291
دانشنامه قرآن و حديث 3

۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه ازدواج كند ، نصف ايمان را به دست آورده است ، و در نيمه ديگر آن بايد پروامندى از خدا را در پيش گيرد .

۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس كه خداوند ، زنى شايسته روزى اش كند ، او را در نيمى از دينش كمك كرده است . پس در نيمه دوم بايد پروامندى از خدا را پيشه كند .

۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هر كس براى آنها قرض كند سپس بميرد و قرضش را ادا نكند ، خداوند عز و جل ، از طرف او ادا مى كند : ... و مردى كه از افتادن در گناه ، بر خويشتن بترسد و با گرفتن قرض ، زن بگيرد و خودش را [از ارتكاب به گناه ]حفظ كند و سپس بميرد و آن قرض را ادا نكرده باشد .

۵۸.امام صادق عليه السلام :خداوند عز و جل ، هر چيزى را كه مورد نياز [ انسان ] باشد ، به پيامبرش صلى الله عليه و آله آموخته است . از جمله چيزهايى كه به پيامبرش آموخت ، اين است كه روزى آن حضرت ، بر منبر رفت و پس از اين كه خدا را حمد و ثنا نمود ، فرمود : «اى مردم ! جبرئيل ، از سوى خداى لطيف آگاه ، نزد من آمد و فرمود : دوشيزگان ، به سان ميوه اى بر درخت اند كه هر گاه ميوه اش برسد و چيده نشود ، آفتاب ، آن را تباه مى گردانَد و بادها پراكنده اش مى سازند . دوشيزگان نيز چنين اند ؛ هر گاه به مرحله اى برسند كه زنان مى رسند ( سنّ بلوغ ) ، برايشان دارويى جز شوهر كردن وجود ندارد ، وگر نه از فساد در امان نيستند ؛ چرا كه آنان هم بشرند» .

د ـ انتشار آرمان توحيد

قرآن

«به يقين، خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان ، برترى داده است؛
فرزندانى كه بعضى از آنان از [ نسل ]بعضى ديگرند، و خداوند ، شنواى داناست . چون زنِ عمران گفت: «پروردگارا! آنچه در شكم خود دارم ، نذر تو كردم تا آزاد شده [ از مشاغل دنيا و پرستشگر تو ]باشد . پس، از من بپذير كه تو خود ، شنواى دانايى» . پس چون فرزندش را بزاد، گفت: «پروردگارا ! من دختر زاده ام -و خدا به آنچه او زاييد ، داناتر بود- و پسر ، چون دختر نيست ، و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده شده، به تو پناه مى دهم» . پس پروردگارش وى (مريم) را با حُسنِ قبول ، پذيرا شد و او را نيكو بار آورد، و زكريّا را سرپرست وى قرار داد. زكريّا هر بار كه در محراب بر او وارد مى شد، نزد او [ نوعى ] خوراكى مى يافت. [ مى]گفت: «اى مريم! اين از كجا براى تو آمده است؟ [ او در پاسخ مى]گفت: «اين از جانب خداست، كه خدا به هر كس بخواهد، بى شمار روزى مى دهد» . آن جا [ بود كه ] زكريّا پروردگارش را خواند [ و ] گفت: «پروردگارا ! از جانب خود، فرزندى پاك و پسنديده به من عطا كن، كه تو شنونده دعايى»» .


دانشنامه قرآن و حديث 3
290

۵۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَزَوَّجَ فَقَدِ استَكمَلَ نِصفَ الإيمانِ،فَليَتَّقِ اللّهَ فِي النِّصفِ الباقي. ۱

۵۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَن رَزَقَهُ اللّهُ امرَأَةً صالِحَةً فَقَد أعانَهُ عَلى شَطرِ دينِهِ ، فَليَتَّقِ اللّهَ فِي الشَّطرِ الثّاني . ۲

۵۷.عنه صلى الله عليه و آله :ثَلاثَةٌ مَن تَدَيَّنَ فيها ثُمَّ ماتَ ولَم يَقضِ ، فَإِنَّ اللّهَ عز و جل يَقضي عَنهُ . . . ورَجُلٌ خافَ عَلى نَفسِهِ الفِتنَةَ فَتَعَفَّفَ بِنِكاحِ امرَأَةٍ بِدَينٍ فَماتَ ولَم يَقضِ . ۳

۵۸.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ اللّهَ عز و جل لَم يَترُك شَيئا مِمّا يُحتاجُ إلَيهِ إلّا عَلَّمَهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله ، فَكانَ مِن تَعليمِهِ إِيّاهُ أنَّهُ صَعِدَ المِنبَرَ ذاتَ يَومٍ فَحَمِدَ اللّهَ وأثنى عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : أيُّهَا النّاسُ ، إنَّ جَبرَئيلَ أتاني عَنِ اللَّطيفِ الخَبيرِ فَقالَ : إنَّ الأَبكارَ بِمَنزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ ؛ إذا أدرَكَ ثَمَرُهُ فَلَم يُجتَنَ أفسَدَتهُ الشَّمسُ ونَثَرَتهُ الرِّياحُ ، وكَذلِكَ الأَبكارُ إذا أدرَكنَ ما يُدرِكُ النِّساءُ فَلَيسَ لَهُنَّ دَواءٌ إلَا البُعولَةُ ۴ ، وإلّا لَم يُؤمَن عَلَيهِنَّ الفَسادُ لِأَنَّهُنَّ بَشَرٌ . ۵

د ـ نَشرُ كَلِمَةِ التّوحيدِ

الكتاب

«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى ءَادَمَ وَنُوحًا وَءَالَ إِبْرَاهِيمَ وَءَالَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ * ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ * إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّى نَذَرْتُ لَكَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّى إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ* فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّى وَضَعْتُهَآ أُنثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنثَى وَإِنِّى سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّى أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ * فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَامَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ * هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِى مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَآءِ» . ۶

1.المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۳۳۲ ح ۷۶۴۷ و ج ۸ ص ۳۳۵ ح ۸۷۹۴ ، شعب الإيمان : ج ۴ ص ۳۸۳ ح ۵۴۸۶ و فيه «الدين» بدل «الإيمان» وكلّها عن أنس ، تفسير القرطبي : ج ۹ ص ۳۳۷ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۷۱ ح ۴۴۴۰۳ نقلاً عن مسند ابن حنبل عن أنس وفيه «الدين» بدل «الإيمان» .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۱۷۵ ح ۲۶۸۱ ، المعجم الأوسط : ج ۱ ص ۲۹۴ ح ۹۷۲ ، شعب الإيمان : ج ۴ ص ۳۸۳ ح ۵۴۸۷ كلّها عن أنس ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۷۳ ح ۴۴۴۲۰ .

3.المنتخب من مسند عبد بن حميد : ص ۱۳۸ ح ۳۴۹ ، تهذيب الكمال : ج ۲۲ ص ۳۳۹ الرقم ۴۴۹۵ ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۲۳۶ ح ۱۵۵۱۱ نقلاً عن الطبراني وكلاهما نحوه وكلّها عن عبد اللّه بن عمرو .

4.بَعَلت يَبعُلُ بُعولَةً : إذا تزوَّجَ (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۱۷۰ «بعل») .

5.الكافي : ج ۵ ص ۳۳۷ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۳۹۷ ح ۱۵۸۸ ، روضة الواعظين : ص ۴۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۳۷۱ ح ۱ وراجع : علل الشرائع : ص ۵۷۸ ح ۴ .

6.آل عمران : ۳۳ ـ ۳۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 3
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196634
صفحه از 559
پرینت  ارسال به