ فيه تقدير كلام محذوف ، فكأنّه عليه الصلاة والسلام قال : صاحب الإيمان هيوب . والعرب تقول : الباب لئيم ، أي مغلق الباب دون الأضياف ، والمراد أنّ صاحب الإيمان بما معه من حواجز إيمانه وبصائر إيقانه يهاب تطرّق الحوب ومواقعة الذنوب ، فلا يقدم عليها إقدام المرتكس الهاوي والضالّ الغاوي .

2.المجازات النبويّة : ص ۲۱۹ ح ۱۸۹ .

3.غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۵ ح ۱۷۳۰ .

4.غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۸ ح ۱۷۴۴ .

5.تحف العقول : ص ۲۰ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۲۰ ح ۱۱ .

6.الأمالي للصدوق : ص ۳۴۷ ح ۴۱۹ ، روضة الواعظين : ص ۵۵۴ كلاهما عن ابن عبّاس ، بحارالأنوار : ج ۶۷ ص ۲۹۱ ح ۱۳ .

7.تنبيه الخواطر :ج ۱ ص ۴۳ و ج ۲ ص ۳۱ ح ۳۵۲ ؛ ربيع الأبرار : ج ۲ ص ۵۹۰ .

8.ليس في المصدر : «علامة» وأثبتناه من بحار الأنوار وبعض الطبعات الاُخرى للمصدر.

9.نهج البلاغة : الحكمة ۴۵۸ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۲۲ ح ۴۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 8
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 188848
صفحه از 545
پرینت  ارسال به