119
دانشنامه قرآن و حديث 2

4 / 16

مجموعه حقوق برادران

۱۷۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن ، برادر مؤمن است ؛ معاش او را سر و سامان مى دهد و در غيابش هواى او را دارد.

۱۷۸.امام على عليه السلام :برادرى در راه خدا ، مبتنى است بر : خيرخواهى براى يكديگر به خاطر خدا ، دِهِش به يكديگر به خاطر خدا ، همكارى در طاعت خدا ، نهى كردن يكديگر از نافرمانى خدا ، يارى دادن به يكديگر به خاطر خدا و دوستى خالصانه.

۱۷۹.امام على عليه السلام :هر گاه دوستت تو را به برادرى گرفت ، غلامىِ او كن و از سرِ صدق ، به او وفادار و با او باصفا باش.

۱۸۰.امام على عليه السلام :مسلمان ، برادر مسلمان است . پس يكديگر را به نام هاى زشت مخوانيد ، و همديگر را وا مگذاريد ؛ زيرا آبشخورهاى دين ، يكى است و راه هايش مستقيم . هر كه آنها را در پيش گيرد ، به مقصد مى رسد و هر كه آنها را وا نهد ، منحرف مى گردد و هر كه از آنها جدا شود ، نابود مى گردد.

۱۸۱.امام زين العابدين عليه السلامـ در رسالة الحقوق ـ :امّـا حـقّ همنشين، اين است كه او را گول نزنى ، با او دغلى نكنى ، به او دروغ نگويى (/ دروغگويش نخوانى) ، او را دچار غفلت نسازى ، او را فريب ندهى ، مانند دشمنى كه به جان طرف خود ، رحم نمى كند، در نابودى او نكوشى ، و اگر به تو اعتماد كرد ، تا مى توانى جانب او را بگيرى [و از سود خودت به نفع او كوتاه بيايى ]و بدانى كه مغبون كردن كسى كه به
تو اعتماد كرده ، نوعى رباخوارى است.


دانشنامه قرآن و حديث 2
118

4 / 16

جوامع حقوق الإخوان

۱۷۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ ؛ يَكُفُّ عَلَيهِ ضَيعَتَهُ ، ويَحوطُهُ مِن وَرائِهِ . ۱

۱۷۸.الإمام عليّ عليه السلام :تَبتَنِي ۲ الاُخُوَّةُ فِي اللّهِ عَلَى التَّناصُحِ فِي اللّهِ ، وَالتَّباذُلِ فِي اللّهِ ، وَالتَّعاوُنِ عَلى طاعَةِ اللّهِ ، وَالتَّناهي عَن مَعاصِي اللّهِ ، وَالتَّناصُرِ فِي اللّهِ ، وإخلاصِ المَحَبَّةِ . ۳

۱۷۹.عنه عليه السلام :إذَا اتَّخَذَكَ وَلِيُّكَ أخا فَكُن لَهُ عَبدا ، وَامنَحهُ صِدقَ الوَفاءِ، وحُسنَ الصَّفاءِ. ۴

۱۸۰.عنه عليه السلام :إنَّ المُسلِمَ أخُو المُسلِمِ ؛ فَلا تَنابَزوا ، و لا تَخاذَلوا ؛ فَإِنَّ شَرائِعَ الدّينِ واحِدَةٌ ، وسُبُلَهُ قاصِدَةٌ ، مَن أخَذَ بِها لَحِقَ ، ومَن تَرَكَها مَرَقَ ، ومَن فارَقَها مَحَقَ . ۵

۱۸۱.الإمام زين العابدين عليه السلامـ في رِسالَةِ الحُقوقِ ـ :أمّا حَقُّ الخَليطِ فَأَن لا تَغُرَّهُ ، ولا تَغُشَّهُ ، ولا تُكَذِّبَهُ ، ولا تُغَفِّلَهُ ۶ ، ولا تَخدَعَهُ ، ولا تَعمَلَ فِي انتِقاضِهِ ؛ عَمَلَ العَدُوِّ الَّذي لا يُبقي عَلى صاحِبِهِ . وإنِ اطمَأَنَّ إلَيكَ استَقصَيتَ ۷ لَهُ عَلى نَفسِكَ ، وعَلِمتَ
أنَّ غَبنَ المُستَرسِلِ ۸ رِبا . ۹

1.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۸۰ ح ۴۹۱۸ ، الأدب المفرد : ص ۸۱ ح ۲۳۹ ، السنن الكبرى : ج ۸ ص ۲۹۰ ح ۱۶۶۸۱ كلاهما عن أبي هريرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۶۷۳ ؛ بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۸۰ ذيل ح ۱۵ وليس فيه ذيله .

2.في الطبعة المعتمدة : «تُبتَنى» ، والتصويب من طبعة دارالكتاب الإسلامي وعيون الحكم والمواعظ .

3.غرر الحكم : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۴۵۳۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۹۹ ح ۴۰۳۱ .

4.غرر الحكم : ج ۳ ص ۱۷۷ ح ۴۱۴۱ .

5.الأمالي للمفيد : ص ۲۳۴ ح ۵ ، الأمالي للطوسي : ص ۱۱ ح ۱۳ كلاهما عن الأصبغ بن نباتة ، تحف العقول : ص ۲۰۳ ، وقعة صفّين : ص ۲۲۴ عن أبي سنان الأسلمي وفيه «تنابذوا» بدل «تنابزوا» ،بحارالأنوار : ج ۳۲ ص ۵۹۵ ح ۴۷۴ .

6.تَغَفَّلته : أي تَحَيَّنتُ غفلتَه (النهاية : ج ۳ ص ۳۷۶ «غفل») .

7.يقال : استَقصى في المسألة وتقصّى : أي بَلَغَ الغاية (انظر: القاموس المحيط : ج ۴ ص ۳۷۸ «قصا») .

8.الاسترسال : الاستئناس والطمأنينة إلى الإنسان والثقة فيما يحدّثه به (النهاية : ج ۲ ص ۲۲۳ «رسل») .

9.تحف العقول : ص ۲۶۸ ح ۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۱۸ ح ۲ وراجع: كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۶۲۴ ح ۳۲۱۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 200764
صفحه از 592
پرینت  ارسال به