319
دانشنامه قرآن و حديث 4

۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس چهل روز حلال خورَد ، خداوند ، دلش را نورانى مى گرداند و چشمه هاى حكمت را از دل او بر زبانش جارى مى سازد .

۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه غذاى پاك خورَد و طبق سنّت عمل كند و مردم از شرّ و گزند او در امان باشند ، به بهشت مى رود .

۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پيامبران ، مأمور بودند كه جز حلال نخورند و جز كار نيك نكنند .

۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن ، مانند زنبور عسل ۱ است ؛ جز پاك و پاكيزه نمى خورد و جز پاك توليد نمى كند .

۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن به سان درخت خرماست كه پاك مى خورد و پاك توليد مى كند .

۷.امام على عليه السلام :همچون زنبور عسل باش كه خوراك پاك و پاكيزه مى خورد و محصول پاك و پاكيزه توليد مى كند ، و هر گاه روى شاخه اى مى نشيند ، آن را نمى شكند .

1.مشهور در روايت ، با «خاء» [يعنى «نخله»] است كه واحد «نخيل» (درخت خُرما) است ، و با «حاء» نيز [به صورت «نحله»] روايت شده كه به معناى زنبور عسل است . وجه مشابهت ميان مؤمن و زنبور عسل ، عبارت است از : هوشمندى و زيركى زنبور عسل و بى آزارى آن و كوچكى اش ، و سودمندى اش و قناعتش و تلاش شبانه روزى اش ، و تميز و به دور بودنش از آلودگى ، و پاكيزگى خوراكش ، و نخوردنش از دست رنج ديگران ، و سخاوتش و فرمان بردارى اش از ملكه (النهاية : ج ۵ ص ۲۹ «نحل») .


دانشنامه قرآن و حديث 4
318

۲.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أكَلَ الحَلالَ أربَعينَ يَوما ، نَوَّرَ اللّهُ قَلبَهُ وأجرى يَنابيعَ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ . ۱

۳.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أكَلَ طَيِّبا ، وعَمِلَ في سُنَّةٍ ، وأمِنَ النّاسُ بَوائِقَهُ ۲ ؛ دَخَلَ الجَنَّةَ. ۳

۴.عنه صلى الله عليه و آله :اُمِرَتِ الرُّسُلُ ألّا تَأكُلَ إلّا طَيِّبا ، ولا تَعمَلَ إلّا صالِحا. ۴

۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَثَلُ المُؤمِنِ كَمَثَلِ النَّحلَةِ ۵ ؛ لا يَأكُلُ إلّا طَيِّبا ، ولا يَضَعُ إلّا طَيِّبا. ۶

۶.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ مَثَلَ المُؤمِنِ لَكَمَثَلِ النَّخلةِ ؛ أكَلَت طَيِّبا ، ووَضَعَت طَيِّبا. ۷

۷.الإمام عليّ عليه السلام :كُن كَالنَّحلَةِ؛ إذا أكَلَت أكَلَت طَيِّبا ، وإذا وَضَعَت وَضعَت طَيِّبا ، وإذا وَقَعَت عَلى عودٍ لَم تَكسِرهُ. ۸

1.. المغني عن حمل الأسفار : ج ۱ ص ۴۳۵ ح ۱۶۵۲ ، إحياء العلوم : ج ۲ ص ۱۳۴؛ عدّة الداعي : ص ۱۴۰ وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۱۶ ح ۷۱.

2.. بَوائقه : أي غوائله وشروره ، واحدها بائقة؛ وهي الداهية (النهاية : ج ۱ ص ۱۶۲ «بوق»).

3.. سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۶۹ ح ۲۵۲۰ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۱۷ ح ۷۰۷۳ ، المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۲۵ ح ۳۵۲۰ كلّها عن أبي سعيد الخدري ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۷ ح ۹۲۱۳.

4.. المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۴۰ ح ۷۱۵۹ ، المعجم الكبير : ج ۲۵ ص ۱۷۴ ح ۴۲۸ ، الزهد لابن المبارك : ص ۴۷۶ ، حلية الأولياء : ج ۶ ص ۱۰۵ الرقم ۳۴۸ كلاهما بزيادة «قبلي» بعد «الرسل» وكلّها عن اُمّ عبداللّه اُخت شدّاد بن أوس ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۴ ح ۹۱۹۸.

5.. المشهور في الرواية بالخاء المعجمة ، وهي واحدة النخيل ، وروي بالحاء المهملة ؛ يريد نَحلة العسل. ووجه المشابهة بينهما : حِذق النحل وفطنته ، وقلّة أذاه وحقارته ومنفعته ، وقنوعه ، وسعيه في الليل ، وتنزّهه عن الأقذار ، وطيب أكله ، وأنّه لا يأكل من كسب غيره ، ونُحوله وطاعته لأميره...(النهاية : ج ۵ ص ۲۹ «نحل»).

6.. شُعب الإيمان : ج ۵ ص ۵۸ ح ۵۷۶۵ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۲۵۳ نحوه وكلاهما عن عبداللّه بن عمرو بن العاص ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۷۲۹ .

7.. مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۶۳۹ ح ۶۸۸۹ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۱۱ ص ۴۰۵ ح ۲۰۸۵۲ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۵۵۹ ح ۸۵۶۶ كلّها عن عبداللّه بن عمرو ، المعجم الكبير : ج ۱۹ ص ۲۰۴ ح ۴۵۹ عن أبي رزين وكلاهما نحوه .

8.. غرر الحكم : ج ۴ ص ۵۹۵ ح ۷۱۸۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۹۲ ح ۶۶۳۷.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228389
صفحه از 573
پرینت  ارسال به