105
دانشنامه قرآن و حديث 4

فصل آمده ، ديده مى شود . ۱
آخرين نكته ، اين كه همچنان كه دعاى اعضاى خانواده براى يكديگر در تحكيم اين نهاد ، مفيد و مؤثّر است ، نفرين آنها نيز آثار زيانبارى به دنبال خواهد داشت ، بويژه نفرين والدين در حقّ فرزند كه در شمارى از احاديث ، از آن ، نهى شده است . ۲

1.ر . ك : ص ۵۱ (خانواده / فصل دوم : عوامل تحكيم خانواده / دعا كردن) .

2.ر . ك : ص ۷۳ (خانواده / فصل دوم / نهى از نفرين كردن فرزندان) .


دانشنامه قرآن و حديث 4
104

أولادِهِ ، وَ لا تُهينَهُ وَ لا تُشقِيَهُ ، وَ لا تَخونَهُ . 1
مرد را بر همسرش ، اين حق است كه در خانه اش بنشيند و به او محبّت و عشق و شفقت بورزد ، از به خشم آوردن او دورى كند و در پىِ به دست آوردن خشنودى او باشد ، به عهد و وعده اش با او وفا كند ، از عصبانيت او بپرهيزد ، كسى را در فرزندانش با وى شريك نگردانَد ، به او اهانت نكند و رَنجَش ندهد ، و در حضور او ، و نيز در اموالش به او خيانت نكند .

د ـ نقش دعا در تحكيم خانواده

و آخرين سخن ، اين كه دعا نيز در تقويت محبّت ، قداست و تحكيم خانواده ، نقش ويژه اى دارد . با عنايت به اين كه دعا در اسلام ، در كنار مسئوليت است ، نه در برابر آن ، استمداد از خداوند متعال در جهت برخوردارى از يك زندگى سالم و صميمى، علاوه بر اين كه اعضاى خانواده را متوجّه مسئوليت هاى مشترك و اختصاصى خود براى رسيدن به اين هدف مى نمايد ، آثار و بركات فراوانى براى آنان به همراه دارد.
از اين رو ، پيامبران و پيشوايان دين ، نخستين كسانى بوده اند كه هماره ، صلاح و سامان خانواده خود را از خداوند متعال خواسته اند و به پيروان خود آموخته اند كه براى برخوردارى از زندگى شايسته ، در كنار مسئوليت هايى كه در اين زمينه دارند ، نيازمند به دعا نيز هستند .
آنچه در اين فصل آمد ، اشاره اى به نقش مثبت دعا در زندگى خانوادگى بود . افزون بر اين ، ره نمودهاى عملىِ ارزنده اى نيز در شمارى از دعاهايى كه در اين

1.ر . ك : همين دانش نامه : ج ۳ ص ۵۱۶ ح ۴۴۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228401
صفحه از 573
پرینت  ارسال به