199
دانشنامه قرآن و حديث 5

۶۵.الكافىـ به نقل از محمّد بن عبد اللّه خراسانى ، خادم امام رضا عليه السلام ـ :مردى از زنادقه بر امام رضا عليه السلام در آمد و عدّه اى در حضور ايشان بودند . امام رضا عليه السلام به او فرمود : «اى مرد! گيرم كه سخن شما درست باشد ـ كه البتّه چنين نيست ـ ، آيا نه اين است [كه در آن صورت ، ]من و شما يكسان خواهيم بود و نماز و روزه و زكات و ايمان ما به ما زيانى نمى زند؟!» . مرد ، خاموش ماند .
امام عليه السلام سپس فرمود : «و اگر سخن ما درست باشد ـ كه همين طور هم هست ـ ، آيا نه اين است كه شما هلاك شده ايد و ما نجات يافته ايم؟!» .

3 / 2 ـ 4

عقل ، قادر به انكار خدا نيست

۶۶.امام على عليه السلام :ستايش ، خداوندى را كه ... باطن امور پنهان را مى داند ۱ و به واسطه نشانه هاى تدبيرى كه در خلقش ديده مى شود ، براى خردها آشكار است ؛ خدايى كه در باره اش از پيامبران پرسيده شد و آنان او را به حد يا داشتن جزء ، وصف نكردند ؛ بلكه او را به افعالش وصف كردند و از طريق نشانه هايش شناساندند .
خردهاى انديشمندان نمى توانند انكارش كنند ؛ زيرا كسى كه آسمان ها و زمين و آنچه در آنها و ميان آنهاست ، آفريده او هستند و او سازنده آنهاست ، مانعى در برابر قدرتش وجود ندارد .

۶۷.امام على عليه السلام :ستايش ، خداوندى را كه پنهانى هاى امور را مى داند و نشانه هاى آشكار ، بر وجودش دلالت دارند و به چشم سر ديده نمى شود . نه چشم كسى كه او را نديده است ، مى تواند انكارش كند و نه دل كسى كه اثباتش مى كند ، او را مى بيند ... . او كسى است كه نشانه هاى هستى ، گواه بر آن است كه دل شخص منكِر نيز به وجود او اقرار دارد [ ، هرچند به زبان ، انكارش مى كند] .

ر .ك : ص 253 (خدا / مبحث يكم / فصل پنجم : نشانه هاى شناخت خدا) .

1.عبارت : «بطن من خفيّات الاُمور» ـ كه در متن عربى آمده ـ ، احتمال دارد به معناى «دانا به اسرار» باشد ؛ چرا كه خداوند ، عالم السرّ و الخفيات است ، و هم ممكن است به معناى پنهان بودن و از جمله امور پنهان عالم به حساب آمدن ، معنا بدهد (شرح اُصول الكافى : ج ۴ ص ۱۹۹) .


دانشنامه قرآن و حديث 5
198

۶۵.الكافي عن محمّد بن عبد اللّه الخراسانيّ خادم الرضا عليه السلام :دَخَلَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنادِقَةِ عَلى أَبِيالحَسَنِ عليه السلام وعِندَهُ جَماعَةٌ، فَقالَ أَبُوالحَسَنِ عليه السلام : أيُّهَا الرَّجُلُ، أرَأَيتَ إِن كانَ القَولُ قَولَكُم ـ ولَيس هُوَ كَما تَقولونَ ـ أَلَسنا وإِيّاكُم شَرَعا سَواءً، لايَضُرُّنا ما صَلَّينا وصُمنا وزَكَّينا وأَقرَرنا؟! فَسَكَتَ الرُّجُلُ، ثُمَّ قالَ أَبُو الحَسَنِ عليه السلام : وإِن كانَ القَولُ قَولَنا ـ وهُوَ قَولُنا ـ أَلَستُم قَد هَلَكتُم ونَجَونا؟! ۱

3 / 2 ـ 4

العَقلُ لا يَستَطيعُ جَحدَ اللّهِ عز و جل

۶۶.الإمام عليّ عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ... الَّذي بَطَنَ مِن خَفِيّاتِ الأُمورِ ، وظَهَرَ فِي العُقولِ بِما يُرى في خَلقِهِ مِن عَلاماتِ التَّدبيرِ ، الَّذي سُئِلَتِ الأَنبِياءُ عَنهُ فَلَم تَصِفهُ بِحَدٍّ ولا بِبَعضٍ ، بَل وَصَفَتهُ بِفِعالِهِ ، ودَلَّت عَلَيهِ بِآياتِهِ ، لا تَستَطيعُ عُقولُ المُتَفَكِّرينَ جَحدَهُ ؛ لِأَنَّ مَن كانَتِ السَّماواتُ وَالأَرضُ فِطرَتَهُ ، وما فيهِنَّ وما بَينَهُنَّ ، وهُوَ الصَّانِعُ لَهُنَّ ؛ فَلا مَدفَعَ لِقُدرَتِهِ . ۲

۶۷.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الَّذي بَطَنَ خَفِيّاتِ الأُمورِ ، ودَلَّت عَلَيهِ أَعلامُ الظُّهورِ ، وَامتَنَعَ عَلى عَينِ البَصيرِ ؛ فَلا عَينُ مَن لَم يَرَهُ تُنكِرُهُ ، ولا قَلبُ مَن أثبَتَهُ يُبصِرُهُ . . . فَهُوَ الَّذي تَشهَدُ لَهُ أَعلامُ الوُجودِ عَلى إِقرارِ قَلبِ ذِي الجُحُودِ . ۳

راجع : ص 252 (اللّه / المبحث الأوّل / الفصل الخامس : آيات معرفة اللّه عز و جل) .

1.الكافي : ج ۱ ص ۷۸ ح ۳ ، التوحيد : ص ۲۵۰ ح ۳ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۳۱ ح ۲۸ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۷ ، التوحيد : ص ۳۱ ح ۱ وفيه «بنقص» بدل «ببعض» وكلاهما عن الحارث الأعور ، بحارالأنوار : ج ۴ ص ۲۶۵ ح ۱۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۳۰۸ ح ۳۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 5
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛سبحاني نيا،محمّد تقي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛برنجکار،رضا؛شيخي،حميد رضا؛مسعودي،عبدالهادي
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 148495
صفحه از 583
پرینت  ارسال به