321
دانشنامه قرآن و حديث 4

۸.امام على عليه السلامـ در سفارش به كُمَيل بن زياد ـ :زبان از دل نيرو مى گيرد ، و دل به غذا برپاست . پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى ، كه اگر غذا حلال نباشد ، خداوند ، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را .

۹.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ :مردى به امام باقر عليه السلام گفت : من عملم ضعيف و روزه ام اندك است ؛ امّا كوشش مى كنم جز حلال نخورم . امام عليه السلام فرمود : «چه عمل و كوششى برتر از حفظ شكم و شهوت [از حرام ]است؟!» .

1 / 2

دورى كردن از حرام

۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، اگر فردى از شما ... مشتى خاك بردارد و در دهان خويش نهد ، بهتر از آن است كه آنچه را خداوند ، حرام كرده است ، در دهانش نهد .

۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه لقمه حرام در شكم بنده جاى گيرد ، هر فرشته اى كه در آسمان ها و زمين است ، او را لعنت مى كند و تا زمانى كه آن لقمه در شكم اوست ، خداوند بدو نمى نگرد ، و هر كس لقمه حرام بخورد ، به خشم خدا گرفتار مى آيد . اگر توبه كرد ، خداوند عز و جل توبه اش را مى پذيرد و اگر[بى توبه] مُرد ، آتش برايش سزاوارتر است .


دانشنامه قرآن و حديث 4
320

۸.عنه عليه السلام ـ في وَصِيَّتِهِ لِكُمَيلِ بنِ زِيادٍ ـ :إنَّ اللِّسانُ يَنزَحُ ۱ مِنَ القَلبِ ، وَالقَلبُ يَقومُ بِالغِذاءِ ، فَانظُر فيما تُغَذّي قَلبَكَ وجِسمَكَ ، فَإِن لَم يَكُن ذلِكَ حَلالاً لَم يَقبَلِ اللّهُ تَسبيحَكَ ولا شُكرَكَ. ۲

۹.الكافي عن أبي بصير :قالَ رَجُلٌ لِأبي جَعفَرٍ عليه السلام : إنّي ضَعيفُ العَمَلِ قَليلُ الصِّيامِ ، ولكِنّي أرجو ألّا آكُلَ إلّا حَلالاً.
قالَ : فَقالَ لَهُ : أيُّ الاِجتِهادِ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ وفَرجٍ؟! ۳

1 / 2

اِجتِنابُ الحَرامِ

۱۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، لَأَن يَأخُذَ أحَدُكُم ... تُرابا فَيَجعَلَهُ فِي فيهِ ، خَيرٌ لَهُ مِن أن يَجعَلَ فِي فيهِ ما حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ. ۴

۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :إذا وَقَعَتِ اللُّقمَةُ مِن حَرامٍ فِي جَوفِ العَبدِ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ ، وما دامَتِ اللُّقمَةُ فِي جَوفِهِ لا يَنظُرُ اللّهُ إلَيهِ.
ومَن أكَلَ اللُّقمَةَ مِنَ الحَرامِ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّهِ ۵ ، فَإِن تابَ تابَ اللّهُ عَلَيهِ ،
وإن ماتَ فَالنّارُ أولى بِهِ. ۶

1.. نَزَحَ البئرَ : استقى ماءَها ، أي إنّ اللسان يتغذّى ويستقي من القلب. وفي بشارة المصطفى وبحار الأنوار : «يَبوحُ» بدل «ينزح» ، قال في القاموس : باح بِسرِّه ؛ أظهره ، أي إنّ اللسان ينطق بمعونة القلب ، ولا قوّة له بلا إمداد القلب (انظر : القاموس المحيط : ج ۱ ص ۲۵۲ «نزح» و ص ۲۱۶ «البوح» ونهج السعادة : ج ۸ ص ۲۲۵).

2.. تحف العقول : ص ۱۷۵ ، بشارة المصطفى : ص ۲۸ كلاهما عن كميل ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۷۳ ح ۱.

3.. الكافي : ج ۲ ص ۷۹ ح ۴ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۵۵ ح ۱۰۵۲ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۶۹ ح ۴.

4.. مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۶۸ ح ۷۴۹۳ ، شُعب الإيمان : ج ۵ ص ۵۷ ح ۵۷۶۳ كلاهما عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۱۴ ح ۹۲۶۰ .

5.. باؤوا بغضب من اللّه : رجعوا به ؛ أي صار عليهم (الصحاح : ج ۱ ص ۳۸ «بوأ») .

6.. مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۳۲۱ ح ۱۰۲۹ ، مشكاة الأنوار : ص ۵۴۳ ح ۱۸۱۹ ، الدعوات : ص ۲۵ ح ۳۷ وفيه صدره إلى «السماوات والأرض» ، روضة الواعظين : ص ۵۰۱ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۱۴ ح ۶.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228176
صفحه از 573
پرینت  ارسال به