513
دانشنامه قرآن و حديث 3

۴۳۳.امام زين العابدين عليه السلامـ در رساله خود معروف به رسالة الحقوق ـ :حقّ همسرت ، اين است كه بدانى خداوند ، او را مايه آرامش و آسايش و همدمى و نگهدارى تو قرار داده است . همچنين هر يك از شما دو تن (زن و شوهر) ، بايد به خاطر ديگرى ، خدا را سپاس بگويد و او را لطف و نعمت خداوند ، به خود بداند ، و بايد با نعمت خداوند ، خوش رفتارى كند و آن را گرامى بدارد و با وى مدارا نمايد . اگر چه حقّ تو بر زنت ، قوى تر و اطاعت او از تو در آنچه خوش و ناخوش مى دارى ـ آن جا كه گناه نباشد ـ ، بر وى لازم تر است ولى او را هم بر تو ، حقّ مهربانى و همدمى و آرامش يافتن با او ، از ره گذر كامجويى است كه از آن ، گريزى نيست ، و اين ، خود ، حقّ بزرگى است .

۴۳۴.امام صادق عليه السلام :مرد ، در [ اداره ] منزل و خانواده اش ، به سه خصلتْ نياز دارد كه بايد آنها را به كار گيرد ، اگر چه در سرشت او نباشد : خوش رفتارى ، گشاده دستىِ به اندازه ، و غيرت و ناموسدارى .

۴۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حقّ زن بر شوهرش ، اين است كه گرسنگى اش را بزدايد و برهنگى اش را بپوشاند ، و به رويش اخم نكند . هر گاه چنين كند ، به خدا سوگند كه حقّ او را گزارده است .

۴۳۶.الكافىـ به نقل از شهاب بن عبد ربّه ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : حقّ زن بر شوهرش چيست؟ فرمود : «خوراك و پوشاك او را تأمين كند ، و بر او ، چهره در هم نكِشد . پس هر گاه اين كارها را انجام داد ، به خدا سوگند كه حقّ او را به جا آورده است» .
گفتم : پس ، روغن چه؟
فرمود : «يك روز در ميان [ تأمين كند ]» .
گفتم : گوشت ؟
فرمود : «در هر سه روز ، كه در ماه ، ده نوبت مى شود ، و بيش از اين ، نه» .
گفتم : رنگ ۱ ؟ فرمود : «رنگ ، در هر شش ماه ، يك بار . سالى چهار دست لباس نيز بر او بپوشاند : دو لباس براى زمستان و دو لباس براى تابستان .
نبايد خانه اش را از سه چيز ، خالى بگذارد : روغنِ سر ، سركه و روغن خوراكى . خوراك آنان را بايد به مُد تعيين كند ؛ زيرا من خوراك خودم و خانواده ام را به آن تعيين مى كنم . خوراكِ هر فردى از خانواده اش را معيّن كند ، كه اگر خواست بخورد ، اگر خواست ببخشد ، و اگر خواست آن را صدقه بدهد . از ميوه هاى رايج (موسمى) نيز به خانواده اش بخورانَد ، و در ايّام عيد ، از خوراكى هايى كه در ديگر ايّام برايشان فراهم نمى آورد ، بيشتر براى آنان تهيّه كند» .

1.واژه «صبغ» كه در متن عربى حديث آمده ، به معناى نانْ خورش و هر نانْ خورش مايعى ، مانند سركه و امثال آن است (المصباح المنير : ص ۳۳۲ ذيل واژه «صبغ») ؛ ولى بعضى گفته اند كه مراد ، رنگ مو و چيزهايى شبيه آن ، مانند حنا و وسمه است . با توجّه به همين معنا ، متن ، ترجمه شده است .


دانشنامه قرآن و حديث 3
512

۴۳۳.الإمام زين العابدين عليه السلامـ في رِسالَتِهِ المَعروفَةِ بِرِسالَةِ الحُقوقِ ـ :وأمّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِمِلكِ النِّكاحِ ، فَأَن تَعلَمَ أنَّ اللّهَ جَعَلَها سَكَنا ومُستَراحا واُنسا وواقِيَةً ، وكَذلِكَ كُلُّ واحِدٍ مِنكُما يَجِبُ أن يَحمَدَ اللّهَ عَلى صاحِبِهِ ، ويَعلَمَ أنَّ ذلِكَ نِعمَةٌ مِنهُ عَلَيهِ ، ووَجَبَ أن يُحسِنَ صُحبَةَ نِعمَةِ اللّهِ ويُكرِمَها ويَرفُقَ بِها ، وإن كان حَقُّكَ عَلَيها أغلَظَ وطاعَتُكَ بِها ألزَمَ فيما أحبَبتَ وكَرِهتَ ما لَم تَكُن مَعصِيَةً ، فَإِنَّ لَها حَقَّ الرَّحمَةِ وَالمُؤانَسَةِ ، ومَوضِعَ السُّكونِ إلَيها قَضاءَ اللَّذَّةِ الَّتي لابُدَّ مِن قَضائِها ، وذلِكَ عَظيمٌ . ۱

