265
دانشنامه قرآن و حديث 4

۱۵.امام على عليه السلام :نيكوترين نيكى ، مواسات نسبت به برادران است .

۱۶.امام على عليه السلام :آيين بزرگوارى ، پياپى نيكى كردن و مواسات ورزيدن نسبت به برادران است .

۱۷.امام حسن عليه السلامـ خطاب به يكى از فرزندان خود ـ :فرزندم! با هيچ كس برادرى مكن تا آن كه او را نيك بشناسى ، و چون [او را] آزمودى و معاشرت [ با او ]را پسنديدى ، بر پايه گذشت از لغزش ها و مواسات در سختى ها ، با او برادرى كن .

۱۸.امام باقر عليه السلام :زمانى كه امير مؤمنان عليه السلام به قصد بصره خارج شد ، در رَبَذه ۱ فرود آمد . مردى از مُحارب ۲ نزد ايشان آمد و گفت : اى امير مؤمنان! من از طرف قوم خود ،
تاوانى ۳ بر عهده دارم ، و از برخى طايفه هاى آنان خواستم كه مرا يارى و مساعدت كنند ؛ امّا آنها زبان به بدگويى و سرزنش من گشودند . شما ـ اى امير مؤمنان ـ به آنها دستور بده كه كمكم كنند ، و به هميارى با من ترغيبشان كن .
فرمود : «آنها كجايند؟».
گفت : گروهى از آنان ، آن جايند كه مى بينى .
ايشان ناقه اش را با سرعت تمام ، به حركت در آورد ، به طورى كه ناقه مانند شترمرغ مى دويد . جماعتى از ياران امير مؤمنان نيز در پى ناقه ايشان تاختند و با زحمت زياد ، خود را به وى رساندند .
امام عليه السلام به آن عدّه رسيد و بر آنان سلام كرد و پرسيد كه چرا به هم قبيله خود ، كمك نمى كنند. آنها از آن مرد ، شِكوه كردند و او نيز از آنها شِكوه كرد .
امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «انسان بايد به عشيره خود كمك كند؛ زيرا آنان به نيكى كردن به او و دستگيرى نمودن از او سزاوارترند ، و عشيره نيز بايد به برادرشان ـ آن گاه كه روزگارْ به زمينش مى زند و دنيا به او پشت مى كند ـ يارى برسانند؛ زيرا كسانى كه صله رحم مى كنند و به يكديگر بخشش مى نمايند ، [ نزد خداوند عز و جل ]پاداش مى يابند ، و آنان كه از يكديگر مى بُرند و به هم پشت مى كنند ، گنهكارند» . اين را فرمود و ناقه اش را هى كرد .

1.از روستاهاى مدينه كه با آن ، سه روز فاصله دارد . نزديك «ذات عرق» است ، در راه حجاز ، در بين راه فيد به مكّه . مدفن ابو ذر غفارى ، در اين روستاست .

2.مُحارب ، قبيله اى از فِهر است .

3.تاوان ، ديه يا غرامتى است كه انسان از طرف ديگرى بايد بپردازد ، مثل اين كه ميان دو گروه ، جنگى در گيرد و افرادى كشته شوند و يك نفر براى برقرار ساختن صلح و آشتى دخالت كند و ديه كشتگان را به عهده گيرد .


دانشنامه قرآن و حديث 4
264

۱۵.عنه عليه السلام :أحسَنُ الإِحسانِ مُؤاساةُ الإِخوانِ . ۱

۱۶.عنه عليه السلام :نِظامُ الكَرَمِ مُوالاةُ الإِحسانِ ، ومُواساةُ الإِخوانِ . ۲

۱۷.الإمام الحسن عليه السلامـ لِبَعضِ وُلدِهِ ـ :يا بُنَيَّ ، لا تُؤاخِ أحَدا حَتّى تَعرِفَ مَوارِدَهُ ومَصادِرَهُ ، فَإِذَا استَنبَطتَ الخُبرَةَ ۳ ، ورَضيتَ العِشرَةَ ، فآخِهِ عَلى إقالَةِ العَثرَةِ وَالمُواساةِ فِي العُسرَةِ . ۴

