39
دانشنامه قرآن و حديث 4

۵۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه يكى از شما با همسرش آميزش كرد ، سپس دلش خواست [كه دوباره ، نزديكى را] تكرار كند ، ميان آن دو ، وضويى بسازد .

۵۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مكروه است مردى كه محتلم شده ، [دوباره] با زن نزديكى كند ، مگر اين كه غسل نمايد . پس اگر با آن حالت ، نزديكى كرد و فرزندى ديوانه به دنيا آمد ، نبايد كسى جز خودش را ملامت كند .

2 / 10 ـ 9

آنچه در آميزش ، شايسته نيست

الف ـ زياده روى

۵۶۰.كتاب من لا يحضره الفقيه :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «هر كه مى خواهد جاودانه بماند ـ كه البتّه جاودانگى ، در كار نيست ـ ، صبحانه تناول كند ، كفش نيكو [ و مناسب ]بپوشد ، ردايش سبُك باشد ، و با زنان ، كمتر نزديكى كند» .
گفته شد : اى پيامبر خدا ! سبُكى ردا چيست ؟
فرمود : «اندك بودن دَين» .

۵۶۱.امام على عليه السلامـ در پاسخ اين پرسش كه : جماع چيست؟ ـ :پرده شرمى كنار مى رود ، و شرمگاه هايى به هم مى آميزند ، كه شبيه ترين حالت به ديوانگى است . زياده روى در آن ، پيرى مى آورد ، و چون از آن حالت به خود بيايد ، پشيمان مى شود . ميوه حلالش ، فرزند است كه اگر زنده بمانَد ، [والدينش را] گرفتار مى كند ، و اگر بميرد ، [براى آنها] اندوه مى آورد .


دانشنامه قرآن و حديث 4
38

۵۵۸.عنه صلى الله عليه و آله :إذا أتى أحَدُكُم أهلَهُ ثُمَّ بَدا لَهُ أن يُعاوِدَ ، فَليَتَوَضَّأ بَينَهُما وُضوءا . ۱

۵۵۹.عنه صلى الله عليه و آله :يُكرَهُ أن يَغشَى الرَّجُلُ المَرأَةَ وَقدِ احتَلَمَ ، حَتّى يَغتَسِلَ مِنِ احتِلامِهِ الَّذي رَأى ، فَإِن فَعَلَ وخَرَجَ الوَلَدُ مَجنونا فَلا يَلومَنَّ إلّا نَفسَهُ . ۲

2 / 10 ـ 9

ما لا يَنبَغي فِي المُباشَرَةِ

أ ـ الإِفراطُ

۵۶۰.كتاب من لا يحضره الفقيه :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : مَن أرادَ البَقاءَ ولا بَقاءَ ، فَليُباكِرِ الغَداءَ ، وَليُجَوِّدِ الحِذاءَ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ ، وَليُقِلَّ مُجامَعَةَ النِّساءِ .
قيلَ : يا رَسولَ اللّهِ ، وما خِفَّةُ الرِّداءِ؟ قالَ : قِلَّةُ الدَّينِ . ۳

۵۶۱.الإمام عليّ عليه السلامـ حينَما سُئِلَ عَنِ الجِماعِ ـ :حَياءٌ يَرتَفِعُ ، وعَوراتٌ تَجتَمِعُ ، أشبَهُ شَيءٍ بِالجُنونِ ، الإِصرارُ عَلَيهِ هَرَمٌ ، وَالإِفاقَةُ مِنهُ نَدَمٌ ، ثَمَرَةُ حَلالِهِ الوَلَدُ ؛ إن عاشَ فَتَنَ ، وإن ماتَ حَزَنَ . ۴

1.سنن أبي داود : ج ۱ ص ۵۶ ح ۲۲۰ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۲۴۹ ح ۲۷ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۱۹۳ ح ۵۸۷ وليس فيهما «بينهما وضوءا» ، سنن الترمذي : ج ۱ ص ۲۶۱ ح ۱۴۱ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۳۱۳ ح ۹۸۴ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۱ ص ۱۰۱ نحوه و كلّها عن أبي سعيد الخدري ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۳۴۳ ح ۴۴۸۳۲ .

2.تهذيب الأحكام:ج۷ ص۴۱۲ ح۱۶۴۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج۳ ص۴۰۴ ح۴۴۱۲، الخصال : ص ۵۲۰ ح ۹ ، الأمالي للصدوق : ص ۳۷۸ ح ۴۷۸ كلاهما عن الحسين بن زيد بن علي عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۰۲ ح ۱۷۳۶ عن معاذ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۳۸ ح ۲ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۵۵ ح ۴۹۰۲ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۴۵۹ ح ۱۵۵۸ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۳۸ ح ۱۱۲ عن داود بن سليمان الفراء عن الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام عليّ عليهم السلام ، الجعفريّات : ص ۲۴۴ عن الإمام الصادق عن آبائه عن الإمام عليّ عليهم السلام ، دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۴۴ ح ۵۰۷ عن الإمام عليّ عليه السلام والثلاثة الأخيرة نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۲۸۶ ح ۱۴ .

4.غرر الحكم : ج ۳ ص ۴۱۷ ح ۴۹۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۴ ح ۴۴۹۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228206
صفحه از 573
پرینت  ارسال به