83
دانشنامه قرآن و حديث 4

به جهاد ] مُردند ، باز نزد خداوند ، پاداش دارند ، و اگر [ زنده ] باز گشتند ، خداوند به آنان پاداش داده است . ما زنان ، از بيماران ، پرستارى مى كنيم و مجروحان را مداوا مى نماييم . پس ما چه پاداشى داريم ؟
پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ فرمود :
يا وافِدَةَ النِّساءِ ! أبلِغى مَن لَقيتِ مِنَ النِّساءِ ، أنّ طاعَةَ الزَّوجِ وَ الاعتِرافَ بِحَقِّهِ تَعدِلُ ذلِكَ كُلَّهُ .۱
اى نماينده زنان ! به هر يك از زنان كه ملاقاتش كردى ، ابلاغ كن كه اطاعت از شوهر و پذيرفتن حقّ او ، با همه اينها [ كه گفتى ] ، برابرى مى كند .
در ارزيابى احاديثى كه در باره حقوق مرد و زن وارد شده ، توجّه به اين نكته ضرورى است كه اسلام ، دين حق و عدل است و بر اساس اين ، حقوق همه اعضاى خانواده ، اعم از مرد ، زن و فرزندان ، بر پايه نيازهاى واقعى خانواده سالم و صالح ، مقرّر گرديده است . بنا بر اين ، تأكيد برخى از احاديث بر حقوق ويژه مرد ، يا حقوق ويژه زن ، مى تواند ناظر بر شرايط خاصّ فرهنگىِ حاكم بر جامعه باشد .

4 . تأمين نيازهاى جنسى

يكى از مهم ترين عوامل تحكيم خانواده ، پاسخگويى مثبت و متقابلِ زوجين به نيازهاى جنسى يكديگر است . بر پايه برخى تحقيقات ، در ايران ، دست كم پنجاه درصد طلاق هايى كه در دادگاه خانواده به بهانه هاى گوناگون صورت مى گيرد ، ريشه در مسائل جنسى دارد و به تجربه ثابت شده است كه در خانواده هايى كه مشكلات جنسى زوج ها برطرف شده ، احتمال فروكش كردن مشكلات خانواده ، افزايش يافته است . ۲

1.ر . ك : همين دانش نامه : ج ۳ ص ۵۲۲ ح ۴۵۳ .

2.ر . ك : سايت خبرى «تابناك» ۱۹ / ۱ / ۱۳۸۷ ، مصاحبه دكتر سيّد كاظم فروتن ، سرپرست كلينيك سلامت خانواده .


دانشنامه قرآن و حديث 4
82

بدانى كه اين ، خود ، نعمتى است از جانب خداوند عز و جل به تو . پس ، او را گرامى بدارى و با او مهربان باشى ، هر چند حقّ تو بر او لازم تر است .
رعايت حقّ خانواده بر مرد ، آن قدر اهميت دارد كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله اين گونه روايت شده است :
مَلعونٌ مَلعونٌ مَن ضَيَّعَ مَن يَعولُ ! 1
ملعون است ، ملعون است كسى كه خانواده اش را واگذارد !
و در حديثى ديگر مى فرمايد :
كَفى بِالمَرءِ إثما أن يُضَيِّعَ مَن يَعولُ . 2
مرد را همين گناه بس كه در حقّ خانواده اش ، كوتاهى ورزد .
همچنين حق شناسى زن نسبت به شوهر ، آن قدر ارزشمند است كه پاداش جهاد دارد . از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود :
جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ . 3
جهاد زن ، خوبْ شوهردارى كردن است .
ابن عبّاس مى گويد : زنى به نام «لينه»، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! من به نمايندگى از زنان، نزد شما آمده ام . هيچ زنى تا روز قيامت ، سخن مرا نمى شنود، مگر اين كه از آن، خوش حال خواهد شد . خداى يگانه، هم پروردگار مردان است و هم پروردگار زنان . آدم عليه السلام ، هم پدرِ مردان است و هم پدرِ زنان . حوّا، هم مادرِ مردان است و هم مادرِ زنان . خداوند، جهاد را بر مردان، مقرّر داشته است . اگر شهيد شدند، نزد پروردگارشان زنده اند و روزى مى خورند ، و اگر [ در راهِ رفتن

1.ر . ك : همين دانش نامه : ج ۳ ص ۵۰۴ ح ۴۲۴ .

2.ر . ك : همين دانش نامه : ج ۳ ص ۵۰۶ ح ۴۲۵ .

3.ر . ك : همين دانش نامه : ج ۳ ص ۴۴۰ ح ۲۸۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 4
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 228149
صفحه از 573
پرینت  ارسال به