141
دانشنامه قرآن و حديث 5

۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :[خدايا!] از تو درخواست مى كنم خشنودى به قضا[يت ]را . از تو درخواست مى كنم زندگى خوش پس از مرگ را . از تو درخواست مى كنم لذّت نگاه به رويَت را و شوق ديدارت را ، و مصون ماندن از رنجى زيانبار و فتنه اى گم راهساز را .

۱۶.امام على عليه السلام :خوش ندارم در كودكى بميرم و به بهشت بروم ، در حالى كه بزرگ نشده ام ، تا اين كه پروردگارم را بشناسم .

۱۷.امام زين العابدين عليه السلام :معبود من! چه لذّتبخش اند خطوراتى كه بر اثر ياد تو به دل ها الهام مى شوند! و چه شيرين است حركت به سوى تو با نيروى وهم ۱ و پيمودن راه هاى غيب! و چه خوش است طعم محبّت تو! و چه گواراست نوشيدن [شراب ]قُرب تو! پس ، ما را از اين كه از خود برانى و دور كنى ، در پناه خويش بگير .

۱۸.امام صادق عليه السلام :اگر مردم بدانند كه شناخت خداوند عز و جل چه ارزشى دارد ، هرگز به زرق و برق زندگى دنيا و ناز و نعمت آن ـ كه خداوند ، دشمنان را از آن بهره مند ساخته است ـ چشم نمى دوختند ، و دنياى آنان در نظرشان پست تر از خاك زير پايشان مى بود ، و از شناخت خداوند عز و جلمتنعّم مى گشتند ، و از آن ، چنان لذّت مى بردند كه شخصى از بودن دائمى در باغ هاى بهشت به همراه اولياى خدا لذّت مى برد .
شناخت خداوند عز و جل انيس هر بى كسى ، و يار هر تنهايى ، و روشنى بخش هر تاريكى اى ، و نيرودهنده هر ناتوانى ، و شفابخش هر بيمارى است .

ر . ك : ص 409 (خدا / مبحث دوم / فصل يكم : ارزش توحيد)
و دانش نامه عقايد اسلامى : ج 5 ص 11 (خداشناسى / بخش دوم / فصل يكم : ارزش توحيد) .

1.وهم ، به خطورات ذهنى گفته مى شود (مجمع البحرين : «وهم») . نيز بر قوّه وهميه از حواسّ باطنى ، اطلاق مى گردد و كار آن ، ادراك معانى جزئىِ متعلّق به محسوسات است . اين ، غير از حواسّ ظاهرى است ؛ زيرا حضور مادّه در وهم ، برخلاف حس ، شرط نيست (كشّاف اصطلاحات الفنون : مادّه «وهم») .


دانشنامه قرآن و حديث 5
140

۱۵.عنه صلى الله عليه و آله :أَسأَ لُكَ الرِّضاءَ بَعدَ القَضاءِ ، وأَسأَ لُكَ بَردَ العَيشِ بَعدَ المَوتِ ، وأَسأَ لُكَ لَذَّةَ النَّظَرِ إِلى وَجهِكَ ، وَالشَّوقَ إِلى لِقائِكَ ، في غَيرِ ضَرّاءَ مُضِرَّةٍ ، ولا فِتنَةٍ مُضِلَّةٍ . ۱

۱۶.الإمام عليّ عليه السلام :ما يَسُرُّني لَو مِتُّ طِفلاً وأُدخِلتُ الجَنَّةَ ولَم أكبُر فَأَعرِفُ رَبّي عز و جل . ۲

۱۷.الإمام زين العابدين عليه السلام :إِلهي ، ما ألَذَّ خَواطِرَ الإِلهامِ بِذِكرِكَ عَلَى القُلوبِ ! وما أَحلَى المَسيرَ إِلَيكَ بِالأَوهامِ في مَسالِكِ الغُيوبِ ! وما أَطيَبَ طَعمَ حُبِّكَ ! وما أَعذَبَ شُربَ قُربِكَ ! فَأَعِذنا مِن طَردِكَ وإِبعادِكَ . ۳

۱۸.الإمام الصادق عليه السلام :لَو يَعلَمُ النَّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفَةِ اللّهِ عز و جل ما مَدّوا أَعيُنَهُم إِلى ما مَتَّعَ اللّهُ بِهِ الأَعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدُّنيا ونَعيمِها ، وكانَت دُنياهُم أَقَلَّ عِندَهُم مِمّا يَطَؤونَهُ بِأَرجُلِهِم ، ولَنَعِموا بِمَعرِفَةِ اللّهِ ـ جَلَّ وعَزَّ ـ ، وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم يَزَل في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أَولِياءِ اللّهِ .
إِنَّ مَعرِفَةَ اللّهِ عز و جل آنِسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ ، وصاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ ، ونورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ ، وقُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ ، وشِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ . ۴

راجع : ص 463 (اللّه / المبحث الثاني / الفصل الأوّل / قيمة التوحيد)
وموسوعة العقائد الإسلاميّة : ج 3 ص 359 (معرفة اللّه / القسم الثاني / الفصل الأوّل : قيمة التوحيد) .

1.سنن النسائي : ج ۳ ص ۵۵ عن عمّار بن ياسر ، المعجم الكبير : ج ۵ ص ۱۵۷ ح ۴۹۳۲ عن زيد بن ثابت ، صحيح ابن حبّان : ج ۵ ص ۳۰۵ ح ۱۹۷۱ عن عطاء بن السائب عن أبيه ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۱۸۶ ح ۴۲۷ عن فضالة بن عبيد ؛ مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۱ ح ۲۰۶۹ نحوه .

2.حلية الأولياء : ج ۱ ص ۷۴ الرقم ۴ عن أبي الفرج ، ربيع الأبرار : ج ۲ ص ۶۰ ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۱۵۱ ح ۳۶۴۷۲ .

3.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۵۱ ح ۲۱ نقلاً عن بعض كتب الأصحاب .

4.الكافي : ج ۸ ص ۲۴۷ ح ۳۴۷ عن جميل بن درّاج .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 5
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛سبحاني نيا،محمّد تقي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛برنجکار،رضا؛شيخي،حميد رضا؛مسعودي،عبدالهادي
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 147691
صفحه از 583
پرینت  ارسال به