13
دانشنامه قرآن و حديث 4

۵۱۷.بحار الأنوارـ به نقل از ذروان مدائنى ـ :نزد امام رضا عليه السلام رفتم . ديدم كه ايشان خَضاب كرده است . گفتم : فدايت شوم! خضاب كرده ايد؟
فرمود : «بله . خضاب كردن ، پاداش دارد . آيا نمى دانى كه سر و وضع مرتّب داشتن ، بر پاك دامنىِ زنان مى افزايد؟! آيا تو دوست دارى كه وقتى با سر و وضع نامرتّب ، نزد همسرت مى روى ، او را نيز مانند خودت ببينى ؟» .
گفتم : نه .
فرمود : «او نيز همين طور» .

2 / 10 ـ 3

ترغيب به پاسخ دادن به غريزه جنسى

۵۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :«و انسان ، ناتوانْ آفريده شده است» ؛ يعنى توانِ تَرك جماع را ندارد .

۵۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آيا هر يك از شما نمى تواند در هر جمعه ، با همسرش مقاربت كند ؟ در اين صورت ، براى او ، دو پاداش است : پاداش غسل كردنِ خودش و پاداش غسل كردنِ همسرش .

۵۲۰.الكافىـ به نقل از اسحاق بن ابراهيم جُعفى ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وارد اتاق اُمّ سلمه شد . بوى خوشى به مشامش رسيد . فرمود : «حَولاء ، نزد شما آمده ؟» .
اُمّ سلمه گفت : بله . او از شوهرش شكايت دارد .
در اين هنگام ، حولاء ، بيرون آمد و گفت : پدر و مادرم به فدايت ! شوهرم ، به من ، بى اعتناست .
فرمود : «بيشتر به خودت بِرس ، اى حولاء!» .
گفت : هيچ عطرى نبوده كه خودم را با آن براى او خوش بو نكنم ؛ امّا او همچنان از من روى گردان است !
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «اگر مى دانست كه با رو آوردنش به تو ، چه پاداشى براى اوست !» .
حولاء گفت : با رو آوردنش به من ، چه پاداشى براى اوست ؟
فرمود : «هر گاه روى آوَرَد ، دو فرشته ، او را در آغوش مى كشند ، و همانند كسى است كه در راه خداوند ، شمشير بر كشد ، و چون مجامعت كند ، گناهان او همچون برگ درخت ، فرو مى ريزند ، و هر گاه غسل كند ، از گناهانْ شسته مى شود» .


دانشنامه قرآن و حديث 4
12

۵۱۷.بحارالأنوار عن ذروانَ المدائنيّ :دَخَلتُ عَلى أبِي الحَسَنِ الثاني [الإمامِ الرِّضا] عليه السلام فَإِذا هُوَ قَدِ اختَضَبَ ، فَقُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، قَدِ اختَضَبتَ؟! فَقالَ : نَعَم ، إنَّ فِي الخِضابِ لَأَجرا ، أما عَلِمتَ أنَّ التَّهيِئَةَ تَزيدُ في عِفَّةِ النِّساءِ ؟! أيَسُرُّكَ أنَّكَ دَخَلتَ عَلى أهلِكَ فَرَأَيتَها عَلى مِثلِ ما تَراكَ عَلَيهِ إذ لَم تَكُن عَلى تَهيِئَةٍ ؟
قالَ : قُلتُ : لا ، قالَ : هُوَ ذاكَ . ۱

2 / 10 ـ 3

الحَثُّ عَلى تَلبِيَةِ الغَريزَةِ الجِنسِيَّةِ

۵۱۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :«وَخُلِقَ الْاءِنسَانُ ضَعِيفًا»۲ لا يَقوى عَلى تَركِ الجِماعِ . ۳

۵۱۹.عنه صلى الله عليه و آله :أيَعجِزُ أحَدُكُم أن يُجامِعَ أهلَهُ في كُلِّ جُمُعَةٍ ، فَإِنَّ لَهُ أجرَينِ (اثنَينِ) ؛ أجرَ غُسلِهِ ، وأجرَ غُسلِ امرَأَتِهِ . ۴

۵۲۰.الكافي عن إسحاق بن إبراهيم الجعفي :سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله دَخَلَ بَيتَ اُمِّ سَلَمَةَ فَشَمَّ ريحا طَيِّبَةً ، فَقالَ : أتَتكُمُ الحَولاءُ ؟ فَقالَت : هُوَ ذا هِيَ تَشكو زَوجَها . فَخَرَجَت عَلَيهِ الحَولاءُ ، فَقالَت : بِأَبي أنتَ واُمّي ، إنَّ زَوجي عَنّيِضٌ ، فَقالَ : زيديهِ يا حَولاءُ ، قالَت : ما أترُكُ شَيئا طَيِّبا مِمّا أتَطَيَّبُ لَهُ بِهِ وهُوَ عَنّي مُعرِضٌ !
فَقالَ : أما لَو يَدري ما لَهُ بِإِقبالِهِ عَلَيكِ ! قالَت : وما لَهُ بِإِقبالِهِ عَلَيَّ ؟
فَقالَ : أما إنَّهُ إذا أقبَلَ اكتَنَفَهُ مَلَكانِ ، فَكانَ كَالشّاهِرِ سَيفَهُ في سَبيلِ اللّهِ ، فَإِذا هُوَ جامَعَ تَحاتُّ ۵ عَنهُ الذُّنوبُ كَما يَتَحاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ ، فَإِذا هُوَ اغتَسَلَ انسَلَخَ مِنَ الذُّنوبِ . ۶

1.بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۱۰۰ نقلاً عن كتاب اللباس عن ذروان المدائني .

2.النساء : ۲۸ .

3.الفردوس : ج ۴ ص ۴۱۹ ح ۷۲۲۰ عن ابن عبّاس .

4.شعب الإيمان : ج ۳ ص ۹۸ ح ۲۹۹۱ ، الفردوس : ج ۱ ص ۳۹۶ ج ۱۵۹۸ كلاهما عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۳۴۹ ح ۴۴۸۶۶ .

5.تَحاتَّت : أي تَساقَطَت (النهاية : ج ۱ ص ۳۳۷ «حتّ») .

6.الكافي : ج ۵ ص ۴۹۶ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۱۲۴ ح ۹۳ وراجع : دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۹۱ ح ۶۹۰ وعوالي اللآلي : ج ۳ ص ۲۹۲ ح ۵۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228222
صفحه از 573
پرینت  ارسال به