163
دانشنامه قرآن و حديث 4

5 . مدارا نكردن با شوهر

گاهى اوقات، اخلاق و رفتار شوهر، مورد قبول همسر نيست و حتّى ممكن است از نظر عرفى و شرعى هم پذيرفته نباشد؛ امّا اصلاح آن ، تنها از طريق تحمّل و شكيبايى و سپس تذكّرات نَرم و پلّه اى، امكان پذير است . زن نمى تواند با چند ماه زندگى مشترك ، رفتار چندين ساله شوهر خود را تغيير دهد. از اين رو بايد بكوشد براى دوره گذار از وضعيت فعلى به وضعيت مطلوب ، سياست رفاقت و همراهى و همدلى را با شوهر ، در پيش گيرد و در همه موارد شرعى و عرفى ، پيرو شوهر باشد تا به تدريج بتواند شوهر را با خود ، همراه كند . زوج هاى جوانى كه از ابتدا و بدون هيچ مقدّمه اى ، خواستار تغيير همسر خود و به رنگ خود در آوردن او شده اند ، در همان ابتداى راه، به چاله بگو مگو و درگيرى در غلتيده اند و نه تنها سودى از تذكّرات و ناسازگارى هاى خود نديده اند كه كانون خانواده را به لبه پرتگاه آشفتگى و از هم پاشيدگى كشانده اند .
در حديثى از امام على عليه السلام آمده است:
شَرُّ الزَّوجاتِ مَن لا تُواتى .۱
بدترين همسر ، زنى است كه سازگار نباشد .

6 . خودآرايى براى غير همسر

خودآرايىِ زن براى غير همسر ، يكى از خطرناك ترين آفت هايى است كه كانون خانواده را تهديد مى كند. در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است :
لا يَحِلُّ لِامرَأةٍ أن تُظهِرَ مِعصَمَها وَ قَدَمَها لِرَجُلٍ غَيرِ بَعلِها ، وَ إذا فَعَلَت ذلِكَ لَم تَزَل

1.ر . ك : ص ۱۳۸ ح ۶۶۸ .


دانشنامه قرآن و حديث 4
162

(يعنى آرامش زندگى) آسيب مى بيند . از اين رو ، احاديث اسلامى، زن را از وادار كردن شوهر به آنچه در توان او نيست، به شدّت نهى كرده اند :
أيُّمَا امرَأةٍ أدخَلَت عَلى زَوجِها فى أمرِ النَّفَقَةِ وَ كَلَّفَتهُ ما لا يُطيقُ ، لا يَقبَلُ اللّهُ مِنها صَرفا وَ لا عَدلاً ، إلّا أن تَتوبَ وَ تَرجِعَ وَ تَطلُبَ مِنهُ طاقَتَهُ .۱
هر زنى كه در درخواست نفقه ، بر شوهرش فشار آوَرَد و خارج از توان او چيزى بر او تحميل كند ، خداوند ، از آن زن ، نه استغاثه اى را مى پذيرد و نه كَفّاره اى را ، مگر آن كه توبه كند و بر گردد و در حدّ توانش ، از او چيز بخواهد .

4 . منّت نهادن بر شوهر

خانم هايى كه از نظر ثروت و يا موقعيت خانوادگى، بر شوهر خود ، برترى دارند، بايد توجّه داشته باشند كه ثروت و موقعيت خانوادگى خود را به رخ شوهر كشيدن و منّت نهادن بر او ، آفتِ شيرينى زندگى خانوادگى ، و گاه موجب فروپاشى آن است . در شمارى از احاديث ، اين برخورد غير اخلاقى، به شدّت محكوم شده است :
لَو أنَّ جَميعَ ما فِي الأرضِ مِن ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ حَمَلَتهُ المَرأةُ إلى بَيتِ زَوجِها ، ثُمَّ ضَرَبَت عَلى رَأسِ زَوجِها يَوما مِنَ الأيّامِ ، تَقولُ : «مَن أنتَ ؟ إنَّمَا المالُ مالى» ، حَبِطَ عَمَلُها وَ لَو كانَت مِن أعبَدِ النّاسِ ، إلّا أن تَتوبَ وَ تَرجِعَ وَ تَعتَذِرَ إلى زَوجِها .۲
اگر زن، همه طلا و نقره هاى روى زمين را به خانه شوهرش ببَرَد ، سپس روزى از روزها بر سر او بزند و بگويد : «تو كيستى ؟ اين دارايى ، مال من است» ، اعمالش بر باد مى رود ، اگر چه از عابدترينْ مردمان باشد ، مگر آن كه توبه كند و از سخنش بر گردد و از شوهرش پوزش بخواهد .

1.ر . ك : ص ۱۳۴ ح ۶۶۲ .

2.ر . ك : ص ۱۳۶ ح ۶۶۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228061
صفحه از 573
پرینت  ارسال به