253
دانشنامه قرآن و حديث 3

برنامه ريزى براى گسترش عكس ها و فيلم هاى ضدّ اخلاقى در جامعه و زمينه سازى علمىِ فرهنگ تقدّس زدايى از خانواده ، اصلى ترين عوامل فروپاشى خانواده به شمار مى روند .

هدف از تشكيل خانواده

از نگاه كسانى كه براى خانواده قداست قائل نيستند ، هدف اصلى از تشكيل خانواده ، بهره گيرى از تمتّعات جنسى است ؛ بلكه در بسيارى از موارد ، هدفى جز اين وجود ندارد ؛ امّا از نگاه قرآن و احاديث اسلامى ، تشكيل خانواده ، داراى حكمت ها و دلايل متنوّع روانى ، اخلاقى ، اجتماعى و دينى است و اين حكمت ها ـ كه در زير به آنها مى پردازيم ـ ، در واقع ، اصول و پايه هاى تأكيد اسلام بر تشكيل خانواده و ضرورت تقويت و تحكيم اين نهاد ، شمرده مى شوند .

1 . آرامش روانى

نخستين حكمت تشكيل خانواده كه قرآن كريم ، آن را با صراحتْ بيان كرده است ، رسيدن به آرامش روانى است :


دانشنامه قرآن و حديث 3
252

سخنى والاتر از اين ، در تبيين قداست خانواده نمى توان گفت . اين سخن ، اشاره به آن دارد كه نهاد خانواده ، زيربنا و اساس همه نهادهاى ارجمند در اسلام است .
حكمت قداستى كه اسلام به خانواده بخشيده است ، ارزش گذارى معنوى بر پيوند خانوادگى ، زمينه سازى براى تقويت اين پيوند و پيشگيرى از فروپاشى آن است .
قداست خانواده ، سدّ محكمى در برابر سوء استفاده جنسى از زن به عنوان يك كالا يا ابزار فروش كالا و در واقع ، مانع بردگى نوين زن است .

تقدّس زدايى از خانواده

خطرى كه در جهان امروز ، نسل بشر را تهديد مى كند ، تقدّس زدايى از كانون خانواده است . سران استكبار و استثمار كه قداست خانواده را مانعى اساسى در برابر مطامع و خواسته هاى نامشروع خود مى بينند ، با همه توان ، تلاش مى كنند در جهت تقدّس زدايى از خانواده ، فرهنگ سازى نمايند .
تلاش براى به رسميّت شناختن خانواده هاى همجنس ، ۱ زوج هاى هم خانه ۲ و خانواده اشتراكى كُمونى ۳ و نيز زمينه سازى نظرى در جهت تقدّس زدايى از خانواده ،

1.در حال حاضر ، برخى كشورهاى غربى و تعدادى از ايالت هاى آمريكا ، ازدواج همجنس بازان را به رسميت شناخته اند (ر . ك : اسلام و جامعه شناسى خانواده : ص ۶۴) .

2.زوج هاى هم خانه ، زوج هاى غير همجنسى هستند كه با هم در يك خانه زندگى مى كنند و روابط جنسى دارند ؛ امّا پيمان ازدواج ندارند . آنان نيز كه تعدادشان ، در امريكا ، اروپا ، استراليا و ژاپن ، كم نيست ، تلاش مى كنند به رسميت شناخته شوند (ر . ك : جامعه شناسى ، آنتونى گيدنز : ص ۴۵۲ به بعد) .

3.كمون ها ، خانواده هاى گروهى اى هستند كه با وجود عنصر تخالف جنسى ، عنصر اختصاصى بودن را ندارند و همه گروه ، يك خانواده به شمار مى رود . از اين رو ، همه زنان ، همسر همه مردان دانسته مى شوند و همه مردان ، شوهر همه زنان ، و فرزندان نيز فرزندان گروه هستند و مسئوليت نگهدارى از آنان برعهده همه است . از نيمه هاى قرن نوزدهم ميلادى به اين سو و اخيرا از دهه ۱۹۶۰ م ، تحت تأثير برخى ديدگاه هاى افراطى ، كمون ها (Communtites) به عنوان جايگزين خانواده به تدريج به صحنه آمدند و طرفدارانى را از ميان جوانان غربى به خود ، جذب كردند . اين اجتماعات اشتراكى (سوسياليستى) ، مشتمل بر تعدادى از مردان و زنان بودند كه با يكديگر ارتباط جنسى مشترك داشتند و روش زندگى آنها ، از ديدگاه نظريّه پردازانشان ، نوعى بازگشت به طبيعت و احياى مجدّد كمون هاى اوّليه ما قبل تاريخ ، تلقّى مى شد . نفى هر گونه سلطه و قدرت در روابط زن و مرد و نفى احساس مالكيت و رقابت ، از انگيزه هاى اصلى مخالفت اين گروه ها با نهاد خانواده و گرايش آنان به اين الگوى جديد بود . كيبوتص ها نيز در فلسطين اشغالى با انگيزه هايى مشابه و به عنوان جايگزينى براى الگوى خانواده خصوصى و مادرْ محور ـ كه در جامعه سنّتى يهود ، رواج داشت ـ ، پديد آمدند . اهمّيت و اعتبار اجتماعى كمون ها ديرى نپاييد ؛ زيرا اين الگو در دستيابى به اهداف مورد نظر ، توفيق چندانى كسب نكرد . در دو دهه اخير ، حركتى تدريجى به سمت پذيرش هنجارها و ويژگى هاى ساختارى خانواده سنّتى در اين اجتماعات اشتراكى مشاهده مى شود .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 3
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196577
صفحه از 559
پرینت  ارسال به