161
دانشنامه قرآن و حديث 4

در حديث ديگرى آمده است :
أيُّمَا امرَأةٍ قالَت لِزَوجِها : «ما رَأيتُ قَطُّ مِن وَجهِكَ خَيرا» فَقَد حَبِطَ عَمَلُها .۱
هر زنى كه به شوهرش بگويد : «من هرگز از روى تو ، خيرى نديده ام » ، اعمالش بر باد مى رود .

3 . انتظارات بى جا از شوهر

مرد به عنوان مسئول تشكيل ، رشد و نگهدارى خانواده، ۲ مى كوشد نيازهاى اساسى خود و خانواده اش را تأمين كند . ۳ اين، ويژگىِ يك خانواده سالم و متعارف است و جز در مواردى كه مرد به اعتياد و يا بيمارى هاى اخلاقى و اجتماعى مبتلا مى شود ، همه جا چنين تلاشى وجود دارد. اين وظيفه، چون تكليفى الهى است . پس قابل منّت گذارى بر زن هم نيست ؛ امّا مشكل از آن جا آغاز مى شود كه در شرايط خاص و تنگناهاى مالى ، شوهر ، توانايىِ تأمين خواسته هاى زن را از دست مى دهد و يا زن، به مقدار نياز ، بسنده نمى كند . در اين دو حالت ، اگر زن بر خواسته هاى خود ، پا ننهد و براى تأمين آنها ، به شوهرش فشار بياورد ، افزون بر به خشم آوردن خداوند متعال ، زمينه ناراحتى شوهر را نيز فراهم مى آورد .
در اين وضعيت، گاه پيش مى آيد كه مرد، بر اثر سرزنش هاى زن ، به دزدى و اختلاس و كسب درآمدهاى نامشروع ، روى مى آورد و گاه به گريز از خانه و حتّى اعتياد كشيده مى شود و يا در فرضى دردناك ، به جدايى مى انديشد . در همه فرض ها ، آرامش روحى شوهر، كاهش مى يابد و نگاه افسرده و يا عصبى او ، در روابط خانوادگى، بازتاب مى يابد . اين گونه است كه اساسى ترين هدف ازدواج

1.ر . ك : ص ۱۳۲ ح ۶۶۰ .

2.ر . ك : ص ۹۵ (خانواده / فصل دوم / وظايف خاصّ مرد) .

3.ر . ك : ص ۱۳۳ (خانواده / فصل سوم / عصبانى كردن شوهر) .


دانشنامه قرآن و حديث 4
160

مى فرمايد :
لا تُؤذى امرَأَةٌ زَوجَها فِى الدُّنيا إلّا قالَت زَوجَتُهُ مِنَ الحورِ العِينِ : لا تُؤذيهِ ، قاتَلَكِ اللّهُ ، فَإِنَّما هُوَ عِندَكِ دَخيلٌ يوشِكُ أن يُفارِقَكِ إلَينا .۱
هر زنى در دنيا شوهرش را آزار بدهد ، حورى بهشتى اى كه براى همسرىِ او تعيين شده ، مى گويد : خدا تو را بكشد ! او را ميازار ؛ زيرا او نزد تو ميهمان است و به زودى ، تو را ترك مى كند و نزد ما مى آيد .
گفتنى است كه به خشم آوردن شوهر ۲ نيز گونه اى آزار دادن اوست. از اين رو، اگر زن در نيابد كه چه رفتارى همسرش را خشمگين مى كند و سپس آن را ناخودآگاه تكرار كند و يا با قصد آزارْ چنين كند ، زمينه تزلزل خانواده را فراهم كرده است .

2 . ناسپاسى نسبت به شوهر

زن، بيشتر به محبّت شوهر نياز دارد و مرد، به سپاس گزارىِ زن . از اين رو، در صورت عدم ارضاى خواست روحى ، و يا واكنش متعارض با آن از سوى زن ، علاقه مرد به زن آسيب مى بيند و به تدريج، اين واكنش دوسويه ، زنجيرى از گله گزارى و دلخورى درونى را پديد مى آورد و بنيان خانواده را سست مى نمايد. از اين رو احاديث اسلامى، به شدّت زنان ، را از ناسپاسى كردن نسبت به لطف و محبّت شوهران ، نهى كرده اند . به اين حديث بنگريد :
لا يَنظُرُ اللّهُ إلَى امرَأَةٍ لا تَشكُرُ لِزَوجِها ، وَ هِىَ لا تَستَغنى عَنهُ .۳
خداوند ، به زنى كه از شوهرش سپاس گزارى نمى كند ، با آن كه از شوهرش بى نياز نيست ، نگاه [ با لطف و رحمت] نمى كند .

1.ر . ك : ص ۱۳۰ ح ۶۵۴ .

2.ر . ك : ص ۱۳۳ (خانواده / فصل سوم / عصبانى كردن شوهر) .

3.ر . ك : ص ۱۳۲ ح ۶۵۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 227927
صفحه از 573
پرینت  ارسال به