165
دانشنامه قرآن و حديث 4

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمده است :
أيُّمَا امرَأَةٍ سَأَلَت زَوجَها طَلاقا فى غَيرِ ما بَأسٍ ، فَحَرامٌ عَلَيها رائِحَةُ الجَنَّةِ .۱
هر زنى كه بى جهت ، از شوهر خود طلاق بخواهد ، بوى بهشت بر او حرام است .

8 . خيانت

خطرناك ترين آفتى كه از ناحيه زن، نهاد خانواده را تهديد مى كند ، خيانت و بويژه خيانت ناموسى است . از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در باره خطر اين خيانت، روايت شده كه مى فرمايد :
أربَعَةٌ مِن قَواصِمِ الظَّهرِ : ... وَ زَوجَةٌ يَحفَظُها زَوجُها وَ هِىَ تَخونُهُ .۲
چهار چيز ، كمرشكن اند : ... و از جمله آنهاست زنى كه شوهرش از او نگهدارى مى كند ؛ ولى او به شوهرش خيانت مى نمايد .
براى پيشگيرى از اين آفت كمرشكن ، هم مرد، مسئول است و هم زن . بديهى است كه مرد و زن، با عمل كردن به وظايف مشترك و اختصاصى خود ، مى توانند از اين آفت، پيشگيرى كنند ؛ امّا بى ترديد، مسئوليت زن در اين باره، سنگين تر است .

1.ر . ك : ص ۱۴۰ ح ۶۷۳ .

2.ر . ك : ص ۱۴۰ ح ۶۷۶ .


دانشنامه قرآن و حديث 4
164

فى لَعنَةِ اللّهِ وَ سَخَطِهِ ، وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَيها ، وَ لَعَنَتها مَلائِكَةُ اللّهِ ، وَ أعَدَّ لَها عَذابا أليما . 1
براى هيچ زنى ، حلال نيست كه مُچ و پاى خويش را براى مردى جز شوهرش آشكار سازد . هر گاه چنين كند ، پيوسته مورد لعنت و ناخشنودى خدا قرار مى گيرد و خداوند ، بر او خشم مى گيرد و فرشتگان خدا لعنتش مى كنند و برايش عذابى دردناك ، آماده مى سازد .
اين آفت خطرناك، زمينه ساز آلودگى زن و فروپاشى خانواده است . از اين رو، مرد بايد به عنوان مدير خانواده، با همه توان از آن پيشگيرى كند . در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است :
المَرأةُ إذا خَرَجَت مِن بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَ الزَّوجُ بِذاكَ راضٍ ، بُنِىَ لِزَوجِها بِكُلِّ قَدَمٍ بَيتٌ فِى النّارِ . 2
هر گاه زن ، خود را بيارايد و خوش بو كند و از درِ خانه اش بيرون برود و شوهر[ش] به اين ، راضى باشد ، به ازاى هر قدمى [كه زن بر مى دارد] ، براى شوهرش يك خانه در آتش ساخته مى شود .

7 . تنوّع طلبى

زن نيز ممكن است مانند مرد ، به بيمارى تنوّع طلبى جنسى مبتلا شود و چون محدوديت او بيشتر است ، اين بيمارى مى تواند او را به درخواست طلاق و در برخى از موارد، به خيانت و گاه به قتلِ همسر، وادار سازد . از اين رو ، در احاديث ، تنوّع طلبى جنسى زن، همانند تنوّع طلبى مرد، نكوهش شده است. ۳ در حديثى از

1.ر . ك : ص ۱۳۸ ح ۶۷۱ .

2.ر . ك : ص ۱۳۸ ح ۶۶۹ .

3.ر . ك : ص ۱۴۱ (خانواده / فصل سوم / بُلهَوسى) .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 227924
صفحه از 573
پرینت  ارسال به