۴۳۴.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزلِهِ وعِيالِهِ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وإن لَم يَكُن في طَبعِهِ ذلِكَ : مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ ، وسَعَةٍ بِتَقديرٍ ، وغَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ . ۲

۴۳۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :حَقُّ المَرأَةِ عَلى زَوجِها أن يَسُدَّ جَوعَتَها ، وأن يَستُرَ عَورَتَها ، ولا يُقَبِّحَ لَها وَجها ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ فَقَد أدّى وَاللّهِ حَقَّها . ۳

۴۳۶.الكافي عن شهاب بن عبد ربّه :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : ما حَقُّ المَرأَةِ عَلى زَوجِها ؟ قالَ : يَسُدُّ جَوعَتَها ، ويَستُرُ عَورَتَها ، ولا يُقَبِّحُ لَها وَجها ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ فَقَد وَاللّهِ أدّى حَقَّها .
قُلتُ : فَالدُّهنُ ؟ قالَ : غِبّا ۴ ؛ يَومٌ ويَومٌ لا . قُلتُ : فَاللَّحمُ ؟ قالَ : في كُلِّ ثَلاثَةٍ ، فَيَكونُ فِي الشَّهرِ عَشرُ مَرّاتٍ لا أكثَرَ مِن ذلِكَ . قُلتُ : فَالصِّبغُ ۵ ؟ قالَ وَالصِّبغُ في كُلِّ سِتَّةِ أشهُرٍ ، ويَكسوها في كُلِّ سَنَةٍ أربَعَةَ أثوابٍ ؛ ثَوبَينِ لِلشِّتاءِ وثَوبَينِ لِلصَّيفِ .
ولا يَنبَغي أن يُفقِرَ بَيتَهُ مِن ثَلاثَةِ أشياءَ : دُهنِ الرَّأسِ ، وَالخَلِّ ، وَالزَّيتِ . ويَقوتُهُنَّ بِالمُدِّ ، فَإِنّي أقوتُ بِهِ نَفسي وعِيالي ، وَليُقَدِّر لِكُلِّ إنسانٍ مِنهُم قوتَهُ ، فَإِن شاءَ أكَلَهُ ، وإن شاءَ وَهَبَهُ ، وإن شاءَ تَصَدَّقَ بِهِ . ولا تَكونُ فاكِهَةٌ عامَّةٌ إلّا أطعَمَ عِيالَهُ مِنها ، ولا يَدَع أن يَكونَ لِلعيدِ عِندَهُم فَضلٌ فِي الطَّعامِ أن يُسَنِّيَ ۶ مِن ذلِكَ شَيئا لا يُسنّي لَهُم في سائِرِ الأَيّامِ . ۷

1.تحف العقول : ص ۲۶۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۱۴ ح ۲ .

2.تحف العقول : ص ۳۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۳۶ ح ۶۳ .

3.عدّة الداعي : ص ۸۱ .

4.الغِبُّ : من أورادِ الإبل أن ترد الماء يوما وتدعه يوما (النهاية : ج ۳ ص ۳۳۶ «غبب») .

5.الصِّبْغُ : ما يُصبغُ به الخبز في الأكل ، ويختصّ بكل إدام مائع كالخلّ ونحوه (المصباح المنير : ص ۳۳۲ «صبغ») .

6.سَنَّيتُ الشيء : إذا فتحته وسهّلتُه . وتَسنّى : أي تَيَسَّرَ وتَأَتّى (النهاية : ج ۲ ص ۴۱۵ «سنا») .

7.الكافي : ج ۵ ص ۵۱۱ ح ۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۴۵۷ ح ۱۸۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۲۵۴ ح ۶۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 3
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛موسوي،سيد رسول؛پسنديده،عباس؛مجيدي،غلام حسين؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196776
صفحه از 559
پرینت  ارسال به