399
دانشنامه قرآن و حديث 4

۱۷۹.مجمع البيانـ در خبر حواريان ـ :روايت شده است كه حواريان در پى عيسى عليه السلام روان شدند ... و گفتند : اى روح اللّه ! از ما برتر كيست؟! هر گاه بخواهيم ، تو به
ما غذا مى دهى و هر گاه بخواهيم ، آب مى دهى ، و به تو ايمان آورده ايم و پيرو تو هستيم .
عيسى عليه السلام فرمود : «از شما برتر ، كسى است كه با دست خود ، كار مى كند و از دست رنج خود مى خورد» .
از آن پس ، حواريان ، لباس مى شستند و مزد مى گرفتند .

5 / 2

غذايى كه مطابق ميل خانواده باشد

۱۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن با ميل خانواده اش مى خورد و منافق ، خانواده اش طبق ميل او مى خورند .

5 / 3

غذايى كه آزار دهنده نباشد

۱۸۱.السيرة النبويّةـ به نقل از ابو ايّوب انصارى ـ :ما براى پيامبر خدا شام درست مى كرديم و نزد ايشان مى فرستاديم و هر گاه باقى مانده غذا را به ما بر مى گرداند ، من و اُمّ ايّوب از جايى كه دست ايشان خورده بود ، به قصد تبرّك مى خورديم .
شبى شام ايشان را فرستاديم و پياز يا سير هم به آن زده بوديم . وقتى پيامبر خدا غذا را برگرداند ، اثرى از دست ايشان در آن نديديم . من با نگرانى نزد ايشان رفتم و گفتم : پدر و مادرم به فدايت ، اى پيامبر خدا! شامتان را برگردانديد و من جاى دست شما را در آن نديدم ، در حالى كه قبلاً وقتى بر مى گردانديد ، من و امّ ايّوب به قصد تبرّك از محلّ دست شما مى خورديم!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «ديدم بوى سير مى دهد ، و من هم كسى هستم كه [با پروردگارم يا فرشتگان] مناجات مى كنم ؛ ۱ امّا شما آن را بخوريد» .
ما خود ، آن غذا را خورديم و از آن پس ، ديگر براى ايشان از سير ، غذا تهيّه نكرديم .

1.ممكن است كلمه «اُناجى» در متن عربى ، مجهول خوانده شود . در اين صورت ، مقصود حديث ، آن است كه : مردم با من نجوا مى كنند و در گوشى صحبت مى نمايند و از اين رو ، ممكن است از بوى دهانم ناراحت شوند (م) .


دانشنامه قرآن و حديث 4
398

۱۷۹.مجمع البيانـ في خَبَرِ الحَوارِيّينَ ـ :رُوِيَ أنَّهُمُ اتَّبَعوا عيسى عليه السلام ... قالوا : يا روحَ اللّهِ ، مَن أفضَلُ مِنّا؟! إذا شِئنا أطعَمتَنا ، وإذا شِئنا سَقَيتَنا ، وقَد آمنّا بِكَ وَاتَّبَعناكَ ۱ .
قالَ : أفضَلُ مِنكُم مَن يَعمَلُ بِيَدِهِ ، ويَأكُلُ مِن كَسبِهِ. فَصاروا يَغسِلونَ الثِّيابَ بِالكِراءِ. ۲

5 / 2

ما يَشتَهيهِ الأَهلُ

۱۸۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنُ يَأكُلُ بِشَهوَةِ أهلِهِ ، وَالمُنافِقُ يَأكُلُ أهلُهُ بَشَهوَتِهِ. ۳

5 / 3

ما لَم يَكُن مُؤذِيا

۱۸۱.السيرة النبويّة لابن هشام عن أبي أيّوب الأنصاري :كُنّا نَصنَعُ لَهُ[ صلى الله عليه و آله ] العَشاءَ ثُمَّ نَبعَثُ بِهِ إلَيهِ ، فَإِذا رَدَّ عَلَينا فَضلَهُ تَيَمَّمتُ ۴ أنَا واُمُّ أيّوبَ مَوضِعَ يَدِهِ ، فَأَكَلنا مِنهُ؛ نَبتَغي بِذلِكَ البَرَكَةَ ، حَتّى بَعَثنا إلَيهِ لَيلَةً بِعَشائِهِ وقَد جَعَلنا لَهُ بَصَلاً أو ثوما ، فَرَدَّهُ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، ولَم أرَ لِيَدِهِ فيهِ أثَرا.
قالَ : فَجِئتُهُ فَزِعا ، فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، بِأَبي أنتَ واُمّي رَدَدتَ عَشاءَكَ ولَم أرَ فيهِ مَوضِعَ يَدِكَ ، وكُنتَ إذ رَدَدتَهُ عَلَينا تَيَمَّمتُ أنَا واُمُّ أيّوبَ مَوضِعَ يَدِكَ ؛ نَبتَغي بِذلِكَ البَرَكَةَ!
قالَ : إنّي وَجَدتُ فيهِ ريحَ هذِهِ الشَّجَرَةِ ، وأنَا رَجُلٌ اُناجي ، فَأَمّا أنتُم فَكُلوهُ . قالَ : فَأَكَلناهُ ولَم نَصنَع لَهُ تِلكَ الشَّجَرَةَ بَعدُ. ۵

1.. في المصدر : «واتّبعنا» ، والتصويب من بحار الأنوار .

2.. مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۲۷۶.

3.. الكافي : ج ۴ ص ۱۲ ح ۶ عن السكوني عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، طبّ النبيّ صلى الله عليه و آله : ص ۳ ، بحار الأنوار : ج ۶۲ ص ۲۹۱؛ الفردوس : ج ۱ ص ۱۹۱ ح ۷۱۶ عن أبي اُمامة ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۵۶ ح ۷۷۹.

4.. يقال : يمَّمْتُه وتيَمَّمْتُه؛ إذا قَصدتَه ، وأصله التعمّد والتوخّي (النهاية : ج ۵ ص ۳۰۰ «يمم»).

5.. السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۲ ص ۱۴۴ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۲۶۱ ح ۱۸۰۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۴۲۳ ح ۲۰۹۵۲ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۵۲۱ ح ۵۹۳۸ كلّها عن جابر بن سمرة ، المعجم الكبير : ج ۴ ص ۱۲۰ ح ۳۸۵۵ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۴۴۲ ح ۴۱۷۵۴ وراجع : سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۱۱۶ ح ۳۳۶۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228411
صفحه از 573
پرینت  ارسال به