469
دانشنامه قرآن و حديث 5

«هان! حكم ، مختصّ اوست و او سريع ترينِ حسابگران است» .

حديث

۳۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فرزندان خود را «حَكَم» يا «ابو الحكم» نام گذارى نكنيد ؛ چرا كه حَكَم ، فقط خداست .

۳۸۳.امام زين العابدين عليه السلام :خدايا! به هيچ كس جز تو شِكوه نمى كنم و از هيچ داورى جز تو كمك نمى جويم . خدا نكناد!

ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج 5 ص 447 (خداشناسى / شناختن صفات ثبوتى خدا / حاكم) .

2 / 5

مرتبه پنجم : توحيد در اطاعت

توحيد در اطاعت (طاعت) ، عبارت است از يگانه پرستى در فرمانبَرى از خدا ، و اعتقاد انسان به اين كه از هيچ كس جز خداوند متعال و كسانى كه او معيّن كرده است ، حقّ اطاعت ندارد و پيروى از فرمان غير خدا ، در صورتى كه بر خلاف فرمان او باشد ، شرك شمرده مى شود ، هر چند فرمان روا ، نفسِ انسان باشد كه خداوند ، از آن به «معبود» ياد كرده است ، در آن جا كه در قرآن فرموده است :
«آيا كسى را كه هوس خويش را معبود خويش گرفته ، ديده اى؟» .
توحيد در اطاعت ، لازمه توحيد در تشريع و قانون گذارى است ؛ زيرا اگر قانون گذارى منحصر به خداست ، طبعا اطاعت از غير او ، در صورتى كه فرمانش مخالف فرمان خدا باشد ، به معناى شريك قرار دادن براى خدا در قانون گذارى است .
بنا بر اين ، اجتناب از فرمانبرى هوس هاى نامشروع و نيز فرمانبرى زورمداران ـ كه در فرهنگ قرآن ، «طاغوت» ناميده مى شوند ـ ، بلكه پرهيز از پيروى هر چيز و هر كس كه انسان را به انجام دادن كارى بر خلاف فرمان خداوند متعال دعوت كند ، براى رسيدن به اين مرتبه از توحيد ، ضرور است و در يك جمله : گناه و نافرمانى از خدا ، در واقع ، شرك در طاعت است و تنها كسانى كه مطلقاً از گناه اجتناب مى كنند ، مشرك به اين معنا نيستند ، چنان كه امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريف «وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ ؛ و بيشترشان به خدا ايمان نمى آورند ؛ بلكه شرك مى ورزند» ، مى فرمايد :
شِركُ طاعَةٍ و لَيسَ شِركَ عِبادَةٍ . ۱
مقصود ، شرك در اطاعت است ، نه شرك در عبادت .
توحيد در اطاعت ، همانند تقوا ، داراى سه مرحله است :
مرحله اوّل : انجام دادن واجبات و ترك محرّمات الهى ؛
مرحله دوم : انجام دادن مستحبّات و ترك مكروهات ؛
مرحله سوم : پرهيز از آنچه رنگ و بوى خدايى ندارد ، اعم از : گناه يا مكروه و يا مباح .
پيامبر خدا ، در رهنمودى به ابو ذر مى فرمايد :
اى ابو ذر! بايد در هر چيز ، نيّت شايسته داشته باشى ، حتّى در خوردن و خوابيدن .
اين ره نمود ، به اين مرحله از توحيد ـ كه بالاترين مرحله توحيد در طاعت است ـ اشاره دارد .

1.ر . ك : ص۴۷۵ ح ۳۴۵۹ .


دانشنامه قرآن و حديث 5
468

«أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ» . ۱

الحديث

۳۸۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لا تُسَمّوا أَولادَكُمُ الحَكَمَ ولا أَبَا الحَكَمِ ؛ فَإِنَّ اللّهَ هُوَ الحَكَمُ . ۲

۳۸۳.الإمام زين العابدين عليه السلام :اللّهُمَّ لا أَشكو إِلى أَحَدٍ سِواكَ ، ولا أَستَعينُ بِحاكِمٍ غَيرِكَ ، حاشاكَ . ۳

راجع : موسوعة العقائد الإسلامية (معرفة اللّه ) : ج 4 ص 125 (التعرّف على الصفات الثبوتيّة / الحاكم) .

2 / 5

المرتبة الخامسة : التّوحيد في الطّاعة

إنّ معنى التّوحيد في الطّاعة هو أنّه ليس لأَحد أن يُطاع إلّا اللّه والذين اختارهم لاُمور عباده ، فاتّباع غير أمر اللّه إذا كان خلاف أمره شركٌ ، فكيف إذا كان الآمر هوى النفس الّذي يعبّر القرآن عنه بالإله في قوله تعالى : «أَفَرَءَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ »۴ .
التّوحيد في التشريع والتقنين منشأ للتّوحيد في الطاعة ، ذلك إذا كان التشريع للّه وحده فإنّ إطاعة غيره إذا كان أمره مخالفا لأَمر اللّه تعني اتّخاذ شريك للّه في التشريع .
وفي ضوء ذلك، فاجتناب طاعة الأهواء غير المشروعة والجبابرة الذين يعبّر عنهم القرآن الكريم بالطواغيت ، بل اجتناب اتّباع كلّ شيء وكلّ شخص يدعو الإنسان إلى القيام بعمل يخالف أمر اللّه سبحانه ، ضروريّ للحصول على هذه المرتبة من التّوحيد . و بجملة واحدة: إنّ الإثم ومعصية اللّه في الحقيقة والواقع شرك في الطّاعة.
بناءً على هذا فالموحّد الّذي ليس بمشرك مطلقا هو الّذي يجتنب الإثم ومعصية اللّه مطلقا ، لذا قال الإمام الصادق عليه السلام ـ في تفسير قوله تعالى: «وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ» : شِركُ طاعَةٍ ولَيسَ شِركَ عِبادَةٍ . ۵
والتّوحيد في الطاعة كالتقوى له ثلاث مراحل :
الأُولى : أداء الواجبات وترك المحرّمات الإلهيّة .
الثانية : عمل المستحبّات وترك المكروهات .
الثالثة : اجتناب كلّ ما ليس له صبغة إلهيّة ، سواءٌ كان حراما أم مكروها أم مباحا . ففي وصيّة رسول اللّه صلى الله عليه و آله لأَبي ذرّ ـ رضوان اللّه عليه ـ حين قال له:
يا أباذَرٍّ ، لِيَكُن لَكَ في كُلِّ شَيءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ ، حَتَّى فِي النَّومِ وَالأَكلِ . ۶
إشارة إلى هذه المرحلة من التّوحيد الّتي تعدّ من أعلى مراحل التّوحيد في الطّاعة .

1.الأنعام : ۶۲ وراجع : القصص : ۷۰ و ۸۸ و غافر : ۱۲ .

2.علل الشرائع : ص ۵۸۳ ح ۲۳ عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۵۷ ح ۲۵ .

3.الصحيفة السجّاديّة : ص ۶۲ الدعاء ۱۴ .

4.الجاثية : ۲۳ .

5.راجع : ص ۴۹۶ ح ۳۴۵۹ .

6.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۷۰ ح ۲۶۶۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 5
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛سبحاني نيا،محمّد تقي؛طباطبايي،سيد محمد کاظم؛برنجکار،رضا؛شيخي،حميد رضا؛مسعودي،عبدالهادي
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 149636
صفحه از 583
پرینت  ارسال به