51
دانشنامه قرآن و حديث 6

۹۰.امام جواد عليه السلام :مردى رو به [پدرم] رضا عليه السلام كرد و گفت : اى پسر پيامبر خدا! پروردگارت را براى ما وصف كن ؛ چرا كه علماى طرف مقابل ما ، هر يك براى ما سخنى مى گويند .
رضا عليه السلام فرمود : «كسى كه پروردگارش را به قياس [با خلق]، وصف كند ، هميشه روزگار در اشتباه و از مسير درست ، منحرف است و در كج راهه گام مى نهد و به بيراهه مى رود و نازيبا سخن مى گويد . من ، او را آن گونه مى شناسانم كه او خود ، خويشتن را شناسانده است : ناديدنى است ، و او را آن گونه وصف مى كنم كه او خود ، خويشتن را وصف كرده است : بَرى از شكل و صورت است ، با حواس ادراك نمى شود ، با مردم، قياس نمى گردد و بى تشبيه ، شناخته مى شود .

ر . ك : همين دانش نامه: ج 5 ص 339 (كرانه هاى شناخت خدا) .

6 / 2

نه تشبيه ، نه تعطيل

۹۱.جامع الأخبار :امام زين العابدين عليه السلام به گروهى كه درباره توحيد ، بحث و نزاع مى كردند، فرمود : «بگوييد : او نورِ بى تاريكى ، حياتِ بى مرگ و بى نياز مُبرّا از هر گونه نقص و نياز است» .
سپس فرمود : «كسى كه چيزى همانند او نيست و شنواى بيناست و اوصافش شبيه اوصاف هيچ چيز ديگر نيست ، او خداست» .

۹۲.امام جواد عليه السلامـ در پاسخ اين پرسش كه : آيا رواست كه از خدا تعبير به «چيز» شود؟ ـ :آرى! اين [تعبير ]، او را از حدّ تعطيل و تشبيه ، ۱ خارج مى سازد .

1.. يعنى: از تعريف مُعَطِّله و تعريف مُشَبِّهه .


دانشنامه قرآن و حديث 6
50

۹۰.الإمام الجواد عليه السلام :قامَ رَجُلٌ إِلَى الرِّضا عليه السلام فَقالَ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ ، صِف لَنا رَبَّكَ ؛ فَإِنَّ مَن قِبَلَنا قَدِ اختَلَفوا عَلَينا .
فَقالَ الرِّضا عليه السلام : إِنَّهُ مَن يَصِفُ رَبَّهُ بِالقِياسِ لا يَزالُ الدَّهرُ فِي الاِلتباسِ ، مائِلاً مِنَ المِنهاجِ ، ظاعِنا فِي الاِعوِجاجِ ، ضالّاً عَنِ السَّبيلِ ، قائِلاً غَيرَ الجَميلِ ، أُعَرِّفُهُ بِما عَرَّفَ بِهِ نَفسَهُ مِن غَيرِ رُؤيَةٍ ، وأَصِفُهُ بِما وَصَفَ بِهِ نَفسَهُ مِن غَيرِ صورَةٍ ؛ لا يُدرَكُ بِالحَواسِّ ، ولا يُقاسُ بِالنّاسِ ، مَعروفٌ بِغَيرِ تَشبيهٍ . ۱

راجع : هذه الموسوعة: ج 5 ص 338 (آفاق معرفة اللّه عز و جل) .

6 / 2

الخُروجُ مِن حَدِّ التَّشبيهِ وَالتَّعطيلِ

۹۱.جامع الأخبار :قالَ الإمامُ زينُ العابدينِ عليه السلام لِقَومٍ كانوا يَختَصِمونَ فِي التَّوحيدِ : قولوا : نورٌ لا ظَلامَ فيهِ ، وحَياةٌ لا مَوتَ فيهِ ، وصَمَدٌ لا مَدخَلَ فيهِ .
ثُمَّ قالَ : مَن كانَ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ وهُوَ السَّميعُ البَصيرُ ، وكانَ نَعتُهُ لا يُشبِهُ نَعتَ شَيءٍ فَهُوَ ذاكَ . ۲

۹۲.الإمام الجواد عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ : يَجوزُ أَن يُقالَ لِلّهِ إِنَّهُ شَيءٌ ؟ ـ :نَعَم ، يُخرِجُهُ مِن الحَدَّينِ؛ حَدِّ التَّعطيلِ وحَدِّ التَّشبيهِ . ۳

1.التوحيد : ص ۴۷ ح ۹ عن محمّد بن زياد ومحمّد بن سيّار عن الإمام العسكري عن أبيه عليهماالسلام ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۵۰ ح ۲۴ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۹۷ ح ۲۳ وراجع : تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۳۳۷ ح ۶۴ وروضة الواعظين : ص ۴۳ .

2.جامع الأخبار : ص ۳۹ ح ۲۷ وراجع : التوحيد : ص ۷۶ ح ۳۲ وبحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۹۴ وج ۹۵ ص ۴۴۵ ح ۱ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۸۲ ح ۲ عن الحسين بن سعيد وص ۸۵ ح ۷ ، التوحيد : ص ۱۰۴ ح ۱ و ص ۱۰۷ ح ۷ عن الحسين بن سعيد ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۶۶ ح ۳۲۰ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۷۴ ح ۸۲۱ وفيه «موجود» بدل «شيء» ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۶۰ ح ۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 6
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛سبحاني نيا،محمّد تقي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛برنجکار،رضا؛شيخي،حميد رضا؛خداياري،علي نقي
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120204
صفحه از 576
پرینت  ارسال به