155
دانشنامه قرآن و حديث 4

اطرافيان و بويژه همسر، به مقابله به مثل با همسر و يا گريز از شوهر و حتّى خانه، روى مى آورد و اينها از هم پاشيدگى خانواده را در پى دارد .
آمار فعلى دادگاه هاى خانواده ، بدخويى مرد را از علّت هاى قابل توجّه متلاشى شدن خانواده بر مى شمرند . بر همين اساس، با وجود ترغيب به تزويج جوانان از سوى اسلام ، امام رضا عليه السلام در راه نمايى به حسين بن بشّار كه خويشاوند بدخويَش به خواستگارى دخترش آمده است ، مى فرمايد:
لا تُزَوِّجهُ إن كانَ سَيِّئَ الخُلُقِ .۱
اگر بدخُلق است، دخترت را به همسرى وى در نياور.

3 . بُخل

مؤمن، تربيت شده خداوند است و هزينه زندگى خود را با كاهش و افزايش عطاى الهى، تنظيم مى كند . اگر خدا به او روزى دهد، وى هم به زندگى اش وسعت مى دهد و اگر خدا نبخشد ، به كسب حرام و درآمد نامشروع، روى نمى آورد ؛ امّا انسان بخيل، در هر صورت، به كسى چيزى نمى دهد و اموالش را نزد خود نگاه مى دارد . چنين شخصى ، همه و حتّى خود را در تنگنا مى گذارد و از پرداخت هزينه هاى اصلى خانواده نيز خوددارى مى ورزد و بدين سان، فشار سختى را به خانواده وارد مى آورد ؛ سختى اى كه با توجّه به وضعيت مالى اش ، براى همسر و خانواده ، توجيهى ندارد و تنها علّت آن ، خوى زشت بخل است . در اين وضعيت ، كمتر زنى تاب مى آورد و در نتيجه ، يا به دزدى پنهان از شوهر ، روى مى آورد و يا حدّ اقل در علاقه او به خود، ترديد مى كند و متقابلاً علاقه اش به همسر كاهش مى يابد؛ زيرا خود را از دارايى و مال همسرش، كم ارزش تر مى بيند .

1.ر . ك : ص ۱۲۰ ح ۶۳۲ .


دانشنامه قرآن و حديث 4
154

هر مردى كه به زنش سيلى بزند ، خداوند عز و جل به مالك ، نگهبان دوزخ ، دستور مى دهد كه در آتش دوزخ ، هفتاد سيلى بر گونه او بزند ، و هر مردى از شما بر موى زنى مسلمان [ و نامحرم ] دست نهد ، ميخ هايى از آتش ، در كف دست او مى كوبد .
همچنين از امام على عليه السلام روايت شده است كه مى فرمايد :
إنَّهُنَّ أمانَةُ اللّهِ عِندَكُم ، فَلا تُضارّوهُنَّ وَ لا تَعضُلوهُنَّ .۱
آنان، امانت خدا در نزد شما هستند . بنا بر اين ، به آنان گزند نرسانيد و با ايشان بدرفتارى نكنيد .
از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز روايت است كه فرمود :
إنّى أتَعَجَّبُ مِمَّن يَضرِبُ امرَأتَهُ وَ هُوَ بِالضَّربِ أولى مِنها !۲
در شگفتم از كسى كه زنش را مى زند ، در حالى كه خود او ، به كتك خوردن ، سزاوارتر است !

2 . بدخويى

انسان هاى تندخو ، گاه بدون آن كه بخواهند ، به ديگران آزار مى رسانند . بسيارى از اينان ، بدذات نيستند و دوست ندارند كه ديگران ، بويژه نزديكان و خويشان و همسران خود را اذيت كنند ؛ امّا حساسيت زياد ، حرارت و تندى اخلاقى و كم طاقتى ايشان ، موجب مى شود كه ديگران از آنها دلخور و دلگير شوند و به صورت بارى سنگين و تحميلى بر دوش ديگران در آيند . اين دسته، افزون بر آن كه زندگىِ خود را آشفته مى كنند ، عيش ديگران را نيز منغّص مى سازند و محيطى عصبى ، حسّاس ، شكننده و گاه در آستانه انفجار به وجود مى آورند و خود و خانواده شان را در آن مى سوزانند . اگر اين وضعيت ادامه يابد و يا تشديد شود ،

1.ر . ك : ص ۱۱۶ ح ۶۲۲ .

2.ر . ك : ص ۱۱۸ ح ۶۲۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228352
صفحه از 573
پرینت  ارسال به