241
دانشنامه قرآن و حديث 2

۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مردم را [همانندِ] معدن ها (/ فلزات) مى يابيد . پس بهترينِ آنان در جاهليت ، در اسلام نيز بهترين اند، هر گاه كه فقيه (دين فهم) باشند ، و [گاه ]بهترينِ مردمان در اين امر (خلافت يا اسلام)، آن كسى است كه پيش از وارد شدن به آن ، بيش از همه آن را ناخوش داشته است ، و از جمله بدترينِ مردمان ، انسان هاى دورويند.

۸۵.امام صادق عليه السلام :مردم ، معدن هايى همچون معدن هاى طلا و نقره اند . پس هر كه را در زمان جاهليت اصالتى بوده ، در اسلام نيز او را اصالتى است. ۱

۸۶.امام على عليه السلام :نيكويىِ اخلاق ، نشانگر بزرگوارىِ تبار است.

۸۷.امام على عليه السلام :هر گاه ريشه (تبار) آدمى ارجمند بود ، چه حاضر باشد و چه غايب، ارجمند است.

۸۸.امام على عليه السلامـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ :ديگر، آن كه به افراد بامروّت و بااصالت ، و افراد وابسته به خانواده هاى شايسته و خوش سابقه ، و نيز اهل شهامت و شجاعت ، و سخاوت و گشاده دستى بچسب ؛ زيرا اينان كانون بزرگوارى ، و شعبه هايى از نيكى اند... .
ديگر، آن كه در امور كارگزارانت دقّت كن ... و آنان را از ميان افراد كاركشته و
باحيا ، از افراد وابسته به خانواده هاى شايسته و باسابقه و پيشتاز در اسلام ، برگزين ؛ زيرا اين گونه افراد ، اخلاقى بزرگوارانه تر دارند و آبرودارترند و طمع ورزى هايشان كمتر است ، و عاقبت بين تر از ديگران اند.

1.استاد على اكبر غفارى در پاورقى الكافى ، ذيل اين حديث ، ضمن آوردن حديث قبلى ، دو وجه براى آن احتمال مى دهد : اوّل اين كه مراد ، آن است كه مردم به لحاظ توانايى ها و قابليّت ها و اخلاق و خرد ، متفاوت اند ، چنان كه معدن ها اين گونه اند ؛ يعنى بعضى از معدن ها طلايند ، بعضى نقره و ... . بنا بر اين، كسانى كه در زمان جاهليت ، نيك و خوش رفتار و با اخلاق و خردمند و فهيم بوده اند ، در زمان اسلام نيز حق را مى پذيرند و به اخلاق والا متّصف مى شوند و با شناخت اعمال زشت و ناپسند ، از آنها اجتناب مى كنند . احتمال دوم ، اين است كه مردم به لحاظ شرافتِ حسب و نسب ، متفاوت اند . بنا بر اين ، كسانى كه در جاهليت از خاندانى شريف و والا بوده اند، در اسلام نيز با تبعيت از دين و پذيرش حق و متّصف شدن به مكارم اخلاق ، شرافت مى يابند و شرافت خانوادگى شان را حفظ مى كنند .


دانشنامه قرآن و حديث 2
240

۸۴.عنه صلى الله عليه و آله :تَجِدونَ النّاسَ مَعادِنَ ؛ فَخِيارُهُم فِي الجاهِلِيَّةِ خِيارُهُم فِي الإِسلامِ إذا فَقِهوا ، وتَجِدونَ مِن خَيرِ النّاسِ في هذَا الأَمرِ أكرَهَهُم لَهُ قَبلَ أن يَقَعَ فيهِ ، وتَجِدونَ مِن شِرارِ النّاسِ ذَا الوَجهَينِ . ۱

۸۵.الإمام الصادق عليه السلام :النّاسُ مَعادِنُ كَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ ؛ فَمَن كانَ لَهُ فِي الجاهِلِيَّةِ أصلٌ ، فَلَهُ فِي الإِسلامِ أصلٌ . ۲

