457
دانشنامه قرآن و حديث 5

2 / 3 ـ 3

توحيد در تدبير

الف ـ تنها خدا ، تدبير كننده امور عالم است

قرآن

«بگو : چه كسى شما را از آسمان و زمين ، روزى مى دهد ، يا چه كسى مالك گوش ها و ديده هاست ، و چه كسى زنده را از مُرده بيرون مى آورد و مُرده را از زنده خارج مى سازد ، و چه كسى كارها را تدبير مى كند؟ خواهند گفت : خدا . بگو : پس آيا پروا نمى كنيد؟» .

حديث

۳۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى آن كه جز او كسى تدبير كننده امور نيست .

ب ـ دلايل بر وحدت تدبير

قرآن

«اگر در آن دو (آسمان و زمين) ، جز خدا ، خدايانى وجود داشت ، قطعاً آن دو تباه مى شدند . پس منزّه است خدا ، پروردگار عرش ، از آنچه وصف مى كنند» .

«خداوند ، هيچ فرزندى اختيار نكرده و با او هيچ خدايى [ديگر ]نيست كه اگر جز اين بود ، قطعاً هر خدايى ، آنچه را آفريده [بود] ، با خود مى بُرد و حتماً بعضى از آنان بر بعضى ديگر ، تفوّق مى جستند . منزّه است خدا از آنچه وصف مى كنند» .

«بگو : اگر چنان كه مى گويند ، با او خدايانى بود ، در آن صورت ، حتماً در صدد جستن راهى به سوى صاحب عرش بر مى آمدند . منزّه است او و از آنچه مى گويند ، بسى والاتر است» .

حديث

۳۷۲.تفسير القمّىـ در تبيين اين سخن خداوند متعال :«بگو : اگر ، چنان كه مى گويند ، با او خدايانى بود ، در آن صورت ، حتماً در صدد جستن راهى به سوى صاحب عرش بر مى آمدند»فرمود ـ :۱ اگر چنان كه مشركان معتقدند ، بت ها خدا بودند ، قطعاً به سوى عرش ، بالا مى رفتند .

1.اين حديث همانند ديگر احاديث در كتاب تفسير القمّى ، «مُضمَر» است و روشن نيست كه از كدام يك از اهل بيت عليهم السلام روايت شده است .


دانشنامه قرآن و حديث 5
456

2 / 3 ـ 3

التَّوحيدُ فِي التَّدبيرِ

أ ـ لا يُدَبِّرُ الأَمرَ إلَّا اللّهُ عز و جل

الكتاب

«قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الأَْبْصَارَ وَ مَن يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ مَن يُدَبِّرُ ألْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ» . ۱

الحديث

۳۷۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا مَن لا يُدَبِّرُ الأَمرَ إِلّا هُوَ . ۲

ب ـ ما يَدُلُّ عَلى وَحدَةِ التَّدبيرِ

الكتاب

«لَوْ كَانَ فِيهِمَا ءَالِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ» . ۳

«مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَ مَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَ لَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ» . ۴

«قُل لَّوْ كَانَ مَعَهُ ءَالِهَةٌ كَمَا يَقُولُونَ إِذًا لَابْتَغَوْاْ إِلَى ذِى الْعَرْشِ سَبِيلاً * سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا» . ۵

الحديث

۳۷۲.تفسير القمّيـ في تفسير قوله تعالى :«قُل لَّوْ كَانَ مَعَهُ ءَالِهَةٌ كَمَا يَقُولُونَ إِذًا لَابْتَغَوْاْ إِلَى ذِى الْعَرْشِ سَبِيلاً »ـ :قالَ: لَو كانَتِ الأَصنامُ آلِهَةً كَما يَزعُمونَ لَصَعِدوا إِلَى العَرشِ . ۶

1.يونس : ۳۱ .

2.البلد الأمين : ص ۴۱۰ ، المصباح للكفعمي : ص ۳۴۷ .

3.الأنبياء : ۲۲ .

4.المؤمنون : ۹۱ .

5.الإسراء : ۴۲ و ۴۳ .

6.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۲۲۲ ح ۱۰۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 5
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛سبحاني نيا،محمّد تقي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛برنجکار،رضا؛شيخي،حميد رضا؛مسعودي،عبدالهادي
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 147676
صفحه از 583
پرینت  ارسال به