505
دانشنامه قرآن و حديث 4

6 / 39

غذا خوردن با يتيم

۳۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ سفره اى بابركت تر از سفره اى نيست كه يتيمى بر سر آن نشسته باشد .

۳۸۷.امام باقر عليه السلامـ در بيان سيره امام زين العابدين عليه السلام ـ :ايشان صد خانوار از فقراى مدينه را اداره مى كرد و خوش حال مى شد كه يتيمان ، آسيب ديدگان ، زمينگيرشده ها
[و معلولان] و مستمندان بيچاره بر سر سفره اش حاضر باشند ، و با دست خود به آنها مى خوراند و هر يك از آنان كه عائله اى داشت ، براى خانواده اش نيز غذا
مى برد .

6 / 40

غذا خوردن با خدمتكار

۳۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :غذا خوردن با خدمتكاران ، از فروتنى است و هر كس با آنها غذا بخورد ، بهشت مشتاق او مى گردد .

۳۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه خدمتكار فردى از شما برايش غذايى بپزد و آن را برايش بياورد ، بايد او را كه دود و دم آن غذا را تحمّل كرده است ، با خود بنشاند تا غذا
بخورد . اگر غذا مختصر و اندك بود ، يكى دو لقمه در دست وى بگذارد . ۱

1.مقصود ، اين است كه اگر ميهمانان يا غذاخورها زياد بودند و غذا اندك بود ، يكى دو لقمه هم كه شده ، به خدمتكار بدهد .


دانشنامه قرآن و حديث 4
504

6 / 39

الأَكْلُ مَعَ اليَتيمِ

۳۸۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما مِن مائِدَةٍ أعظَمَ بَرَكَةً مِن مائِدَةٍ جَلَسَ عَلَيها يَتيمٌ. ۱

۳۸۷.الإمام الباقر عليه السلامـ في بَيانِ سيرَةِ الإِمامِ زَينِ العابِدينَ عليه السلام ـ :ولَقَد كانَ يَعولُ مِئَةَ أهلِ بَيتٍ مِن فُقَراءِ المَدينَةِ ، وكانَ يُعجِبُهُ أن يَحضُرَ طَعامَهُ اليَتامى وَالأَضِرّاءُ وَالزَّمنى ۲ وَالمَساكينُ الَّذينَ لا حيلَةَ لَهُم ، وكانَ يُناوِلُهُم بِيَدِهِ ، ومَن كانَ لَهُ مِنهُم عِيالٌ حَمَلَ لَهُ ۳ إلى عِيالِهِ مِن طَعامِهِ. ۴

6 / 40

الأَكلُ مَعَ الخادِمِ

۳۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الأَكلُ مَعَ الخُدّامِ مِنَ التَّواضُعِ ، فَمَن أكَلَ مَعَهُمُ اشتاقَت إلَيهِ الجَنَّةُ. ۵

۳۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :إذا صَنَعَ لِأَحَدِكُم خادِمُهُ طَعامَهُ ، ثُمَّ جاءَهُ بِهِ وقَد وَلِيَ حَرَّهُ ودُخانَهُ ، فَليُقعِدهُ
مَعَهُ فَليَأكُل ، فَإِن كانَ الطَّعامُ مَشفوها ۶ قَليلاً فَليَضَع في يَدِهِ مِنهُ اُكلَةً أو اُكلَتَينِ ۷ . ۸

1.. الفردوس : ج ۴ ص ۴۶ ح ۶۱۴۴ عن أنس ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۷۷ ح ۶۰۴۰ .

2.. الزَّمانة : العاهة ، زَمِنَ زَمَانةً فهو زَمِنٌ ، والجمع زَمْنى (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۲۳۲ «زمن») .

3.. في المصدر : «حمله» وما أثبتناه من بحار الأنوار .

4.. الخصال : ص ۵۱۸ ح ۴ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۵۴ كلاهما عن حمران بن أعين ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۶۲ ح ۱۹ .

5.. طبّ النبيّ صلى الله عليه و آله : ص ۳ ، بحار الأنوار : ج ۶۲ ص ۲۹۱ ؛ الفردوس : ج ۱ ص ۱۲۶ ح ۴۳۸ عن اُمّ سلمة ، كنز العمّال : ج ۹ ص ۸۲ ح ۲۵۰۶۹ .

6.. المشفوه : القليل . وأصله الماء الّذي كثرت عليه الشفاه حتّى قلَّ . وقيل : أراد : فإن كان مكثورا عليه ؛ أي كثُرت أكَلَته (النهاية : ج ۲ ص ۴۸۸ «شفه») .

7.. الاُكْلَة ـ بالضمّ ـ : اللُّقمة ؛ أي : لُقمة أو لُقمتين (النهاية : ج ۱ ص ۵۷ «أكل») .

8.. صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۲۸۴ ح ۴۲ ، سنن أبي داود : ج ۳ ص ۳۶۵ ح ۳۸۴۶ وليس فيه «قليلاً» ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۱۱۲ ح ۷۷۳۰ وفيه «مشفوفا» بدل «مشفوها» ، السنن الكبرى : ج ۸ ص ۱۳ ح ۱۵۷۸۱ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۹ ص ۷۲ ح ۲۵۰۱۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228211
صفحه از 573
پرینت  ارسال به