۸۶.الإمام عليّ عليه السلام :حُسنُ الأَخلاقِ بُرهانُ كَرَمِ الأَعراقِ . ۳

۸۷.عنه عليه السلام :إذا كَرُمَ أصلُ الرَّجُلِ كَرُمَ مَغيبُهُ ومَحضَرُهُ . ۴

۸۸.عنه عليه السلامـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ :ثُمَّ الصَق بِذَوِي المُروءاتِ وَالأَحسابِ ، وأهلِ البُيوتاتِ الصّالِحَةِ ، وَالسَّوابِقِ الحَسَنَةِ ، ثُمَّ أهلِ النَّجدَةِ وَالشَّجاعَةِ ، وَالسَّخاءِ وَالسَّماحَةِ ؛ فَإِنَّهُم جِماعٌ ۵ مِنَ الكَرَمِ ، وشُعَبٌ مِنَ العُرفِ ۶ . . . .
ثُمَّ انظُر في اُمورِ عُمّالِكَ . . . وتَوَخَّ مِنهُم أهلَ التَّجرِبَةِ وَالحَياءِ ، مِن أهلِ البُيوتاتِ
الصّالِحَةِ وَالقَدَمِ فِي الإِسلامِ المُتَقَدِّمَةِ ؛ فَإِنَّهُم أكرَمُ أخلاقاً ، وأصَحُّ أعراضاً ، وأقَلُّ فِي المَطامِعِ إشراقاً ، وأبلَغُ في عَواقِبِ الاُمورِ نَظَراً . ۷

1.. صحيح مسلم: ج ۴ ص ۱۹۵۸ ح ۱۹۹ ، صحيح البخاري: ج ۳ ص ۱۲۸۸ ح ۳۳۰۴ ، مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۶۹ ح ۷۴۹۹ وفيه صدره إلى «إذا فقهوا» وكلاهما نحوه وكلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۵۳ ح ۲۸۷۸۱؛ شرح الأخبار: ج ۲ ص ۴۸۴ ح ۸۵۴ عن حمّاد بن سلمة نحوه وفيه صدره إلى «إذا فقهوا» ، بحار الأنوار : ج ۳۱ ص ۷۹.

2.. الكافي: ج ۸ ص ۱۷۷ ح ۱۹۷ عن بكر بن صالح ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۸۰ ح ۵۸۲۱ عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله وفيه صدره إلى «الفضّة» ، مشكاة الأنوار : ص ۴۵۵ ح ۱۵۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۶۱ ص ۶۵ ح ۵۱ ؛ صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۳۱ ح ۱۶۰ عن أبي هريرة عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۶۵ ح ۲۸۷۶۱ .

3.. غرر الحكم: ج ۳ ص ۳۹۲ ح ۴۸۵۵ ، عيون الحكم والمواعظ: ص ۲۲۸ ح ۴۳۹۷.

4.. غرر الحكم: ج ۳ ص ۱۸۸ ح ۴۱۶۳ ، عيون الحكم والمواعظ: ص ۱۳۱ ح ۲۹۵۸ وفيه «أهل» بدل «أصل» .

5.. جماع من الكرم: أي مجمعُه ومظِنّته (النهاية : ج ۱ ص ۲۹۵ «جمع») .

6.. العُرف : المعروف ؛ وهو الخير والرفق والإحسان (المصباح المنير : ص ۴۰۴ «عرف»).

7.. نهج البلاغة: الكتاب ۵۳ ، تحف العقول: ص ۱۳۲ وفيه «إشرافاً» بدل «إشراقاً» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۴۷ ح ۱.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    موسوي،سيد رسول؛حسيني،سيد رضا؛مسعودي،عبدالهادي؛ديلمي،احمد؛محسني نيا،محمّد رضا؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 201034
صفحه از 592
پرینت  ارسال به