33
دانشنامه قرآن و حديث 5

۴۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه پس از غذا دستانت را شستى ، با رطوبت آن به چشمانت بكش ؛ زيرا اين كار ، از چشم درد مصون مى دارد .

۴۹۸.الكافىـ به نقل از مفضّل ـ :خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و از چشم درد شكايت كردم . به من فرمود : «مى خواهى نكته اى تازه برايت بگويم؟» و سپس به من فرمود : «چون پس از غذا دستانت را شستى ، آنها را به ابروانت بكش و سه بار بگو : سپاس ، خداوند نيكوكار خوش كردار نعمت ده فزونبخش را» .
من به اين دستور عمل كردم و الحمد للّه ربّ العالمين ، ديگر چشم درد نگرفتم .

۴۹۹.كشف الغمّةـ به نقل از جميل بن دُرّاج ـ :نزد امام صادق عليه السلام بودم كه بُكَير بن اَعيَن ، در حالى كه چشم درد داشت ، وارد شد . امام صادق عليه السلام به او فرمود : «آدم زيرك ، چشم درد مى گيرد؟!» .
گفت : چه كند؟
فرمود : «هر زمان كه دستش را از چربى غذا مى شويد ، آن را به چشمانش بكشد» .
بكير گفت : به اين دستور ، عمل كردم و ديگر گرفتار چشم درد نشدم .

۵۰۰.امام صادق عليه السلام :دست كشيدن به صورت بعد از شستن دست ها ، كك مك را از بين مى برد و روزى را زياد مى كند .

۵۰۱.امام صادق عليه السلام :هر گاه دستت را از غذا شستى ، دو دستت را پيش از آن كه با دستمال خشك كنى ، به صورتت بكش و بگو : «بار خدايا! من از تو منزلت و محبّت درخواست مى كنم و از كينه توزى و دشمنى ، به تو پناه مى برم» .


دانشنامه قرآن و حديث 5
32

۴۹۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا تَوَضَّأتَ ۱ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح عَينَيكَ بِفَضلِ ما في يَدَيكَ؛ فَإِنَّهُ أمانٌ مِنَ الرَّمَدِ. ۲

۴۹۸.الكافي عن المفضّل :دَخَلتُ عَلى أبي عَبدِ اللّه عليه السلام فَشَكَوتُ إلَيهِ الرَّمَدَ ، فَقالَ لي : أوَ تُريدُ الطَّريفَ ۳ ؟! ثُمَّ قالَ لي : إذا غَسَلتَ يَدَكَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح حاجِبَيكَ ، وقُل ثَلاثَ مَرّاتٍ : الحَمدُ للّهِِ المُحسِنِ المُجمِلِ المُنعِمِ المُفضِلِ.
قالَ : فَفَعَلتُ ذلِكَ ، فَما رَمِدَت عَيني بَعدَ ذلِكَ ، وَالحَمدُ للّهِِ رَبِّ العالَمينَ. ۴

۴۹۹.كشف الغمّة عن جميل بن درّاج :كُنتُ عِندَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَدَخَلَ عَلَيهِ بُكَيرُ بنُ أعيَنَ وهُوَ أرمَدُ ، فَقالَ لَهُ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : الظَّريفُ يَرمَدُ ۵ ؟!
فَقالَ : وكَيفَ يَصنَعُ؟
قالَ : إذا غَسَلَ يَدَهُ مِنَ الغَمَرِ مَسَحَها عَلى عَينَيهِ.
قالَ : فَفَعَلتُ ذلِكَ فَلَم أرمَد. ۶

۵۰۰.الإمام الصادق عليه السلام :مَسحُ الوَجهِ بَعدَ الوُضوءِ يَذهَبُ بِالكَلَفِ ۷ ، ويَزيدُ في الرِّزقِ. ۸

۵۰۱.عنه عليه السلام :إذا غَسَلتَ يَدَكَ مِنَ الطَّعامِ فَامسَح بِهِما وَجهَكَ مِن قَبلِ أن تَمسَحَهُما بِالمِنديلِ ، وقُل : اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ الرُّتبَةَ وَالمَحَبَّةَ ، وأعوذُ بِكَ مِنَ المَقتِ وَالمَغضَبَةِ. ۹

1.أشرنا آنفا إلى أنّ المراد من الوضوء هاهنا هو غسل اليدين ، لا الوضوء الشرعي.

2.مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۳۰۳ ح ۹۵۹ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۶۳ ح ۳۸.

3.قال العلّامة المجلسي قدس سره : أي حديثا طريفا لم تسمع مثله . ويمكن أن يكون المعنى : أوَ تريد بالرمد الطريف ؛ من الطَّرفة ـ بالفتح ـ وهو نقطة حمراء من الدم تحدث في العين ، لكنّه بعيد لفظا ومعنىً (بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۶۷).

4.الكافي : ج ۶ ص ۲۹۲ ح ۵ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۶۷ ح ۴۷.

5.قال العلّامة المجلسي قدس سره : «الظريف يرمد» استفهام إنكاري ، والظريف :الكيّس ، والظَّرْف : البراعة وذكاء القلب والحِذق. ذكرها الفيروزآبادي (بحار الأنوار : ج ۶۲ ص ۱۴۸).

6.كشف الغمّة : ج ۲ ص ۳۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۶۲ ص ۱۴۸ ح ۱۹ .

7.الكَلَف : شيء يعلو الوجه كالسِّمسم ، ولون بين السواد والحُمرة ، وحمرةٌ كَدِرة تعلو الوجه (القاموس المحيط : ج ۳ ص ۱۹۲ «كلف»).

8.الكافي : ج ۶ ص ۲۹۱ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۶۶ ح ۴۶.

9.الدعوات : ص ۱۴۳ ح ۳۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۵۹ ح ۲۷.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 5
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛سبحاني نيا،محمّد تقي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛برنجکار،رضا؛شيخي،حميد رضا؛مسعودي،عبدالهادي
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 148498
صفحه از 583
پرینت  ارسال به