۱۸.الإمام الباقر عليه السلام :لَمّا خَرَجَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام يُريدُ البَصرَةَ نَزَلَ بِالرَّبَذَةِ ۵ ، فَأَتاهُ رَجُلٌ مِن مُحارِبٍ ۶ ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، إنّي تَحَمَّلتُ في قَومي حَمالَةً ۷ ، وإنّي سَأَلتُ في طَوائِفَ مِنهُمُ المُؤاساةَ وَالمَعونَةَ فَسَبَقَت إلَيَّ ألسِنَتُهُم بِالنَّكَدِ ۸ ، فَمُرهُم يا أميرَ المُؤمِنينَ بِمَعونَتي ، وحُثَّهُم عَلى مُؤاساتي .
فَقالَ : أينَ هُم؟ فَقالَ : هؤُلاءِ فَريقٌ مِنهُم حَيثُ تَرى .
قالَ : فَنَصَّ ۹ راحِلَتَهُ فَادَّلَفَت ۱۰ كَأَنَّها ظَليمٌ ۱۱ ، فَادَّلَفَ بَعضُ أصحابِهِ في طَلَبِها فَلَأيا بِلَأيٍ ۱۲ ما لُحِقَت ، فَانتَهى إلَى القَومِ فَسَلَّمَ عَلَيهِم وسَأَلَهُم ما يَمنَعُهُم مِن مُؤاساةِ صاحِبِهِم ، فَشَكَوهُ وشَكاهُم .
فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : وَصَلَ امرُؤٌ عَشيرَتَهُ ، فَإِنَّهُم أولى بِبِرِّهِ وذاتِ يَدِهِ ، ووَصَلَتِ العَشيرَةُ أخاها إن عَثَرَ به دَهرٌ وأدبَرَت عَنهُ دُنيا ، فَإِنَّ المُتَواصِلينَ المُتَباذِلينَ مَأجورونَ ، وإنَّ المُتَقاطِعينَ المُتَدابِرينَ مَوزورونَ .
قالَ : ثُمَّ بَعَثَ راحِلَتَهُ وقالَ : حَل ۱۳ . ۱۴

1.. غرر الحكم: ج ۲ ص ۴۰۳ ح ۳۰۲۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۹ ح ۲۶۸۳ وفيه «مؤاخاة» بدل «مؤاساة» .

2.. غرر الحكم: ج ۶ ص ۱۸۴ ح ۹۹۹۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۹۹ ح ۹۱۹۴ .

3.. خَبَرْتُ الأمر : إذا عرفته على حقيقته (النهاية : ج ۲ ص ۶ «خبر») .

4.. تحف العقول: ص ۲۳۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۰۵ ح ۴ .

5.. الرَّبَذة : من قرى المدينة على ثلاثة أيّام ، قريبة من ذات عرق على طريق الحجاز إذا رحلتَ من فيد تريد مكّة ، وبهذا الموضع قبر أبي ذرّ الغفاري رضى الله عنه (معجم البلدان : ج ۳ ص ۲۴) .

6.. مُحارب : قبيلة من فِهْر (لسان العرب : ج ۱ ص ۳۰۷ «حرب») .

7.. الحمالة ـ بالفتح ـ: ما يتحمّله الإنسان عن غيره من دِيَة أو غرامة، مثل أن يقع حرب بين فريقين تُسفك فيها الدماء ، فيدخل بينهم رجل يتحمّل ديات القتلى ليُصلح ذات البين، والتحمّل أن يحملها عنهم على نفسه (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۲ «حمل») .

8.. النَّكَد : الشُّؤم واللُّؤم ، وكلّ شيء جَرَّ على صاحبه شرّا فهو نَكَد (المحيط في اللغة : ج ۶ ص ۲۱۴ «نكد») .

9.. النَّصّ : التحريك حتّى يستخرج أقصى سير الناقة (النهاية : ج ۵ ص ۶۴ «نصص») .

10.. الدَّلْف : التقدّم (لسان العرب : ج ۹ ص ۱۰۶ «دلف») .

11.. الظَّليم : الذَّكَر من النعام (الصحاح : ج ۵ ص ۱۹۷۸ «ظلم») .

12.. الَّلأْيُ : المشقّة والجُهد (لسان العرب : ج ۱۵ ص ۲۳۷ «لأى») .

13.. حَلْ : زجر للناقة إذا حَثَثتها على السير (النهاية : ج ۱ ص ۴۳۳ «حلل») .

14.. الكافي: ج ۲ ص ۱۵۳ ح ۱۸ عن جابر ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۱۳۲ ح ۱۰۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228482
صفحه از 573
پرینت  ارسال به