287
دانشنامه قرآن و حديث 4

۵۰.تاريخ الطبرىـ به نقل از عبيد اللّه بن ابى رافع ، از پدرش ، در يادكرد از جنگ اُحُد ـ :چون على بن ابى طالب عليه السلام پرچمداران [ سپاه دشمن ] را به قتل رساند ، پيامبر خدا چشمش به گروهى از مشركان قريش افتاد . به على عليه السلام فرمود : «به اينان حمله كن» .
على عليه السلام بر آنان تاخت و آنها را از هم پراكنده ساخت و عمرو بن عبد اللّه جُمَحى را كشت .
پيامبر خدا ، چشمش به گروه ديگرى از مشركان قريش افتاد و به على عليه السلام فرمود : «به اينها حمله كن» .
على عليه السلام بر آنها يورش برد و تار و مارشان كرد و شيبة بن مالك (يكى از فرزندان عامر بن لُؤَى) را به قتل رساند .
جبرئيل عليه السلام گفت : اى پيامبر خدا! به راستى كه مواسات (فداكارى) ، اين است !
پيامبر خدا فرمود : «او از من است و من از او هستم» .
جبرئيل عليه السلام گفت : و من هم از شما دو تا هستم .
مردم صدايى شنيدند :
شمشيرى جز ذو الفقار نيست
و جوان مردى جز على نيست .

۵۱.امام حسين عليه السلامـ در هنگامى كه آهنگ طَف كرد ـ :همى روم ، كه مرگ بر جوان مرد ، ننگ نيست
هر گاه كه در پى حق باشد و براى اسلام بجنگد .
جوان مرد ، جان خويش را فداى پاك مردان مى كند
و از به هلاك افتاده ، جدا مى گردد و از گنهكار ، دور مى شود .

۵۲.امام زين العابدين عليه السلام :خدا رحمت كند عبّاس را! او ايثار كرد و جانانه جنگيد و جان
خويش را فداى برادرش كرد ، تا جايى كه دو دستش قطع شد ، و خداوند به جاى آن دو ، دو بال به او بخشيد كه با آنها همراه فرشتگان در بهشت پرواز مى كند ، چنان كه به جعفر بن ابى طالب بخشيد . عبّاس در نزد خداوند متعال ، چنان منزلتى دارد كه در روز قيامت ، همه شهيدان به آن غبطه مى خورند .


دانشنامه قرآن و حديث 4
286

۵۰.تاريخ الطبري عن عبيد اللّه بن أبي رافع عن أبيهـ في ذِكرِ غَزوَةِ اُحُدٍ ـ :لَمّا قَتَلَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام أصحابَ الأَلوِيَةِ ، أبصَرَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله جَماعَةً مِن مُشرِكي قُرَيشٍ ، فَقالَ لِعَلِيٍّ عليه السلام : اِحمِل عَلَيهِم ، فَحَمَلَ عَلَيهِم ، فَفَرَّقَ جَمعَهُم وقَتَلَ عَمرَو بنَ عَبدِ اللّهِ الجُمَحِيِّ .
قالَ : ثُمَّ أبصَرَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله جَماعَةً مِن مُشرِكي قُرَيشٍ ، فَقالَ لِعَلِيٍّ عليه السلام : اِحمِل عَلَيهِم ، فَحَمَلَ عَلَيهِم ، فَفَرَّقَ جَماعَتَهُم وقَتَلَ شَيبَةَ بنَ مالِكٍ أحدَ بَني عامِرِ بنِ لُؤَيٍّ .
فَقالَ جِبريلُ عليه السلام : يا رَسولَ اللّهِ ، إنَّ هذِهِ لَلمُواساةُ . فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّهُ مِنّي وأنَا مِنهُ . فَقالَ جِبريلُ : وأنَا مِنكُما .
قالَ : فَسَمِعوا صَوتاً :

لا سَيفَ إلّا ذُوالفَقارِ ولا فَتى إلّا عَلِيّ۱

۵۱.الإمام الحسين عليه السلامـ أنشَدَ حينَ قَصَدَ الطَّفَّ ـ :
سَأَمضي فَما بِالمَوتِ عارٌ عَلَى الفَتىإذا ما نَوى حَقّا وجاهَدَ مُسلِما
وآسَى الرِّجالَ الصّالِحينَ بِنَفسِهِوفارَقَ مَثبورا۲وباعَدَ مُجرِما۳

۵۲.الإمام زين العابدين عليه السلام :رَحِمَ اللّهُ العَبّاسَ ۴ ، فَلَقد آثَرَ وأبلى وفَدى أخاهُ بِنَفسِهِ حَتّى قُطِعَت يَداهُ ، فَأَبدَلَهُ اللّهُ بِهِما جَناحَينِ يَطيرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِي الجَنَّةِ كَما جَعَلَ لِجَعفَرِ بنِ أبي طالِبٍ ، وإنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّهِ تَبارَكَ وتَعالى لَمَنزِلَةً يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ يَومَ القِيامَةِ . ۵

1.. تاريخ الطبري: ج ۲ ص ۵۱۴، تاريخ دمشق: ج ۴۲ ص ۷۶ نحوه ؛ بشارة المصطفى: ص ۱۸۶، المناقب لابن شهر آشوب: ج ۳ ص ۱۲۴ كلاهما نحوه، المناقب للكوفي: ج ۱ ص ۴۹۱ ح ۳۹۸، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۸۳ ح ۱۰ وراجع : شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۴ ص ۲۵۰ .

2.. الثُّبور : الهلاك والخسران . ومَثبورا : أي هالكا (تاج العروس : ج ۶ ص ۱۴۰ «ثبر») .

3.. الإرشاد : ج ۲ ص ۸۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۲۱۹ ح ۲۳۹ عن عبداللّه بن منصور عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عن الإمام الحسين عليهم السلام ، كامل الزيارات: ص ۱۹۴ ح ۲۷۴ عن معمّر بن خلّاد عن الإمام الرضا عن الإمام الحسين عليهماالسلام وفيهما «خالف» بدل «باعد» ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۱۹۲ ح ۴ ؛ تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۰۴ عن عقبة بن أبي العيزار وفيه «يغشّ ويرغما» بدل «وباعد مجرما» ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۷۳ عن عبداللّه بن سليم وفيه «وفارق خوفا أن يعيش ويرغما» بدل ذيله .

4.. يعني ابن عليّ بن أبي طالب عليه السلام .

5.. الخصال : ص ۶۸ ح ۱۰۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۴۸ ح ۷۳۱ كلاهما عن ثابت بن أبي صفيّة ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۲۷۴ ح ۲۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228470
صفحه از 573
پرینت  ارسال به